UCHWAŁA NR XXVIII/371/09
Rady Miejskiej we Wrześni
z dnia 15 grudnia 2009 r.
w sprawie: zawiadomienia o zamiarze likwidacji Przedszkola Nr 6 „Pszczółka Maja” we Wrześni, w celu przekształcenia w przedszkole niepubliczne.
Na podstawie art. 59 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) Rada Miejska uchwala, co następuje:
§ 1. Zawiadamia się rodziców oraz Wielkopolskiego Kuratora Oświaty o zamiarze likwidacji Przedszkola Nr 6 „Pszczółka Maja” we Wrześni, w celu przekształcenia w przedszkole niepubliczne.
§ 2. Likwidacja nastąpi z dniem 31 sierpnia 2010 r. po uzyskaniu zgody Wielkopolskiego Kuratora Oświaty, w drodze odrębnej uchwały.
§ 3. Dzieciom zapewnia się możliwość kontynuacji wychowania przedszkolnego w nowo powstałym przedszkolu niepublicznym.
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Września.
§ 5. Uchwałę doręcza się Wielkopolskiemu Kuratorowi Oświaty oraz rodzicom dzieci uczęszczających do Przedszkola Nr 6 „Pszczółka Maja” we Wrześni.
§ 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodnicząca Rady Miejskiej we Wrześni
/-/Bożena Nowacka
UZASADNIENIE
Ustawa o systemie oświaty nie przewiduje procedury przekształcenia przedszkola publicznego, prowadzonego przez gminę, w przedszkole niepubliczne. Gmina może prowadzić tylko przedszkola publiczne. Przekształcenie przedszkola publicznego w niepubliczne może nastąpić tylko w drodze likwidacji placówki i utworzenia nowej na bazie jej majątku, który gmina ma prawo wynająć lub wydzierżawić podmiotowi tworzącemu przedszkole niepubliczne.
W związku z powyższym, by dokonać zmiany modelu funkcjonowania przedszkola, konieczna jest w pierwszym etapie jego likwidacja, która wymaga przeprowadzenia ustawowo obowiązującej procedury, określonej w ustawie o systemie oświaty:
1. podjęcie przez radę gminy uchwały w sprawie zamiaru likwidacji,
2. zawiadomienie o zamiarze likwidacji przedszkola: rodziców dzieci i Wielkopolskiego Kuratora Oświaty w nieprzekraczalnym 6 miesięcznym terminie,
3. wyrażenie w drodze postanowienia pozytywnej opinii Wielkopolskiego Kuratora Oświaty,
4. podjęcie przez Radę Miejską we Wrześni uchwały o likwidacji przedszkola.
Wyżej wymieniona decyzja poprzedzona będzie konsultacjami przeprowadzonymi z rodzicami dzieci, pracownikami pedagogicznymi, administracyjnymi i obsługowymi oraz analizą możliwości organizacyjnych i finansowych placówki.
Nowo powstałe przedszkole funkcjonować będzie w dotychczasowym obiekcie uzyskanym po likwidacji przedszkola publicznego, na podstawie porozumienia, które zobowiązuje osobę przyjmującą mienie do prowadzenia statutowej działalności oświatowej zgodnie z art. 82 ustawy o systemie oświaty.
Jednocześnie przejmujący zobowiązany jest do prowadzenia przedszkola w standardzie nie gorszym niż przedszkola publicznego to jest:
1. stosowania zasad odpłatności za korzystanie z przedszkola niepublicznego w wysokości obowiązującej dla przedszkoli gminy Września,
2. zapewnienie personelu pedagogicznego posiadającego pełne kwalifikacje,
3. realizowanie programów MEN,
4. przeprowadzania rekrutacji na zasadzie powszechnej dostępności,
5. zapewnienie wszystkim dzieciom wyżywienia według ich potrzeb,
6. zachowania bądź przedłużenia godzin otwarcia przedszkola,
7. ponoszenia kosztów eksploatacji związanych z utrzymaniem budynku i terenu,
8. ubezpieczenia budynku,
9. utrzymania budynku i terenu w należytym stanie estetycznym i technicznym,
10. przeprowadzenia konserwacji i remontów bieżących oraz usuwania awarii,
11. każdorazowo uzgadnianie, w formie pisemnej, adaptacji, modernizacji i remontów pomieszczeń.
Zakłada się, iż przekształcenie w przedszkole niepubliczne umożliwi wprowadzenie nowych form współpracy pomiędzy przedszkolem a rodzicami i opiekunami dzieci oraz poszerzy się oferta edukacyjna i wychowawcza.
Należy zaznaczyć, że przedszkole niepubliczne stosujące zasady odpłatności tak jak za korzystanie z przedszkoli publicznych, otrzymuje dotację na jedno dziecko w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jedno dziecko.
Wobec powyższego uzasadnionym wydaje się podjęcie powyższej uchwały.
POPRZEDNIĄ
NASTĘPNĄ
NIEŚCISŁOŚĆ