UCHWAŁA NR IX/116/2011
RADY MIEJSKIEJ WE WRZEŚNI
z dnia 30 listopada 2011 r.
w sprawie: określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 8, art. 40 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Tekst jednolity Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Tekst jednolity - Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.), Obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2011 roku w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2012 r. (M. P. Nr 95, poz. 961) oraz Obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 20 października 2011 roku w sprawie stawek podatku od środków transportowych obowiązujących w 2012 roku (M. P. Nr 95, poz. 962), Rada Miejska we Wrześni uchwala, co następuje:
§ 1. Określa się roczne stawki podatku od środków transportowych w następującej wysokości:
1. Od samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu:
a) powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie - 578,00 zł
b) powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie - 750,00 zł
c) powyżej 9 ton i mniejszej niż 12 ton - 866,00 zł
2. Od samochodu ciężarowego z zawieszeniem pneumatycznym lub z zawieszeniem uznanym za równoważne, niezależnie od liczby osi o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton - 2.534,00 zł
3. Od samochodu ciężarowego z innym systemem zawieszenia osi jezdnych o liczbie osi równej dwie lub trzy i o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton - 2.534,00 zł
4. Od samochodu ciężarowego z innym systemem zawieszenia osi jezdnych o liczbie osi równej
cztery lub więcej i o dopuszczalnej masie całkowitej:
a) równej lub wyższej niż 12 ton, a mniejszej niż 29 ton - 2.534,00 zł
b) równej lub wyższej niż 29 ton - 2.654,00 zł
5. Od ciągnika siodłowego lub balastowego przystosowanego do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton: - 856,00 zł
6. Od ciągnika siodłowego i balastowego przystosowanego do używania łącznie z naczepą lub
przyczepą, z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym za równoważne, niezależnie od liczby osi, o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów:
a) równej lub wyższej niż 12 ton do 36 ton włącznie - 1.958,00 zł
b) powyżej 36 ton - 2.534,00 zł
7. Od ciągnika siodłowego i balastowego przystosowanego do używania łącznie z naczepą lub
przyczepą, z innym systemem zawieszenia osi jezdnych w zależności od liczby osi i dopuszczalnej masy całkowitej:
1) Dla pojazdów o dwóch osiach o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów:
a) równej lub wyższej niż 12 ton, a mniejszej niż 31 ton - 1.958,00 zł
b) równej lub wyższej niż 31 ton - 2.098,00 zł
2) Dla pojazdów o trzech osiach o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów:
a) równej lub wyższej niż 12, a mniejszej niż 40 ton - 1.958,00 zł
b) równej lub wyższej niż 40 ton - 2.760,00 zł
8. Od przyczep lub naczep, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton: - 204,00 zł
9. Od przyczep lub naczep, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego, niezależnie od liczby osi i rodzaju zawieszenia, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą:
a) równą lub wyższą niż 12 ton do 36 ton włącznie - 1.402,00 zł
b) powyżej 36 ton - 1.840,00 zł
10. Od autobusów w zależności od liczby miejsc do siedzenia:
a) mniejszej niż 30 miejsc - 450,00 zł
b) równej lub wyższej niż 30 miejsc - 1.530,00 zł
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Września.
§ 3. Traci moc uchwała Nr XXVII/358/2009 Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 3 listopada 2009 roku w sprawie: określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych.
§ 4. Uchwałę podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w holu Urzędu Miasta i Gminy oraz opublikowanie w biuletynie „Wieści z Ratusza".
§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Wielkopolskiego, z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2012 roku.
Przewodnicząca Rady Miejskiej we Wrześni
/-/Bożena Nowacka
Uzasadnienie
Uzasadnienie do Uchwały nr IX/116/2011 Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 30 listopada 2011 roku sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych.
Dnia 20 października 2011 roku Minister Finansów w drodze obwieszczenia ogłosił wysokość stawek podatku od środków transportowych na 2012 rok określonych w załącznikach nr 1-3 do ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych. Stawki o których mowa wyżej to tzw. „stawki minimalne". Z uwagi na fakt, iż dotychczas obowiązująca uchwała XXXVII/358/2009 Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 3 listopada 2009 roku w sprawie: określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych w pewnych punktach nie spełnia wymogów określonych w/w obwieszczeniu, tj niektóre ze stawek podatku są niższe niż tzw. ustawowe minimum zaszła potrzeba zmiany uchwały. Brak inicjatywy w tym zakresie spowodowałoby konieczność (w przypadkach niezgodności uchwały z w/w obwieszczeniem) zastosowania przepisu art. 20a ust 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych, który to stanowi, iż "W przypadku nieuchwalenia stawek podatku od środków transportowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, 4 lub 6, jeśli stawki minimalne dla poszczególnych rodzajów pojazdów są wyższe od stawek uchwalonych na rok poprzedzający rok podatkowy - stosuje się odpowiednie stawki wynikające z załączników nr 1-3 do ustawy". Stawki minimalne określone w obwieszczeniu często są stawkami stanowiącymi liczby z nieparzystymi dziesiątkami groszy. Przy zasadzie płatności podatku od środków transportowych w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego pojawiłaby się trudność w jego wyliczeniu i podziale. W tym miejscu należy podkreślić, iż w podatku od środków transportowych obowiązuje zasada samoopodatkowania tzn. podatnicy tego podatku są ustawowo zobowiązani do samodzielnego jego obliczania i wpłacania na rachunek gminy. Nie występuje w przepisach normujących ten podatek instytucja decyzji wymierzających wysokość świadczenia z tego tytułu, tak jak jest np. w podatku od nieruchomości w stosunku do osób fizycznych. Z uwagi na powyższe opracowano projekt uchwały w którym stawki podatku są zgodne z obowiązującymi obwieszczeniami tj. Obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 19 października 2011 roku w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2012 r. (M. P. Nr 95, poz.961) oraz Obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 20 października 2011 roku w sprawie stawek podatku od środków transportowych obowiązujących w 2012 roku (M. P. Nr 95, poz. 962) i w którym stawki podatku są określone w pełnych złotych. Zabieg ten miał na celu ułatwienie/uproszczenie procesu obliczania i dzielenia podatku od środków transportowych.
Nowy projekt uchwały przewiduje także wzrost poszczególnych stawek podatku o ok 7% względem dotychczasowych stawek. Podatek od środków transportowych podobnie jak podatek rolny i od nieruchomości stanowi jedno z podstawowych źródeł dochodów Gminy z których to realizowane są zadania własne Gminy służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania te obejmują takie sprawy jak: sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, działalności w zakresie telekomunikacji, lokalnego transportu zbiorowego,ochrony zdrowia,pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, gminnego budownictwa mieszkaniowego, edukacji publicznej, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, targowisk i hal targowych, zieleni gminnej i zadrzewień,cmentarzy gminnych,porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej, wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej, promocji gminy, współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw. Jak wynika z powyższego zakres realizowanych zadań przez Gminę jest obszerny, poszerzany o nowe zadania i w związku z powyższym wymaga uzyskania na ich realizację środków pieniężnych w tym także pochodzących z podatków lokalnych. Biorąc pod uwagę fakt, iż koszty towarów i usług uległy wzrostowi o kilka procent, a co za tym idzie koszty realizacji zadań gminnych także, Rada Gminy uważa za zasadne, słuszne społecznie oraz gospodarczo uzasadnione podwyższenie stawek podatków od środków transportowych
POPRZEDNIĄ
NASTĘPNĄ
NIEŚCISŁOŚĆ