UCHWAŁA NR XI/145/2012
RADY MIEJSKIEJ WE WRZEŚNI
z dnia 28 marca 2012 r.
w sprawie: miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów pod budownictwo mieszkaniowe i produkcyjne w Białężycach, obejmujący obszar ograniczony drogami gminnymi o numerach geodezyjnych 102/14 i 117/1.
Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) oraz art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 130, poz. 871) Rada Miejska we Wrześni uchwala, co następuje:
§ 1. 1. Uchwala się miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenów pod budownictwo mieszkaniowe i produkcyjne w Białężycach, obejmujący obszar ograniczony drogami gminnymi o numerach geodezyjnych 102/14 i 117/1, zwany dalej „planem", po stwierdzeniu jego zgodności ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Września, zatwierdzonym uchwałą Rady Miejskiej we Wrześni nr IX/108/99 z dnia 27.07.1999 r., ze zmianami: uchwała Nr XI/99/03 z dnia 09.07.2003 r., oraz uchwała nr XIV/190/2008 z dnia 15.05.2008 r.
2. Granice obszaru objętego planem określone są na rysunku planu.
3. Integralnymi częściami uchwały są:
-
załącznik Nr 1 - rysunek planu, opracowany w skali 1:1000 i zatytułowany „Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenów pod budownictwo mieszkaniowe i produkcyjne w Białężycach, obejmujący obszar ograniczony drogami gminnymi o numerach geodezyjnych 102/14 i 117/1”, stanowiący część graficzną planu, zwany dalej „rysunkiem planu";
-
załącznik Nr 2 - stanowiący rozstrzygnięcie Rady Miejskiej we Wrześni o sposobie rozpatrzenia uwag wniesionych do projektu planu;
-
załącznik Nr 3 - stanowiący rozstrzygnięcie Rady Miejskiej we Wrześni o sposobie realizacji zapisanych w planie inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej, które należą do zadań własnych miasta oraz zasadach ich finansowania.
§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
-
działce – należy przez to rozumieć działkę budowlaną w rozumieniu przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, stanowiącą obszar, na którym może być realizowane zamierzenie inwestycyjne, do którego mają zastosowanie uregulowania zawarte w uchwale;
-
kanale technologicznym – należy przez to rozumieć ciąg osłonowych elementów obudowy, studni kablowych oraz innych obiektów lub urządzeń służących umieszczaniu lub eksploatacji urządzeń infrastruktury technicznej drogowej, energetycznej i telekomunikacyjnej, zgodnie z przepisami odrębnymi;
-
nieprzekraczalnej linii zabudowy – należy przez to rozumieć linię określającą dopuszczalną minimalną odległość budynku lub obiektu od linii rozgraniczającej drogi;
-
ogrodzeniu ażurowym – należy przez to rozumieć ogrodzenie o wysokości do 1,5 m od poziomu terenu, w którym część ażurowa stanowi minimalnie 60% powierzchni całkowitej ogrodzenia, a elementy betonowe dopuszczone są jedynie do wysokości 0,3 m od poziomu terenu;
-
powierzchni zabudowy – należy przez to rozumieć powierzchnię wszystkich budynków zlokalizowanych na działce, mierzoną po obrysie ścian zewnętrznych, bez schodów, ramp, tarasów, zadaszeń, wiatrołapów;
-
reklamie – należy przez to rozumieć nośnik informacji wizualnej w jakiejkolwiek materialnej formie wraz z elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, niebędący szyldem, tablicą informacyjną lub znakiem w rozumieniu przepisów o znakach i sygnałach drogowych;
-
szyldzie – należy przez to rozumieć znak oznaczający siedzibę przedsiębiorcy lub miejsce świadczenia usług;
-
terenie – należy przez to rozumieć powierzchnię o określonym rodzaju przeznaczenia podstawowego, stanowiącą najmniejszą wydzieloną liniami rozgraniczającymi jednostkę ustaleń planu, oznaczoną numerem i symbolem literowym, dla której obowiązują ustalenia szczegółowe.
§ 3. Na obszarze objętym planem ustala się następujące przeznaczenie terenów:
-
Tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, oznaczone na rysunku planu symbolami 1MN, 2MN;
-
Teren zabudowy produkcyjnej, składów, magazynów i zabudowy usługowej, oznaczony na rysunku planu symbolem P/U;
-
Tereny zieleni izolacyjnej, oznaczone na rysunku planu symbolami 1ZI, 2ZI;
-
Teren drogi publicznej klasy drogi dojazdowej, oznaczony na rysunku planu symbolem KD-D;
-
Teren infrastruktury technicznej – elektroenergetyka, oznaczone na rysunku planu symbolem E.
§ 4. W zakresie zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego ustala się:
-
sytuowanie budynków zgodnie z wyznaczonymi na rysunku planu liniami zabudowy;
-
nakaz stosowania ogrodzeń ażurowych;
-
lokalizację obiektów małej architektury;
-
lokalizację urządzeń technicznych zapewniających możliwość użytkowania obiektu budowlanego zgodnie z jego przeznaczeniem;
-
zakaz lokalizacji i rozbudowy obiektów budowlanych i urządzeń, które wpływają negatywnie na ład przestrzenny, a w tym:
-
wolnostojących reklam,
-
tymczasowych obiektów budowlanych, z wyjątkiem urządzeń zaplecza budów,
-
obiektów garażowo - gospodarczych w postaci zespolonej powyżej dwóch segmentów,
-
nowych napowietrznych linii elektroenergetycznych;
-
-
dopuszcza się sytuowanie szyldów o maksymalnej powierzchni 2 m2;
-
dopuszcza się sytuowanie reklam wyłącznie na elewacjach kondygnacji parteru budynków produkcyjnych składów i magazynów oraz budynków usługowych, przy czym ich powierzchnia nie może przekraczać 3 m2.
§ 5. W zakresie zasad ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego ustala się:
-
zakaz lokalizacji przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko określonych w przepisach odrębnych z wyjątkiem lokalizacji inwestycji celu publicznego;
-
ochronę powierzchni ziemi, powietrza i wód zgodnie z przepisami odrębnymi i polityką gminy w zakresie ochrony środowiska;
-
wszelkie oddziaływania na środowisko wynikające z realizacji ustaleń planu nie mogą powodować przekroczenia standardów jakości środowiska, określonych przepisami odrębnymi, poza terenem do którego inwestor posiada tytuł prawny;
-
do czasu realizacji kanalizacji sanitarnej stosowanie szczelnych zbiorników bezodpływowych, z których ścieki będą systematycznie wywożone przez koncesjonowanego przewoźnika do oczyszczalni ścieków albo stosowanie indywidualnych lub zbiorowych oczyszczalni przydomowych, zgodnie z przepisami odrębnymi;
-
odprowadzenie wód opadowych i roztopowych do kanalizacji deszczowej, a w przypadku braku możliwości przyłączenia do sieci kanalizacyjnej deszczowej dopuszcza się zagospodarowanie wód opadowych i roztopowych w granicach własnej posesji, zgodnie z przepisami odrębnymi;
-
zastosowanie zabezpieczeń i szczelnych nawierzchni przeznaczonych dla postoju i prowadzenia ruchu kołowego przed infiltracją zanieczyszczeń wód opadowych do środowiska gruntowo-wodnego i odprowadzenie ścieków z tych nawierzchni do kanalizacji deszczowej po uprzednim podczyszczeniu do standardów wymaganych przepisami odrębnymi;
-
nakaz selektywnego gromadzenia odpadów w miejscach ich powstawania oraz ich zagospodarowanie w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne przed zanieczyszczeniem zgodnie z przepisami odrębnymi;
-
dopuszcza się magazynowanie i odzysk odpadów innych niż komunalne wyłącznie na terenie oznaczonym na rysunku planu symbolem P/U i na zasadach określonych w przepisach odrębnych;
-
zagospodarowania mas ziemnych powstającymi w związku z realizacją ustaleń planu w granicach własnej posesji lub ich wywóz na miejsce wskazane przez odpowiednie służby gminne, zgodnie z gminnym planem gospodarki odpadami i przepisami odrębnym;
-
zagospodarowanie zielenią wszystkich powierzchni wolnych od utwardzenia na terenach dróg publicznych;
-
do wytworzenia energii dla celów grzewczych należy stosować paliwa płynne, gazowe i stałe charakteryzujące się niskimi wskaźnikami emisji lub alternatywne źródła energii;
-
wskazuje się, że tereny 1MN, 2MN należą do terenów, dla których obowiązują dopuszczalne poziomy hałasu jak dla terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, zgodnie z przepisami odrębnymi;
-
na terenie zabudowy produkcyjnej, składów, magazynów i zabudowy usługowej ustala się zakaz realizacji zabudowy usługowej związanej ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, domów opieki społecznej i szpitali, zgodnie z przepisami odrębnymi;
-
zastosowanie przegród przeciwhałasowych – sztucznych ekranów akustycznych lub nasypów ziemnych w miejscach, w których następuje przekroczenie dopuszczalnych poziomów hałasu obowiązujących na terenach sąsiednich;
-
realizacja inwestycji wymaga szczegółowego rozpoznania geotechnicznych warunków posadowienia fundamentów obiektów budowlanych.
§ 6. W zakresie zasad ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej: dla ochrony archeologicznego dziedzictwa kulturowego, podczas prac ziemnych przy realizacji inwestycji, ustala się obowiązek prowadzenia badań archeologicznych. Inwestor powinien uzyskać pozwolenie Wielkopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na badania archeologiczne przed wydaniem pozwolenia na budowę.
§ 7. W zakresie wymagań wynikających z potrzeb kształtowania przestrzeni publicznych ustala się nakaz oświetlenia terenu oraz zastosowanie trwałych i estetycznych elementów urządzenia.
§ 8. Na terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, oznaczonych na rysunku planu symbolami 1MN, 2MN, ustala się następujące parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu:
-
dopuszcza się lokalizację:
-
jednego budynku mieszkalnego jednorodzinnego wolnostojącego na działce budowlanej,
-
jednego budynku gospodarczego na działce budowlanej,
-
jednego budynku garażowego na działce budowlanej,
-
dojść i dojazdów związanych z funkcją terenu oraz dojazdów przeciwpożarowych,
-
małej architektury i oświetlenia terenu;
-
-
szczegółowe warunki, zasady i standardy zagospodarowania terenu:
a) adaptuje się istniejącą zabudowę z dopuszczeniem jej rozbudowy, nadbudowy i remontów pod warunkiem zachowania ustaleń niniejszej uchwały,
b) maksymalna powierzchnia zabudowy – do 30% powierzchni działki,
c) minimalna powierzchnia biologicznie czynna – 50% powierzchni działki,
d) nieprzekraczalne linie zabudowy zgodnie z rysunkiem planu;
-
zasady i warunki zabudowy:
a) wysokość zabudowy budynków mieszkalnych – dopuszcza się nie więcej niż: jedną kondygnację podziemną, dwie nadziemne, w tym poddasze użytkowe i nie więcej niż 9,0 m,
b) wysokość zabudowy budynków garażowych i gospodarczych – dopuszcza się nie więcej niż 6,0 m;
c) obowiązują dachy płaskie lub dachy skośne o nachyleniu połaci do 30 do 45 stopni,
d) dla dachów skośnych zakaz krycia dachu stalowymi płytami wielowarstwowymi i fałdowymi,
e) w przypadku rozbudowy i remontów istniejących budynków dopuszcza się zachowanie istniejącej formy dachu,
f) zakaz stosowania pokrycia dachu w kolorach żółtym i niebieskim.
g) dachy budynków garażowych i gospodarczych dostosowane do dachu budynku mieszkalnego,
h) kierunek głównej kalenicy dachu równoległy do frontu budynku.
§ 9. Na terenie zabudowy produkcyjnej, składów, magazynów i zabudowy usługowej, oznaczonym na rysunku planu symbolem P/U ustala się następujące parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu:
-
dopuszcza się lokalizację:
-
budynków produkcyjnych, składów, magazynów i budynków usługowych,
-
budynków gospodarczo-garażowych,
-
obiektów infrastruktury technicznej,
-
dróg wewnętrznych,
-
dojść i dojazdów związanych z funkcją terenu oraz dojazdów przeciwpożarowych,
-
małej architektury i oświetlenia terenu;
-
-
szczegółowe warunki, zasady i standardy zagospodarowania terenu:
-
maksymalna powierzchnia zabudowy – do 50% powierzchni działki,
-
minimalna powierzchnia biologicznie czynna – 15% powierzchni działki,
-
nieprzekraczalne linie zabudowy zgodnie z rysunkiem planu,
-
ustala się zjazdy indywidualne z terenu drogi publicznej zlokalizowane na sąsiednich terenach zieleni izolacyjnej,
-
dopuszcza się możliwość realizacji wyłącznie jednego zjazdu na każdą działkę budowlaną;
-
-
zasady i warunki zabudowy:
-
wysokość zabudowy budynków produkcyjnych, składów, magazynów i budynków usługowych – dopuszcza się nie więcej niż 12,0 m,
-
wysokość zabudowy budynków garażowo-gospodarczych – dopuszcza się nie więcej niż 6,0 m;
-
dopuszcza się przekroczenie maksymalnej wysokości budynków produkcyjnych dla urządzeń i obiektów wynikających z warunków technologicznych – nie więcej niż o 10 m,
-
dopuszcza się dowolne kształty dachów,
-
dla dachów skośnych zakaz krycia dachu stalowymi płytami wielowarstwowymi i fałdowymi,
-
zakaz stosowania pokrycia dachu w kolorach żółtym i niebieskim.
-
§ 10. Na terenach zieleni izolacyjnej, oznaczonych na rysunku planu symbolami 1ZI, 2ZI ustala się następujące parametry zagospodarowania terenu:
-
lokalizację: zieleni izolacyjnej,
-
szczegółowe warunki, zasady i standardy zagospodarowania terenu:
-
nakaz realizacji zieleni izolacyjnej składającej się z gatunków zimozielonych nasadzonych w postaci wielopiętrowego zwartego pasa zieleni o szerokości minimum 5 m,
-
dopuszcza się lokalizację sieci i urządzeń infrastruktury technicznej gminy,
-
nakaz wykonania niezbędnych prac porządkowych i pielęgnacyjnych, nasadzeń lub wycinki drzew i krzewów oraz innych działań związanych z konserwacją i utrzymaniem zieleni,
-
dopuszcza się realizację dojazdów gospodarczych i przeciwpożarowych oraz zjazdów indywidualnych na tereny oznaczone symbolem P/U, przy czym dopuszcza się możliwość lokalizacji wyłącznie jednego zjazdu na każdą działkę budowlaną,
-
minimalna powierzchnia biologicznie czynna – 80% powierzchni działki.
-
§ 11. Na terenie drogi publicznej, oznaczonym na rysunku planu symbolem KD-D, ustala się:
-
klasyfikację: dla terenu KD-D drogę klasy dojazdowej,
-
dla terenu KD-D zgodnie z rysunkiem planu:
-
szerokość w liniach rozgraniczających zgodnie z rysunkiem planu,
-
układ jednojezdniowy z dwoma pasami ruchu z dopuszczeniem zwiększenia ilości pasów ruchu w strefach skrzyżowań,
-
dwustronne chodniki z możliwością zmiany na ciągi pieszo-rowerowe,
-
nasadzenia drzew przydrożnych zgodnie z warunkami siedliskowymi.
-
§ 12. Na terenie infrastruktury technicznej – elektroenergetyka, oznaczonych na rysunku planu symbolem E, ustala się następujące parametry zagospodarowania terenu:
-
lokalizację: stacji transformatorowych,
-
szczegółowe warunki, zasady i standardy zagospodarowania terenu:
-
dla lokalizacji urządzeń elektroenergetycznych nie obowiązują nieprzekraczalne linie zabudowy,
-
dopuszcza się wprowadzenie zieleni izolacyjnej,
-
zakaz realizacji utwardzonych dróg publicznych za wyjątkiem dojazdów gospodarczych i przeciwpożarowych,
-
nakaz wykonywania niezbędnych prac związanych z konserwacją i utrzymaniem zieleni,
-
w sprawach nieuregulowanych niniejszą uchwałą w zakresie użytkowania terenów E mają zastosowanie przepisy odrębne.
-
§ 13. Nie określa się granic i sposobów zagospodarowania terenów lub obiektów podlegających ochronie, ustalonych na podstawie przepisów odrębnych, w tym terenów górniczych, a także obszarów szczególnego zagrożenia powodzią oraz obszarów osuwania się mas ziemnych, ze względu na ich nie występowanie na obszarze objętym planem.
§ 14. W planie nie wyznacza się terenów wymagających wszczęcia postępowania scalania i podziału nieruchomości w rozumieniu przepisów odrębnych; nie określa się także szczegółowych zasad i warunków scalania i podziału nieruchomości w rozumieniu przepisów odrębnych.
§ 15. W zakresie szczególnych warunków zagospodarowania terenów oraz ograniczeń w ich użytkowaniu, w tym zakazu zabudowy zgodnie, na obszarze planu ustala się strefy oddziaływań linii elektroenergetycznych:
-
nn 0,4 kV po 3.0 m od rzutu poziomego skrajnych przewodów na zewnątrz linii,
-
na obszarach stref oddziaływania linii elektroenergetycznych obowiązuje zakaz lokalizowania wszelkiej zabudowy i nasadzeń zieleni wysokiej,
-
w przypadku skablowania i zdemontowania linii elektroenergetycznych przestają obowiązywać strefy oddziaływania od napowietrznych linii elektroenergetycznych.
§ 16. W zakresie zasad modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji ustala się:
-
zachowanie ciągłości powiązań elementów pasa drogowego, w szczególności jezdni i chodników w granicy obszaru planu oraz z zewnętrznym układem komunikacyjnym z uwzględnieniem ustaleń planu,
-
dopuszczenie etapowania przy rozbudowie układu drogowego zgodnie z przepisami odrębnymi;
-
dopuszczenie realizacji kanałów technologicznych w liniach rozgraniczających dróg podczas rozbudowy układu drogowego, zgodnie z przepisami odrębnymi;
-
dopuszczenie lokalizacji dodatkowych, niewymienionych planem elementów układu komunikacyjnego, w tym drogowych obiektów inżynierskich,
-
parametry układu komunikacyjnego zgodnie z klasyfikacją i przepisami odrębnymi, w zależności od programu funkcjonalnego zapewnienie na działce pełnych potrzeb parkingowych zgodnie z przepisami odrębnymi,
-
w zależności od programu funkcjonalnego zapewnienie na działce pełnych potrzeb parkingowych zgodnie z przepisami odrębnymi, przy czym nie mniej niż:
-
na każdy dom w zabudowie jednorodzinnej: 2 stanowiska postojowe,
-
na każde 1000 m² powierzchni użytkowej biur: 30 stanowisk postojowych, w tym 3 stanowiska postojowe dla pojazdów osób niepełnosprawnych,
-
na każde 1000 m² powierzchni użytkowej obiektów handlowych: 50 stanowisk postojowych, w tym 6 stanowisk postojowych dla pojazdów osób niepełnosprawnych,
-
na każde 100 miejsc w obiektach gastronomicznych: 36 stanowisk postojowych w tym 6 stanowisk postojowych dla pojazdów osób niepełnosprawnych,
-
na każde 1000 m² powierzchni użytkowej obiektów produkcyjnych, składów i magazynów oraz obiektów usługowych innych niż wymienione wyżej: 50 stanowisk postojowych, w tym 6 stanowisk postojowych dla pojazdów osób niepełnosprawnych,
-
w przypadku lokalizacji na działkach na terenach MN funkcji usługowej: dodatkowe 2 stanowiska postojowe.
-
§ 17. W zakresie zasad modernizacji, rozbudowy i budowy infrastruktury technicznej, ustala się:
-
zachowanie istniejącej sieci infrastruktury technicznej z dopuszczeniem jej remontu i rozbudowy, a w przypadku lokalizacji poza terenami komunikacji przełożenia jej na tereny komunikacji;
-
odprowadzenie ścieków do zbiorników bezodpływowych, z których ścieki będą systematycznie wywożone przez koncesjonowanego przewoźnika do oczyszczalni ścieków, a po wykonaniu kanalizacji sanitarnej obowiązek podłączenia do kanalizacji zgodnie z przepisami odrębnymi;
-
odprowadzenie wód opadowych i roztopowych z powierzchni zanieczyszczonych o trwałej nawierzchni do kanalizacji deszczowej zgodnie z przepisami odrębnymi;
-
zaopatrzenie w energię elektryczną z sieci elektroenergetycznej;
-
lokalizacja stacji transformatorowo-rozdzielczych na samodzielnych działkach z dostępem do drogi publicznej;
-
dopuszczenie lokalizacji inwestycji celu publicznego z zakresu łączności publicznej, jeżeli taka inwestycja jest zgodna z przepisami odrębnymi;
-
do celów grzewczych należy stosować paliwa charakteryzujące się niskimi wskaźnikami emisyjnymi takie jak: paliwa płynne, gazowe, stałe – drewno, biomasa, lub alternatywne źródła energii;
-
zaopatrzenie w gaz z sieci, a do czasu wybudowania sieci gazowej dopuszcza się stosowanie gazu płynnego;
-
zaopatrzenie w wodę z miejskiej sieci wodociągowej;
-
ze względu na lokalizację urządzeń melioracji szczegółowej obowiązek uzgadniania planowanych inwestycji ze Związkiem Spółek Wodnych we Wrześni.
§ 18. Nie określa się innych niż dotychczasowe sposobów i terminów tymczasowego zagospodarowania, urządzenia i użytkowania terenów, do czasu ich zagospodarowania zgodnego z uchwałą.
§ 19. Ustala się stawki procentowe o których mowa w art. 36 ust. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, służące naliczeniu jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości, określonej przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu, w związku z uchwaleniem planu w wysokości:
-
dla terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej – 15%,
-
dla terenów zabudowy produkcyjnej, składów, magazynów i zabudowy usługowej – 25%,
-
dla terenów pozostałych – 0%.
§ 20. 1. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Września.
-
Uchwała wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Przewodnicząca rady Miejskiej we Wrześni
/-/Bożena Nowacka
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenów pod budownictwo mieszkaniowe i produkcyjne w Białężycach, obejmujący obszar ograniczony drogami gminnymi o numerach geodezyjnych 102/14 i 117/1
– uchwała Nr XI/145/2012 Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 28 marca 2012 r.
Podsumowanie zawierające uzasadnienie wyboru przyjętego dokumentu w odniesieniu do rozpatrywanych rozwiązań alternatywnych wraz z informacją, o której mowa w art. 55 ust. 3
ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
(Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.).
Zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) do prognozy oddziaływania na środowisko dołącza się podsumowanie zawierające uzasadnienie wyboru przyjętego dokumentu w odniesieniu do rozpatrywanych rozwiązań alternatywnych.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenów pod budownictwo mieszkaniowe i produkcyjne w Białężycach, obejmujący obszar ograniczony drogami gminnymi o numerach geodezyjnych 102/14 i 117/1, został sporządzony na podstawie ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), w związku z uchwałą Nr XXII/288/2009 Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 30 marca 2009 r.
Podczas sporządzania projektu planu miejscowego przeprowadzano liczne konsultacje i uzgodnienia, podczas których rozważane były różne warianty rozwiązań alternatywnych. Ostatecznie wybrana koncepcja urbanistyczna nie różni się w zasadniczy sposób w zakresie wpływu na charakter oddziaływania na środowisko od innych rozważanych wariantów projektowych. Ponadto przyjęte w dokumencie rozwiązania planistyczne są odzwierciedleniem kierunków rozwoju przestrzennego miasta wyznaczonych w Zmianie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Września przyjętej Uchwałą Nr XIV/190/2008 Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 15 maja 2008 r. Jedynym rozwiązaniem alternatywnym byłoby odstąpienie od sporządzenia planu miejscowego. Skutkowałoby to jednak utrzymaniem obecnego przeznaczenia obszaru. Ponadto ewentualny brak realizacji planu spowoduje zahamowanie rozwoju gminy, a przede wszystkim realizacji nowych przedsięwzięć, do których należą zakłady produkcyjne, składy i magazyny oraz budynki usługowe. Niezrealizowanie postanowień planu spowodowałoby także umniejszenie potencjalnych dochodów miasta z tytułu m.in. podatku gruntowego od terenów budowlanych zajętych pod posadowienie budynków. Ponadto właściciele nieruchomości, na których zlokalizowane będą nowe inwestycje, nie otrzymaliby opłat za sprzedaż gruntów. Brak uregulowań prawa miejscowego dotyczącego ochrony i kształtowania środowiska przyczyniłby się do zanieczyszczeń środowiska. Obowiązująca ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wprowadza możliwość realizacji niektórych inwestycji na podstawie decyzji o warunkach zabudowy w przypadku braku planu miejscowego. Rozwój przestrzenny tylko na podstawie decyzji o warunkach zabudowy może doprowadzać do niekontrolowanego rozlewania się terenów zabudowanych. Procedura planistyczna umożliwia całościową analizę uwarunkowań danego terenu i wyznaczenie nie tylko warunków określających realizację samej inwestycji, ale również określenie warunków kształtowania terenów przyległych. Brak realizacji projektu planu byłby niekorzystny z punktu widzenia ochrony środowiska przyrodniczego. Dokument ten wprowadza szereg ustaleń dotyczących eliminacji lub ograniczenia negatywnych oddziaływań na środowisko.
I. Informacje o sposobie wykorzystania ustaleń zawartych w prognozie oddziaływania na środowisko dotyczącej projektu przedmiotowego planu.
Prognoza dotyczy oceny oddziaływania na środowisko projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów pod budownictwo mieszkaniowe i produkcyjne w Białężycach, obejmującego obszar ograniczony drogami gminnymi o numerach geodezyjnych 102/14 i 117/1.
Na obszarze objętym planem ustala się następujące przeznaczenie terenów: tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, teren zabudowy produkcyjnej, składów, magazynów i zabudowy usługowej, tereny zieleni izolacyjnej, teren drogi publicznej i teren infrastruktury technicznej – elektroenergetyka.
W ustaleniach planu wprowadza się obowiązek dostosowania realizowanych elementów zagospodarowania do pełnionych funkcji, krajobrazu, architektury istniejącego i planowanego otoczenia. Ustalenia planu będą miały wpływ na stan i funkcjonowanie środowiska przyrodniczego. W przedmiotowym planie uwzględnia się uwarunkowania wynikające z opracowania ekofizjograficznego. Przekształcenie środowiska sprowadza się głównie do:
-
prac ziemnych związanych z zainwestowaniem i uzbrojeniem terenu,
-
wytwarzania odpadów, w tym odpadów niebezpiecznych,
-
pogorszenia klimatu akustycznego,
-
pogorszenie walorów krajobrazowych,
-
wzrostu zanieczyszczenia powietrza spalinami od środków komunikacji.
W związku z działaniami na rzecz ochrony środowiska przedmiotowy plan ustala w szczególności:
-
zakaz lokalizacji przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko określonych w przepisach odrębnych z wyjątkiem lokalizacji inwestycji celu publicznego;
-
ochronę powierzchni ziemi, powietrza i wód zgodnie z przepisami odrębnymi i polityką gminy w zakresie ochrony środowiska;
-
wszelkie oddziaływania na środowisko wynikające z realizacji ustaleń planu nie mogą powodować przekroczenia standardów jakości środowiska, określonych przepisami odrębnymi, poza terenem do którego inwestor posiada tytuł prawny;
-
do czasu realizacji kanalizacji sanitarnej stosowanie szczelnych zbiorników bezodpływowych, z których ścieki będą systematycznie wywożone przez koncesjonowanego przewoźnika do oczyszczalni ścieków albo stosowanie indywidualnych lub zbiorowych oczyszczalni przydomowych, zgodnie z przepisami odrębnymi;
-
odprowadzenie wód opadowych i roztopowych do kanalizacji deszczowej, a w przypadku braku możliwości przyłączenia do sieci kanalizacyjnej deszczowej dopuszcza się zagospodarowanie wód opadowych i roztopowych w granicach własnej posesji, zgodnie z przepisami odrębnymi;
-
zastosowanie zabezpieczeń i szczelnych nawierzchni przeznaczonych dla postoju i prowadzenia ruchu kołowego przed infiltracją zanieczyszczeń wód opadowych do środowiska gruntowo-wodnego i odprowadzenie ścieków z tych nawierzchni do kanalizacji deszczowej po uprzednim podczyszczeniu do standardów wymaganych przepisami odrębnymi;
-
gromadzenie i segregację odpadów w miejscach ich powstawania oraz zagospodarowanie ich zgodnie z gminnym planem gospodarki odpadami i w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne przed zanieczyszczeniem zgodnie z przepisami odrębnymi;
-
dopuszcza się magazynowanie i odzysk odpadów innych niż komunalne wyłącznie na terenie oznaczonym na rysunku planu symbolem P/U i na zasadach określonych w przepisach odrębnych;
-
zagospodarowania mas ziemnych powstającymi w związku z realizacją ustaleń planu w granicach własnej posesji lub ich wywóz na miejsce wskazane przez odpowiednie służby gminne, zgodnie z gminnym planem gospodarki odpadami i przepisami odrębnym;
-
zagospodarowanie zielenią wszystkich powierzchni wolnych od utwardzenia na terenach dróg publicznych;
-
do wytworzenia energii dla celów grzewczych należy stosować paliwa płynne, gazowe i stałe charakteryzujące się niskimi wskaźnikami emisji lub alternatywne źródła energii;
-
wskazuje się, że tereny 1MN, 2MN należą do terenów, dla których obowiązują dopuszczalne poziomy hałasu jak dla terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, zgodnie z przepisami odrębnymi;
-
na terenie zabudowy produkcyjnej, składów, magazynów i zabudowy usługowej ustala się zakaz realizacji zabudowy usługowej związanej ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, domów opieki społecznej i szpitali, zgodnie z przepisami odrębnymi;
-
zastosowanie przegród przeciwhałasowych – sztucznych ekranów akustycznych lub nasypów ziemnych w miejscach, w których następuje przekroczenie dopuszczalnych poziomów hałasu obowiązujących na terenach sąsiednich;
-
realizacja inwestycji wymaga szczegółowego rozpoznania geotechnicznych warunków posadowienia fundamentów obiektów budowlanych.
W podsumowaniu sporządzona prognoza uznaje, iż na etapie inwestycyjnym oddziaływanie na środowisko ograniczone będzie do prac ziemnych związanych z wykopami pod fundamenty i pod infrastrukturę techniczną oraz budową dróg a także wystąpią oddziaływania okresowe związane z transportem urobku z wykopów i materiałów budowlanych. W wyniku przeprowadzonego monitoringu flory i fauny nie stwierdzono występowania, na terenach bezpośrednio przeznaczonych pod zabudowę oraz w ich sąsiedztwie siedlisk gatunków roślin i zwierząt wymienionych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 13 kwietnia 2010 r. w sprawie siedlisk przyrodniczych oraz gatunków będących przedmiotem zainteresowania Wspólnoty, a także kryteriów wyboru obszarów kwalifikujących się do uznania lub wyznaczenia jako obszary Natura 2000 (Dz. U. Nr 77, poz. 510) ani roślin chronionych prawem polskim wymienionych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 9 lipca 2004 r. w sprawie gatunków dziko występujących roślin objętych ochroną (Dz. U. nr 168, poz. 1764). Planowana lokalizacja inwestycji nie wpływa na integralność i powiązanie form ochrony przyrody, w tym obszarów podlegających ochronie w formie wyznaczenia obszaru Natura 2000. Dotychczasowa wiedza na temat świata zwierząt na obszarze planu i stopnia wykorzystania przez nie tego terenu wskazuje, że projektowane inwestycje nie spowodują negatywnego istotnego wpływu na te osobniki.
Planowana zabudowa będzie oddziaływać negatywnie na walory krajobrazowe terenu. Realizacja ustaleń planu nie będzie miała natomiast negatywnego wpływu na zabytki i dobra kultury współczesnej. Ustalenia planu wprowadzają strefy ochrony archeologicznej, w obrębie których ustalono obowiązek uzyskania pozwolenia na prowadzenie badań archeologicznych przed realizacją inwestycji związanych z zabudowaniem i zagospodarowaniem przedmiotowego terenu. Planowane inwestycje mogą pogorszyć klimat akustyczny. Dla zlokalizowanych na obszarze planu terenów zabudowy chronionej akustycznie, będą zachowane dopuszczalne poziomy hałasu.
Nakazano także zastosowanie przegród przeciwhałasowych – sztucznych ekranów akustycznych lub nasypów ziemnych w miejscach, w których następuje przekroczenie dopuszczalnych poziomów hałasu obowiązujących na terenach sąsiednich. W końcowej części prognozy przedstawiono również rozwiązania eliminujące lub ograniczające ewentualne negatywne oddziaływania na środowisko ustaleń projektu planu na środowisko. Ustalenia planu nie wykazują możliwości oddziaływania transgranicznego
Realizacja ustaleń planu przyczyni się do przekształcenia większości omawianego obszaru w tereny mieszkaniowe oraz teren zabudowy produkcyjnej, składów, magazynów i zabudowy usługowej. Ustalenia planu uwzględniają większość ograniczeń i uwarunkowań ekofizjograficznych, wymogi kształtowania krajobrazu, a także istniejące ustawodawstwo szczególne.
W związku z powyższymi uwagami, przyjęcie analizowanego rozwiązania planistycznego nie wywoła diametralnych zmian w środowisku. Projekt w zakresie proponowanych rozwiązań, respektuje zasady zrównoważonego rozwoju oraz uwzględnia ograniczenia ryzyka powstania zagrożeń dla środowiska przyrodniczego
Oceniając projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego należy stwierdzić, że uwzględnia on zasadę zrównoważonego rozwoju. Realizacja ustaleń planu wiązać się będzie ze zmianami w środowisku przyrodniczym. W ogólnej ocenie oddziaływanie na środowisko przyrodnicze nie będzie znaczące pod warunkiem zastosowania wszystkich ustaleń planu miejscowego. Określone w planie ustalenia, a co za tym idzie działania, wskazują, że ich realizacja może i powinna odbywać się w sposób ograniczający lub zapobiegający negatywnym skutkom środowiskowym planowanego zagospodarowania.
II. Informacja o sposobie wykorzystania opinii organów ochrony środowiska.
Stosownie do art. 53 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, dnia 26 maja 2010 r. Burmistrz Miasta i Gminy Września wystąpił o uzgodnienie zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w prognozie oddziaływania na środowisko do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego we Wrześni. Wyżej wymienione uzgodnienia odnośnie zakresu i stopnia szczegółowości prognozy uzyskał w dniu 8 października 2009 r. (RDOŚ) i 8 września 2009 r. (PPIS).
Pismem nr ON.NS-72/6-5/2010 z dnia 8 czerwca 2010 r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny we Wrześni zaopiniował pozytywnie ww. projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wraz z prognozą.
Pismem nr RDOŚ-30-00.III-7041-721/10/jm z dnia 1 lipca 2010 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu pozytywnie zaopiniował projekt miejscowego planu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko.
III. Informacja o sposobie wykorzystania wyników udziału społeczeństwa.
Zgodnie z art. 17 pkt 10 i 11 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, dnia 31.08.2010 r. ukazało się ogłoszenie w prasie oraz 1.09.2010 r. na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy Września wywieszone było obwieszczenie Burmistrza Miasta i Gminy Września o terminie wyłożenia do publicznego wglądu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów pod budownictwo mieszkaniowe i produkcyjne w Białężycach, obejmującego obszar ograniczony drogami gminnymi o numerach geodezyjnych 102/14 i 117/1 wraz z „Prognozą oddziaływania na środowisko realizacji ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów pod budownictwo mieszkaniowe i produkcyjne w Białężycach, obejmującego obszar ograniczony drogami gminnymi o numerach geodezyjnych 102/14 i 117/1”, w dniach od 09.09.2010 r. do 30.09.2010 r. Dyskusja publiczna nad przyjętymi w projekcie planu rozwiązaniami odbyła się w dniu 27.09.2010 r. Uwagi do projektu planu i do prognozy mogły być składane w terminie do dnia 15.10.2010 r. W okresie podanym w ogłoszeniu wniesiono trzy uwagi, które nie zostały uwzględnione.
Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Rada Miejska we Wrześni uchwaliła plan w dniu 28 marca 2012 r.
IV. Informacja o metodach i częstotliwości przeprowadzenia monitoringu skutków realizacji postanowień dokumentu.
Kontrole przestrzegania przepisów dotyczących ochrony środowiska i racjonalnego wykorzystania zasobów przyrody prowadzi na terenie m.in. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Poznaniu, monitorując poszczególne komponenty środowiska, takie jak: wody, powietrze, gleby, klimat akustyczny, promieniowanie elektroenergetyczne i inne.
Przewidywane metody analizy realizacji postanowień projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pod kątem wpływu jego ustaleń na środowisko powinny odnosić do potencjalnego oddziaływania projektowanego zagospodarowania terenu oraz ustaleń dotyczących przeznaczenia terenu, kształtu zabudowy i sposobu zagospodarowania terenu, ustaleń dotyczących wyposażenia w infrastrukturę techniczną, zasad ochrony i kształtowania środowiska oraz ładu przestrzennego, a także ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków.
Postuluje się prowadzenie monitoringu środowiska przez odpowiednie organy administracji. W przypadku skarg mieszkańców na ponadnormatywne oddziaływanie prowadzonej działalności w oparciu o uchwalony plan, analizę realizacji jego ustaleń i ich wpływu na środowisko powinien przeprowadzić odpowiedni organ administracji samorządowej. Proponuje się także wykonywanie okresowych przeglądów stanu zainwestowania obszaru i realizacji ustaleń planu, wykonywane przez administrację samorządową w celu oceny prowadzonej polityki przestrzennej. Organ sporządzający miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zobowiązany jest przynajmniej raz w czasie kadencji Rady do przeprowadzenia analizy zmian w zagospodarowaniu przestrzennym, w tym skutków realizacji postanowień projektowanego dokumentu, zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.). Z tą samą częstotliwością wykonywana byłaby analiza skutków realizacji postanowień projektowanego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Należałoby zwrócić szczególną uwagę na realizację ustaleń planu w zakresie urządzania zieleni, krajobrazu i zachowania powierzchni biologicznie czynnej.
Należy również prowadzić bieżące analizy, które umożliwią, jeśli pojawi się taka potrzeba, wprowadzenie odpowiednich zmian i korekt do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Do podstawowych wskaźników, jakie należy uwzględnić w procedurze monitorowania skutków realizacji ustaleń planu można zaliczyć:
-
przyrost długości dróg publicznych (w km w skali roku),
-
przyrost długości sieci kanalizacyjnej i wodociągowej oraz liczby podłączeń (w km w skali roku),
-
przyrost powierzchni terenów zabudowanych (w ha w ciągu roku),
-
przyrost powierzchni biologicznie czynnych (w ha w ciągu roku),
-
wydane pozwolenia na budowę (liczba pozwoleń na budowę domów mieszkalnych w ciągu roku).
POPRZEDNIĄ
NASTĘPNĄ
NIEŚCISŁOŚĆ