UCHWAŁA Nr LV/359/2002r.
Rady Miejskiej we Wrześni
z dnia 29.05. 2002r.
w sprawie
szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta
i gminy Września.
Na podstawie art. 4 pkt. 1-5 i ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz.U. nr 132 poz.622, z późn.zmianami) w związku z art.40 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142 poz 1591 ze zmianami) uchwala się, co następuje:
§ 1
Ustala się szczegółowe zasady utrzymania porządku i czystości na terenie nieruchomości
określone w „Regulaminie utrzymania porządku i czystości na terenie miasta i gminy Września” stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Zobowiązuje się Zarząd Miasta i Gminy do przedstawiania Radzie 1 raz w roku informacji o realizacji uchwały oraz wniosków wysuniętych wskutek sprawowanej kontroli i nadzoru nad przestrzeganiem postanowień Regulaminu.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta i Gminy.
§ 4
Traci moc uchwała Nr XXXV/253/97 Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 20.06.1997r. w sprawie:
ustalenia zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Września.
§ 5
Uchwałę podaje się do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w biuletynie
„Wieści z Ratusza”, na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy oraz w sołectwach.
§ 6
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Wielkopolskiego.
Przewodniczący rady Miejskiej we Wrześni
Zenon Cichy
/-/
Załącznik
REGULAMIN UTRZYMANIA PORZĄDKU I CZYSTOŚCI
NA TERENIE MIASTA I GMINY WRZEŚNIA.
Rozdz.1
Postanowienia ogólne.
§ 1
Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania porządku i czystości na terenie nieruchomości znajdujących się w gminie.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i
porządku w gminach (Dz.U. Nr 132 poz 622 ze zmianami).
2) odpadach komunalnych drobnych - należy przez to rozumieć odpady zbierane do typowych
pojemników,
3) odpadach komunalnych wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady komunalne, które
nie mogą być umieszczone, ze względu na swoje rozmiary lub masę, w typowych pojemnikach,
4) odpadach roślinnych - należy przez to rozumieć odpady powstające na prywatnych lub publicznych
terenach zielonych wskutek ich pielęgnacji lub uprawiania oraz odpady pochodzenia roślinnego z
targowisk,
5) zakładzie utylizacji odpadów komunalnych - należy przez to rozumieć legalnie działający obiekt
służący prowadzeniu odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych; w szczególności
mogą to być składowiska, kompostownie, spalarnie, sortownie, zakłady przetwarzania odpadów
wielkogabarytowych, budowlanych, surowców wtórnych, punkty zlewne odpadów ciekłych,
6) firmie wywozowej - należy przez to rozumieć zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub
przedsiębiorcę, w rozumieniu odpowiednich przepisów, posiadającego wydane przez burmistrza
miasta i gminy zezwolenie na wykonywanie usług związanych z postępowaniem z odpadami
komunalnymi lub nieczystościami ciekłymi.
§ 3
Regulamin obowiązuje:
1) właścicieli nieruchomości,
2) kierowników budów,
3) jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej,
4) wszystkich korzystających z terenów będących własnością gminy.
2
Rozdz.2
Wymagania w zakresie utrzymania porządku i czystości na nieruchomościach i terenach użytku publicznego.
§ 4
1. Właściciele nieruchomości są obowiązani do utrzymania porządku, czystości , należytego
stanu sanitarno - higienicznego nieruchomości oraz należytego utrzymania zieleni ( poprzez
częste wykaszanie i odchwaszczanie).
2. Właściciele nieruchomości albo inne podmioty wskazane w ustawie mają obowiązek
niezwłocznego oczyszczania ze śniegu i uszorstniania nawierzchni chodnika oraz usuwania błota i
zanieczyszczeń z chodnika.
3. Obowiązek określony w ust.2 dotyczy także innych części nieruchomości służących do użytku
publicznego.
4. Dopuszcza się możliwość spalania suchych liści i resztek roślinnych z uprawy ogródków
w okresie od 1października do 30 kwietnia przy zachowaniu ostrożności i przestrzegania
przepisów bezpieczeństwa przeciwpożarowego, pod warunkiem nie stwarzania uciążliwości
dla osób trzecich.
5. Ustala się termin usuwania drzew i krzewów w okresie od 15 października do 15 marca
(podany termin nie dotyczy drzew owocowych usuwanych z ogrodów działkowych i ogrodów
przydomowych).
§ 5
1.Obowiązek oczyszczania ze śniegu i lodu winien być realizowany przez odgarnięcie w miejsce
nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów i podjęcie działań w celu usunięcia lub
o najmniej ograniczenia śliskości chodnika. Piasek użyty do tych celów należy usunąć niezwłocznie
po ustaniu przyczyn jego zastosowania. Zakazuje się stosowania środków chemicznych
szkodliwych dla środowiska przy usuwaniu śniegu, lodu z chodników i placów publicznych.
Właściciele nieruchomości sprzątają, usuwają śnieg z chodników bezpośredno przyległych do
posesji. Pozostałe chodniki, w tym te, na których dopuszczone jest parkowanie sprzątają, usuwają
śnieg zarządcy dróg.
2. Zanieczyszczenia usuwane z chodników winny być gromadzone w pojemnikach na odpady, z
zachowaniem postanowień § 16 ust.1.
3. Zakazuje się zgarniania śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię.
4. Obowiązki określone w ust.1-3 dotyczą właścicieli nieruchomości bądź innych podmiotów
zobowiązanych do oczyszczania chodników oraz zarządców dróg.
5. Obowiązkiem właściciela nieruchomości jest usuwanie sopli dachowych powstałych w rejonie
chodnika położonego wzdłuż nieruchomości oraz w miejscach w których mogą znajdować się
ludzie.
§ 6
1. Właściciele nieruchomości , na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku
publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i
systematycznego ich opróżniania, w sposób niedopuszczający do ich przepełnienia.
2. Obowiązek określony w ust.1 dotyczy także zarządzającego drogą publiczną , znajdującą się na
obszarze zabudowanym w rozumieniu przepisów ustawy z 20 czerwca 1997r. - Prawo o ruchu
drogowym (Dz.U. nr 98 poz.602 z późn. zm.) oraz, w odniesieniu do przystanków komunikacji
publicznej przedsiębiorców korzystających z tych przystanków.
3
§ 7
1. Na nieruchomościach użytku publicznego zabronione jest mycie pojazdów mechanicznych.
2. Prowadzący działalność gospodarczą mogą myć pojazdy mechaniczne na swoim terenie po
spełnieniu warunków określonych w odrębnych przepisach.
Rozdz.3
Zasady usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości.
§ 8
1. Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości muszą być gromadzone w urządzeniach
odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszym Regulaminie , natomiast nieczystości
ciekłe , nieodprowadzane do sieci kanalizacyjnej bądź przydomowej oczyszczalni ścieków, w
zbiornikach odpowiadających wymaganiom wynikającym z przepisów odrębnych , wszczególności
ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (tekst jedn. Dz.U.z 2000r. nr 106 poz. 1126 z późn.
zm.).
2. Odpady inne niż komunalne powstające na terenie nieruchomości muszą być gromadzone w
sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady gospodarowania takimi odpadami
określają przepisy odrębne.
§ 9
Odpady medyczne lub weterynaryjne , powstające w związku z prowadzoną na terenie danej
nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych , nie mogą być
gromadzone w pojemnikach służących gromadzeniu odpadów komunalnych. Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają przepisy odrębne.
§ 10
1. Pojemniki na odpady komunalne drobne należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych zarówno
dla ich użytkowników jak i dla pracowników firmy wywozowej , w sposób nie powodujący
nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.
2. Pojemniki powinny być ustawiane w granicach nieruchomości , na równej nawierzchni , w miarę
istniejących możliwości utwardzonej , zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota.
Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać w
czystości.
3. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel
nieruchomości.
4.Postanowienia ust.1-3 stosuje się odpowiednio do ustawiania pojemników na odpady ustawianych
na drogach publicznych i przystankach komunikacji zbiorowej.
§ 11
Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywać pojemniki na odpady w takim stanie sanitarnym i technicznym , aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i powodowania
zagrożeń dla zdrowia użytkowników.
4
§ 12
POPRZEDNIĄ
NASTĘPNĄ
NIEŚCISŁOŚĆ