Uchwała
nr LVIII/384/2002
Rady Miejskiej we Wrześni
z dnia 9 września 2002
w sprawie: Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Września.
Na podstawie art. 40 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001r Dz. U. Nr 142 poz.1591 ze zm.) oraz art.19 ust.1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. Nr 72 poz.747 ze zm.) Rada Miejska uchwala, co następuje.
§ 1
Uchwala się Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązujący na obszarze gminy Września, w treści określonej w załączniku Nr 1 do uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta i Gminy we Wrześni.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego, oraz podaje się ją do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty, tj.: wywieszenie na tablicy ogłoszeń oraz wyłożenie w Biurze Rady Urzędu Miasta i Gminy.
Przewodniczący Rady Miejskiej we Wrześni
Zenon Cichy
/-/
Uzasadnienie:
Podjecie przez Radę Miejską niniejszej uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczenia
wody i odprowadzenia ścieków na obszarze gminy Września, jest wymogiem ustawowym.
Opracowany Regulamin określa prawa i obowiązki zarówno przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych jak i odbiorców usług świadczonych przez te przedsiębiorstwa.
Regulamin zawiera między innymi, minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwa wodociągowo kanalizacyjne w zakresie, dostarczenia wody i odprowadzenia ścieków jak również, określa szczegółowe warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług.
Ponadto Regulamin określa sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone taryfach.
W Regulaminie określa się warunki techniczne przyłączenia do sieci jak również, sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych ścieków do sieci kanalizacyjnej.
W Regulaminie znajdują się standardy obsługi odbiorców usług między innymi sposoby załatwiania reklamacji, oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków.
W związku z tym, wnosi się o podjęcie niniejszej uchwały wraz z załącznikiem - Regulaminem.
Zarząd Miasta i Gminy Września
/-/
Rozdział I Postanowienia ogólne
Rozdział II Prawa i obowiązki Przedsiębiorstwa – minimalny poziom usług
Rozdział III Prawa i obowiązki Odbiorcy
Rozdział IV Szczegółowe warunki oraz tryb zawierania i rozwiązywania umów
Rozdział V Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki ustalone w taryfach
Rozdział VI Warunki przyłączenia do sieci
Rozdział VII Możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych
Rozdział VIII Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków
Rozdział IX Sposób załatwiania reklamacji i wymiana informacji
Rozdział X Postanowienia końcowe
Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa oraz odbiorców usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków realizowanego przez „Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne” zwane dalej Przedsiębiorstwem.
2. Przez zbiorowe zaopatrzenie w wodę rozumie się działalność Przedsiębiorstwa polegającą na ujmowaniu, uzdatnianiu i dostarczaniu wody.
3. Przez zbiorowe odprowadzanie ścieków rozumie się działalność Przedsiębiorstwa polegającą na odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków.
4. Ilekroć w regulaminie niniejszym używa się określenia „ustawa”, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72 poz. 747).
§ 2
Odbiorcą usług, zwanym dalej Odbiorcą, w znaczeniu niniejszego Regulaminu jest każdy, kto korzysta z usług wodociągowo-kanalizacyjnych w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i (lub) zbiorowego odprowadzania ścieków na podstawie zawartej umowy.
§ 3
Dostarczanie wody i (lub) odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie umowy zawartej między Przedsiębiorstwem a Odbiorcą.
Rozdział II
Prawa i obowiązki Przedsiębiorstwa – minimalny poziom usług
§ 4
1. Przedsiębiorstwo ma obowiązek zapewnić zdolność posiadanych urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych do realizacji dostaw wody w wymaganej ilości i pod odpowiednim ciśnieniem oraz dostawy wody i odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny, a także zapewnić należytą jakość dostarczanej wody i oczyszczonych ścieków.
2. Woda przeznaczona do spożycia przez ludzi i na potrzeby gospodarcze powinna odpowiadać jakościowo wymaganiom określonym w przepisach wykonawczych do ustawy.
§ 5
1. Przedsiębiorstwo obowiązane jest do zapewnienia prawidłowej eksploatacji posiadanych urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.
2. Przedsiębiorstwo jest obowiązane do regularnego informowania Zarządu Miasta i Gminy o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.
§ 6
1. Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do zainstalowania i utrzymania u Odbiorcy wodomierza głównego za wyjątkiem wodomierza do czasowego wykorzystania oraz wodomierza sprzężonego dla celów p.poż..
2. Zawór za wodomierzem głównym jest miejscem wydania rzeczy w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego.
3. Wodomierze poza wodomierzem głównym są częścią instalacji wewnętrznej i ich montaż, oplombowanie, utrzymanie oraz legalizacja obciąża właściciela instalacji (Odbiorcę).
4. W przypadku zainstalowania przez Odbiorcę urządzenia pomiarowego, Przedsiębiorstwo zobowiązuje się nieodpłatnie do dokonywania jego odczytu i rozliczeń.
§ 7
1. Przedsiębiorstwo powinno zapewnić klientom należyty poziom obsługi.
2. Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do udzielenia na życzenie klienta lub z własnej inicjatywy informacji dotyczącej realizacji usług i o stosowanych taryfach.
3. Przedsiębiorstwo powinno reagować możliwie niezwłocznie na zgłoszone reklamacje nie dłużej jednak niż 14 dni.
4. Jeżeli strony nie ustaliły w umowie o zaopatrzenie w wodę i (lub) odprowadzanie ścieków inaczej, obowiązują następujące wymagania w zakresie udzielania przez Przedsiębiorstwo informacji i odpowiedzi w związku z niedotrzymaniem ciągłości usług w zakresie odbioru wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków i odpowiednich parametrów dostarczanej wody:
a) 12 godzin – na telefoniczne żądanie określenia przewidywanego terminu usunięcia przerw i zakłóceń w świadczeniu usług,
b) 7 dni – na pisemne żądanie usunięcia przerw i zakłóceń, o których mowa w pkt. a,
c)14 dni – na pisemne i telefoniczne skargi i zażalenia, wymagające przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
§ 8
Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić przyłączenia do sieci jeśli sieć lub przyłącze zostało wykonane bez uzyskania zgody Przedsiębiorstwa bądź niezgodnie z warunkami technicznymi wykonania i odbioru robót.
§ 9
Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić zawarcia umowy na odczyt i rozliczanie, gdy wnioskodawca nie spełni warunków określonych w art. 6 ust. 6 ustawy.
§ 10
1. Przedsiębiorstwo może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne jeżeli:
a) przyłącze wodociągowe lub przyłącze kanalizacyjne wykonano niezgodnie z przepisami prawa,
b) Odbiorca nie uiścił opłat za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty,
c) jakość wprowadzanych ścieków nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa oraz w umowie,
d) został stwierdzony nielegalny pobór wody lub nielegalne odprowadzanie ścieków, to jest bez zawarcia umowy, jak również przy celowo uszkodzonych albo pominiętych wodomierzach lub urządzeniach pomiarowych.
2. Działanie Przedsiębiorstwa w warunkach określonych w ust. 1 lit. b i c nie stanowi nienależytego wykonania umowy, której realizacja zostanie podjęta po spełnieniu obowiązków lub wykonaniu świadczenia wzajemnego przez Odbiorcę. Stwierdzenie okoliczności wskazanych w ust. 1 lit. d skutkuje natychmiastowym odstąpieniem od umowy przez Przedsiębiorstwo, o ile była zawarta.
3. Przedsiębiorstwo ma prawo zaplombować przyłącza czasowo nie eksploatowane i nie opomiarowane.
§ 11
1. Przedsiębiorstwo jest obowiązane do prowadzenia bieżącej kontroli ilości i jakości odprowadzanych ścieków bytowych i ścieków przemysłowych oraz kontroli przestrzegania warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.
2. Uprawnieni przedstawiciele Przedsiębiorstwa mają prawo wstępu na teren nieruchomości lub do pomieszczeń każdego, kto korzysta z usług, w celu przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego, wodomierza głównego lub wodomierzy zainstalowanych w lokalach i dokonania odczytu ich wskazań, dokonania badań i pomiarów, przeprowadzenia przeglądów i napraw urządzeń posiadanych przez Przedsiębiorstwo, a także sprawdzenia ilości i jakości ścieków wprowadzanych do sieci.
3. Uniemożliwienie wykonywania uprawnień, o których mowa w ust. 1 i 2, skutkuje wstrzymaniem świadczenia usług.
§ 12
Przedsiębiorstwo może odmówić ponownego świadczenia usług, jeśli nie zostały usunięte przeszkody będące przyczyną zaniechania świadczenia usług.
Rozdział III
Prawa i obowiązki Odbiorcy
§ 13
W przypadku dostarczenia wody o pogorszonej lub złej jakości oraz ciśnieniu uniemożliwiającym prawidłowe korzystanie z wody Odbiorca ma prawo domagać się obniżenia należności na zasadach określonych w umowie.
§ 14
Odbiorca może domagać się od Przedsiębiorstwa obniżenia należności za nie wprowadzone do sieci kanalizacyjnej ścieki, na podstawie udokumentowanej i zgłoszonej Przedsiębiorstwu awarii przewodów wodociągowych za wodomierzem głównym.
§ 15
Osoba zamierzająca korzystać z usług zaopatrzenia w wodę i (lub) odprowadzania ścieków powinna wystąpić z wnioskiem do Przedsiębiorstwa o zawarcie umowy.
§ 16
Odbiorca powinien zapewnić:
a) prawidłowe działanie urządzenia pomiarowego i jego utrzymanie,
b) właściwy stan techniczny studni wodomierzowej lub pomieszczenia na wodomierz i urządzenie pomiarowe w celu zabezpieczenia wodomierza i urządzenia pomiarowego przed uszkodzeniami mechanicznymi lub skutkami niskich temperatur,
c) zabezpieczenie wodomierza i urządzenia pomiarowego przed dostępem osób nieuprawnionych.
§ 17
1. Odbiorca zobowiązany jest do natychmiastowego powiadamiania Przedsiębiorstwa o wszelkich uszkodzeniach wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego w tym o zerwaniu plomby.
2. W przypadku wystąpienia awarii na przyłączu wodociągowym lub kanalizacyjnym stanowiącym własność Odbiorcy, powinien On przystąpić do natychmiastowego usunięcia awarii, a następnie zgłosić w stanie odkrytym do odbioru technicznego w Przedsiębiorstwie. W przeciwnym przypadku Przedsiębiorstwo dokona zastępczego usunięcia awarii, a kosztami obciąży Odbiorcę.
§ 18
Odbiorca wody powinien używać ją zgodnie z celem określonym w umowie.
§ 19
1. Odbiorca zobowiązany jest do powiadamiania Przedsiębiorstwa o zmianach własnościowych nieruchomości lub zmianach użytkownika lokalu oraz o zmianie celu poboru wody.
2. W przypadku zmiany przez Odbiorcę adresu lub siedziby i nie powiadomieniu o tym fakcie Przedsiębiorstwa, wszelkie pisma, oświadczenia, faktury itp. wysłane przez Przedsiębiorstwo pod ostatni znany adres Odbiorcy uznaje się za doręczone.
§ 20
Odbiorca powinien powiadomić Przedsiębiorstwo o wszelkich zmianach technicznych w instalacji wewnętrznej, w tym o jej rozbudowie.
§ 21
Odbiorca zobowiązany jest do natychmiastowego powiadomienia Przedsiębiorstwa o zrzutach awaryjnych lub zmianie jakości ścieków odbiegających od warunków umowy.
§ 22
Odbiorca jest zobowiązany do terminowego regulowania należności za dostawę wody i odprowadzanie ścieków określonego w umowie.
§ 23
POPRZEDNIĄ
NASTĘPNĄ
NIEŚCISŁOŚĆ