UCHWAŁA NR VIII/63/03
Rady Miejskiej we Wrześni
z dnia 31 marca 2003 r.
w sprawie: utworzenia Gimnazjum w Gozdowie i nadania statutu.
Na podstawie art. 5 ust. 2 pkt. 1, art. 58 ust. 1, 2, 6 i 7 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 1996r. Nr 67 poz. 329 ze zmianami) Rada Miejska uchwala, co następuje:
§ 1.
1.Tworzy się z dniem 1 września 2003 roku szkołę publiczną pod nazwą - Gimnazjum w Gozdowie, zwaną dalej „szkołą”.
2.Siedziba szkoły znajduje się w Gozdowie.
§ 2.
Obwód szkoły stanowią wsie: Gozdowo, Nadarzyce, Gozdowo Młyn, Kaczanowo, Nowa Wieś Królewska, Neryngowo, Bierzglinek.
§ 3.
Nadaje się szkole statut określający organizację szkoły, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 4.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Września.
§ 5.
1. Uchwałę podaje się do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w Biuletynie „Wieści z Ratusza” oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy we Wrześni.
2. Uchwałę wraz ze statutem doręcza się Kuratorowi Oświaty w Poznaniu.
§ 6.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej we Wrześni
Maciej Baranowski
/-/
UZASADNIENIE
Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia Gimnazjum w Gozdowie jest zgodne z art. 5 ust. 2 pkt. 1 oraz art. 58 ust. 1,2,6 i 7 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 roku nr 67 poz. 329 ze zmianami). W gimnazjum zostaną zatrudnieni nauczyciele przedmiotów przewidzianych w planie nauczania gimnazjum, którzy posiadają wymagane kwalifikacje do nauczania tych przedmiotów.
W budynku szkolnym znajduje się potrzebna liczba sal lekcyjnych. Przy szkole znajduje się kompleks boisk sportowych oraz skocznia w dal. Po podjęciu powyższej uchwały zamierza się wybudować salę gimnastyczną. Obwód szkoły obejmował będzie wioski: Gozdowo, Nadarzyce, Gozdowo Młyn, Kaczanowo, Nowa Wieś Królewska, Neryngowo, Bierzglinek.
Uczniom gimnazjum zabezpieczy się dowóz do szkoły zgodnie z art. 17 ust. 2 pkt 2 ustawy o systemie oświaty.
Projektodawca:
Burmistrz MiG Września
Tomasz Kałużny
/-/
Załącznik do uchwały Nr 63
Statut
Gimnazjum
w Gozdowie
Dział I
Postanowienia wstępne
Rozdział 1
Przepisy definiujące
§ 1.
1. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) Szkole – należy przez to rozumieć Gimnazjum w Gozdowie,
2) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. nr 67, poz. 329 z późn. zm.),
3) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Szkoły,
4) Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, organach Samorządu Uczniowskiego i Radzie Rodziców – należy przez to rozumieć organy działające w Szkole,
5) uczniach i rodzicach – należy przez to rozumieć uczniów Szkoły oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów,
6) wychowawcy – należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów w Szkole,
7) organie prowadzącym Szkołę – należy przez to rozumieć Miasto i Gminę Września,
8) organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą – należy przez to rozumieć Wielkopolskiego Kuratora Oświaty.
2. Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w stosunku do decyzji wydanych przez Dyrektora w sprawach obowiązku szkolnego jest Wielkopolski Kurator Oświaty.
Rozdział 2
Nazwa Szkoły i inne informacje o Szkole
§ 2.
1. Nazwa szkoły brzmi:
Gimnazjum w Gozdowie
§ 3.
1. Ustalona nazwa – Gimnazjum w Gozdowie – używana jest w pełnym brzmieniu.
§ 4.
1. Czas trwania cyklu kształcenia w Szkole wynosi 3 lata.
2. Szkoła zapewnia możliwość korzystania z biblioteki.
2.
§ 5.
1. Zasady i tryb postępowania w sprawie realizacji obowiązku szkolnego określają odrębne przepisy.
2. Na zasadach określanych w ustawie Dyrektor może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki.
§ 6.
1. Na zasadach określonych w art. 56 ustawy w Szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych.
2. Zasady funkcjonowania w Szkole związków zawodowych regulują odrębne przepisy.
§ 7.
1. Szkoła jest jednostką budżetową.
2. W Szkole mogą być tworzone środki specjalne.
Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Szkoły regulują odrębne przepisy.
§ 8.
1. Szkoła używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2.
§ 9.
Zasady wydawania oraz wzory świadectw i innych druków szkolnych, sposób dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów oraz zasady odpłatności za te czynności określają odrębne przepisy.
Rozdział 3
Cele i zadania Szkoły
§ 10.
1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz opiekuńczej.
2. Szkoła stwarza warunki do komplementarnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne zainteresowania i potrzeby, a także ich możliwości psychofizyczne.
2.
§ 11.
Rodzice i nauczyciele, na zasadach określonych w Statucie, współdziałają ze sobą w sprawach wychowywania i kształcenia dzieci.
§ 12.
1. W zakresie działalności dydaktycznej Szkoła w szczególności:
1) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia Szkoły,
2) pomaga przyszłym absolwentom dokonać świadomego wyboru kierunku dalszego kształcenia,
3) działa w kierunku rozwijania zainteresowań uczniów poprzez organizowanie kół zainteresowań, imprez sportowych, olimpiad i konkursów,
4) zapewnia wszechstronną pomoc uczniom mającym trudności z opanowaniem treści programu nauczania.
2. Szkoła zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.
3. Szkoła zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane w odrębnych przepisach.
3.
§ 13.
1. Szkoła wspomaga wychowawczą rolę rodziny.
2. W zakresie działalności wychowawczej Szkoła w szczególności:
1) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w ustawie i przepisów do niej wykonawczych, w szczególności w Statucie, stosownie do warunków Szkoły i wieku uczniów,
2) upowszechnia zasady tolerancji, wolności sumienia i poczucia sprawiedliwości,
3) kształtuje postawy patriotyczne (także w wymiarze lokalnym),
4) sprzyja zachowaniom proekologicznym,
5) umożliwia uczniom podtrzymanie tożsamości narodowej, językowej i religijnej,
6) szanuje indywidualność uczniów i ich prawo do własnej oceny rzeczywistości,
7) budzi szacunek do pracy poprzez dobrze zorganizowaną pracę na rzecz Szkoły i środowiska,
8) wdraża do dyscypliny i punktualności.
3. Szkoła wypracowuje i realizuje programy będące alternatywą dla zagrożeń społecznych młodego człowieka.
4. Szkoła posiada opracowany Program Wychowawczy. Jest on przyjmowany przez Radę Pedagogiczną.
§ 14.
1. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz posiadanych możliwości.
2. Wykonywanie zadań opiekuńczych polega w szczególności na:
1) ścisłym respektowaniu obowiązujących w szkołach ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny,
2) sprawowaniu w formach indywidualnych opieki nad niektórymi, potrzebującymi takiej opieki uczniami.
2.
§ 15.
1. Opiekę nad uczniami przebywającymi w Szkole sprawują:
1) podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych – nauczyciele prowadzący te zajęcia,
2) podczas przerw – nauczyciele pełniący dyżury.
2. Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem Szkoły, w tym w trakcie wycieczek organizowanych przez Szkołę, sprawują wyznaczeni nauczyciele oraz, za zgodą Dyrektora, inne osoby dorosłe, w szczególności rodzice. W przypadku sprawowania opieki przez rodziców należy z osobą pełniącą opiekę podpisać odpowiednią umowę.
2.
§ 16.
1. Plan dyżurów nauczycielskich ustala Dyrektor, uwzględniając tygodniowy rozkład zajęć i możliwości kadrowe.
§ 17.
Obowiązki opiekunów podczas wycieczek organizowanych przez Szkołę określają odrębne przepisy.
§ 18.
1. Indywidualne formy opieki polegają w szczególności na:
1) udzielaniu, w miarę możliwości finansowych Szkoły, doraźnej lub stałej pomocy finansowej,
2) zapewnianiu możliwości korzystania z pomocy pedagoga szkolnego.
2. Pomoc finansową, o której mowa w ust. 1 pkt. 1 przyznaje się na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 19.
1. Każdy oddział powierza się szczególnej opiece wychowawczej jednego z nauczycieli uczących w tym oddziale.
2. W miarę możliwości organizacyjnych Szkoły, celem zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca prowadzi oddział powierzony jego opiece wychowawczej przez trzyletni okres nauczania.
3. Decyzję w sprawie obsady stanowiska wychowawcy podejmuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
4. Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy:
1) z urzędu,
2) na pisemny wniosek dotychczasowego wychowawcy,
3) na pisemny wniosek, co najmniej 2/3 rodziców uczniów danego oddziału.
5. Wnioski, o których mowa w ust. 4 nie są dla Dyrektora wiążące. O sposobie ich załatwienia Dyrektor informuje wnioskodawcę w terminie 14 dni.
6. Zadania wychowawcy określają dalsze postanowienia Statutu.
Dział II
ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ
Rozdział 1
Zagadnienia podstawowe
§ 20.
1. Zadania i kompetencje organu prowadzącego Szkołę oraz organu sprawującego nad Szkołą nadzór pedagogiczny, w tym w szczególności zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz nadzoru nad działalnością Szkoły w sprawach administracyjnych i finansowych, określają odrębne przepisy.
2. Organy, o których mowa w ust. 1, mogą ingerować w działalność Szkoły wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w ustawie.
2.
§ 21.
Szkołą kieruje Dyrektor.
§ 22.
Kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki jest Rada Pedagogiczna.
§ 23.
W Szkole działają też organy Samorządu Uczniowskiego oraz Rada Rodziców.
§ 24.
1. Działające w Szkole organy wzajemnie się informują o podstawowych kierunkach planowanej i prowadzonej działalności.
2. Celem stworzenia warunków do współdziałania, o których mowa ust. 1, Dyrektor, nie rzadziej niż raz na dwa miesiące, organizuje spotkania z przewodniczącymi, Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego. Radę Pedagogiczną reprezentuje specjalnie do tego wyznaczony przez Radę nauczyciel.
2.
§ 25.
1. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwały Rady Rodziców, organu kolegialnego Samorządu Uczniowskiego, jeżeli uchwała jest niezgodna z przepisami prawa – wyznaczając termin na wyeliminowanie stwierdzonych uchybień.
2. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie informuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny, a w sprawach wymienionych w art. 34a ust. 1 ustawy – także organ prowadzący Szkołę.
3. Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, uchwała traci moc w zakresie objętym ingerencją Dyrektora.
3.
§ 26.
Sposób postępowania w sprawie wstrzymania uchwał Rady Pedagogicznej określa art. 41 ust. 3 ustawy.
§ 27.
1. Prowadzenie mediacji w sprawach spornych między działającymi w Szkole organami oraz podejmowanie ostatecznych rozstrzygnięć w tego rodzaju sprawach należy do Dyrektora.
2. Przepis § 25 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2.
§ 28.
Trybu, o którym mowa w przepisach poprzedzających, nie stosuje się do postępowań uregulowanych odrębnymi przepisami, w szczególności w sprawach:
1. odpowiedzialności dyscyplinarnej,
2. odpowiedzialności porządkowej,
3. sporów ze stosunku pracy w zakresie objętym właściwością sądów pracy.
3.
Rozdział 2
Dyrektor Szkoły
§ 29.
1. Stanowisko dyrektora powierza i odwołuje z niego organ prowadzący Szkołę.
2. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
2.
§ 30.
1 Do zadań Dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy Szkoły.
2 Dyrektor w szczególności zabiega o stworzenie optymalnych warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Szkoły.
2
§ 31.
Do właściwości Dyrektora należy w szczególności:
1. w zakresie spraw bezpośrednio związanych z działalnością podstawową Szkoły:
a) przedkładanie Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
b) podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do Szkoły, przenoszenia ich do innych klas lub oddziałów,
c) występowanie do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły,
d) sprawowanie nadzoru pedagogicznego na
POPRZEDNIĄ
NASTĘPNĄ
NIEŚCISŁOŚĆ