Uchwała nr II/7/2002
Rady Miejskiej we Wrześni
z dnia 28 listopada 2002 r.
w sprawie: zmiany Statutu Gminy Września
Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 5 ust. 3, art. 18 ust. 2 pkt. 1, art. 18a ust. 5, art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 2, art. 37a, i art. 51 ust. 3 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), Rada Miejska we Wrześni uchwala co następuje:
§ 1
W Statucie Gminy Września, podjętym uchwałą nr XXI/142/96 Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 23 lutego 1996 r. (Dzienniku Urzędowy Województwa Poznańskiego Nr 8 poz. 84 ze zmianami) wprowadza się następujące zmiany:
I Część podstawowa:
1. §6 ust. 3 przyjmuje brzmienie:
„3. Nadzór nad działalnością organów sołectw sprawuje w imieniu Rady Miejskiej Burmistrz Miasta i Gminy Września”.
2. §7 ust. 2 pkt. c) przyjmuje brzmienie:
„c) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Burmistrz Miasta i Gminy Września w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,”
3. §7 ust. 3 przyjmuje brzmienie:
„3. Burmistrz Miasta i Gminy prowadzi rejestr jednostek pomocniczych gminy.”
4. §13 ust. 2 przyjmuje brzmienie:
„2. Burmistrz Miasta i Gminy prowadzi wykaz jednostek organizacyjnych Gminy Września.”
5. §14 przyjmuje brzmienie:
„Organem wykonawczym Gminy jest Burmistrz Miasta i Gminy zwany dalej Burmistrzem.”
6. §15 przyjmuje brzmienie:
„1. Uprawnienia wykonawcze Burmistrza określa art. 30 Ustawy o samorządzie gminnym.
2. Burmistrz i jego Zastępcy są pracownikami samorządowymi.”
7. §16 – skreśla się.
8. §17 przyjmuje brzmienie:
„Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz”.
9. §18 przyjmuje brzmienie:
„1. Burmistrz wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miasta i Gminy zwanego dalej „Urzędem”.
2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin Organizacyjny nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia”.
10. W §19 skreśla się ust. 2.
11. §20 przyjmuje brzmienie:
„ Mianowanie jako formę nawiązania stosunku pracy stosuje się w stosunku do:
1/ Naczelników Wydziałów,
2/ Komendanta Straży Miejskiej po uzyskaniu opinii Komisji Bezpieczeństwa i Polityki Społecznej,
3/ osób na innych stanowiskach według uznania Burmistrza.
12. § 20 1 ust. 1 przyjmuje brzmienie:
„1. Obywatelom udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:
1) protokoły z sesji,
2) protokoły z posiedzeń komisji Rady, w tym Komisji Rewizyjnej,
3) uchwały Rady i zarządzenia Burmistrza,
4) wnioski i opinie komisji Rady,
5) interpelacje i wnioski radnych oraz wyjaśnienia do nich.”
13. § 20 2 przyjmuje brzmienie:
„Dokumenty z zakresu działania Rady, Komisji i Burmistrza udostępnia się w Biurze Rady, w dniach pracy Urzędu, w godzinach przyjmowania interesantów oraz na stronie internetowej”.
14. §21 przyjmuje brzmienie:
„W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie przepisy:
1. Ustawa z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).
2. Ustawa z dnia 10.05.1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32 poz.191 ze zm.).
3. Ustawa z dnia 17.05.1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 34 poz. 198 ze zm.),
4. Ustawa z dnia 20 czerwca 2002 r. bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz. U. Nr 113 poz. 984 ze zm.)”.
15. §23 ust. 2 przyjmuje brzmienie:
„2. Burmistrz informuje mieszkańców Gminy o treści Statutu i jego zmianach poprzez wyłożenie w Biurze Rady i Kancelarii Urzędu”.
II. W Regulaminie Klubów Radnych, stanowiącym załącznik Nr 3 do Statutu wprowadza się następujące zmiany:
1. §11 przyjmuje brzmienie:
„Na wniosek przewodniczących klubów Burmistrz obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania”.
III. W Regulaminie Rady Miejskiej we Wrześni, stanowiącym załącznik Nr 4 do Statutu wprowadza się następujące zmiany:
- §1 ust. 4 przyjmuje brzmienie:
„4. Radny może zwrócić się do Rady lub Komisji z wnioskiem o wystąpienie do Burmistrza lub Komisji Rewizyjnej w celu podjęcia szczegółowego postępowania dla zbadania, zebrania i przedstawienia Radzie szczegółowych opinii w konkretnej sprawie.”
2. §4 ust. 1 przyjmuje brzmienie:
„1. Rada może odbywać sesje nadzwyczajne zwoływane na wniosek Burmistrza lub 1/4 ustawowego składu Rady”.
3. §14 przyjmuje brzmienie:
„Z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę porządku obrad może wystąpić radny lub Burmistrz. Każda z proponowanych zmian podlega odrębnemu głosowaniu”.
4. §17 ust. 1 przyjmuje brzmienie:
„1. Głos na sesji mogą zabrać: radni, Burmistrz lub jego zastępcy, Sekretarz, Skarbnik i Radca Prawny lub inny upoważniony przez Burmistrza pracownik samorządowy oraz przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych w sprawach dotyczących tych jednostek”.
5. §21 przyjmuje brzmienie:
„Inicjatywę uchwałodawczą posiadają radni, Burmistrz, Komisje Rady i Kluby Radnych”.
6. §22 przyjmuje brzmienie:
„Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym, o ile przepis ustawy nie stanowi inaczej”.
7. §23 ust. 2 przyjmuje brzmienie:
„2. Ponadto w razie konieczności:
- środki realizacji,
- Burmistrza jako organ odpowiedzialny za wykonanie uchwały,
- czas obowiązywania uchwały”.
- §37 przyjmuje brzmienie:
„1. Komisje są organami doradczymi, opiniodawczymi i kontrolnymi Rady.
- Rada może powołać stałe Komisje:
- Komunalno-Finansową,
- Rozwoju Wsi,
- Edukacji,
- Bezpieczeństwa i Polityki Społecznej.
- Rada powołuje Komisję Rewizyjną, której zasady działania określa odrębny Regulamin”.
- §39 przyjmuje brzmienie:
„Do zadań Komisji stałych w zakresie spraw, do których zostały powołane należą w szczególności:
- stała praca merytoryczna i koncepcyjna w zakresie spraw, do których została powołana,
- występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowanie projektów uchwał Rady,
- opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazywanych Komisji przez Radę, Przewodniczącego Rady, Burmistrza i radnych,
- kontrola wykonania uchwał Rady”.
10. §43 skreśla się.
11. §44 przyjmuje brzmienie:
„Postanowień §39 i §41 ust.4 niniejszego rozdziału nie stosuje się dla Komisji Rewizyjnej”.
12. §47 ust. 2 przyjmuje brzmienie:
„2. Do udzielenia odpowiedzi na zapytanie Burmistrz może upoważnić obecnego pracownika samorządowego”.
13. §48 ust. 2 przyjmuje brzmienie:
„2. W Biurze Rady są dostępne kopie protokołów z posiedzeń Rady i Komisji, które osoby zainteresowane mogą wypożyczać celem skopiowania”.
IV. W Regulaminie Komisji Rewizyjnej, stanowiącym załącznik Nr 5 do Statutu wprowadza się następujące zmiany:
1. §2 przyjmuje brzmienie:
„1. W skład Komisji wchodzą wyłącznie radni, w tym przedstawiciele wszystkich Klubów.
2. Członkiem Komisji nie może być Przewodniczący ani Wiceprzewodniczący Rady”.
2. §4 ust. 1 przyjmuje brzmienie:
„1. Przedmiotem kontroli jest działalność Burmistrza w zakresie przestrzegania Statutu Gminy, uchwał Rady oraz innych aktów prawnych dotyczących realizacji zadań gminy. Komisja kontroluje również jednostki podporządkowane gminie”.
3. §10 ust. 2 przyjmuje brzmienie:
„2. Komisja w uzgodnieniu z Burmistrzem może zwrócić się do specjalisty o przeprowadzenie ekspertyzy konkretnego problemu. Ekspertyzy finansowane są ze środków przewidzianych w budżecie na obsługę Rady”.
4. §14 ust. 2 przyjmuje brzmienie:
„2. Rada, gdy uzna to za zasadne - kieruje do jednostki skontrolowanej oraz do Burmistrza wystąpienie pokontrolne zawierające uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wyciągnięcie odpowiednich konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie tych nieprawidłowości.
§2
Po wejściu w życie niniejszej uchwały dotychczasowe komisje stałe Rady przyjmują odpowiednio nowe nazewnictwo, a mianowicie:
- Komisja Budżetowa przyjmuję nazwę: Komisja Komunalno-Finansowa;
- Komisja ds. Rolnictwa i Leśnictwa przyjmuje nazwę: Komisja Rozwoju Wsi;
- Komisja Oświaty przyjmuje nazwę: Komisja Edukacji;
- Komisja Przestrzegania Prawa, Porządku i Ochrony Środowiska przyjmuje nazwę: Komisja Bezpieczeństwa i Polityki Społecznej.
§ 3
Pozostałe postanowienia Statutu nie ulegają zmianie.
§ 4
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Września.
§ 5
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
We Wrześni
Maciej Baranowski
/-/
Uzasadnienie
Ustawa z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta wprowadza nowelizację wielu ustaw, w tym ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Nowelizację wymusiło zastąpienie - od nowej kadencji – zarządu gminy jednoosobowym organem wykonawczym gminy.
W związku z powyższym nastąpiła konieczność dokonania kolejnej zmiany statutu Miasta i Gminy Września.
Projektodawca:
Tomasz Kałużny
Burmistrz Miasta i Gminy Września
/-/
POPRZEDNIĄ
NIEŚCISŁOŚĆ