BIP Września

Technologia google logo wewnętrzna
Strona Główna . . Baza dokumentów . Rejestr zmian . Dostęp do informacji . Statystyki . Kontakt . . . .
Statystyki   »
stronę odwiedziło osób:
18690750
ostatnia aktualizacja BIP'u:
30-11-2022
Portal - Akty prawne i protokoły
Uchwała nr II/7/2002

 

Uchwała nr II/7/2002

Rady Miejskiej we Wrześni

z dnia 28 listopada 2002 r.

 

w sprawie: zmiany Statutu Gminy Września

 

Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 5 ust. 3, art. 18 ust. 2 pkt. 1, art. 18a ust. 5, art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 2, art. 37a, i art. 51 ust. 3 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), Rada Miejska we Wrześni uchwala co następuje: 

 

§ 1 

 

W Statucie Gminy Września, podjętym uchwałą nr XXI/142/96 Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 23 lutego 1996 r. (Dzienniku Urzędowy Województwa Poznańskiego Nr 8 poz. 84 ze zmianami) wprowadza się następujące zmiany:

 

I Część podstawowa:

 

1.      §6 ust. 3 przyjmuje brzmienie:

 

„3. Nadzór nad działalnością organów sołectw sprawuje w imieniu Rady Miejskiej Burmistrz Miasta i Gminy Września”.

 

2.      §7 ust. 2 pkt. c) przyjmuje brzmienie:

„c) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Burmistrz Miasta i Gminy Września w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,”

 

3.      §7 ust. 3 przyjmuje brzmienie:

„3. Burmistrz Miasta i Gminy prowadzi rejestr jednostek pomocniczych gminy.”

 

4.      §13 ust. 2 przyjmuje brzmienie:

„2. Burmistrz Miasta i Gminy prowadzi wykaz jednostek organizacyjnych Gminy Września.”

 

5.      §14 przyjmuje brzmienie:

„Organem wykonawczym Gminy jest Burmistrz Miasta i Gminy zwany dalej Burmistrzem.”

 

6.      §15 przyjmuje brzmienie:

„1. Uprawnienia wykonawcze Burmistrza określa art. 30 Ustawy o samorządzie gminnym.

2. Burmistrz i jego Zastępcy są pracownikami samorządowymi.”

 

7.      §16 – skreśla się.

 

8. §17 przyjmuje brzmienie:

„Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz”.

 

9.      §18 przyjmuje brzmienie:

„1. Burmistrz wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miasta i Gminy zwanego dalej „Urzędem”.

2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin Organizacyjny nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia”.

 

10.  W §19 skreśla się ust. 2.

 

11. §20 przyjmuje brzmienie:

„ Mianowanie jako formę nawiązania stosunku pracy stosuje się w stosunku do:

1/ Naczelników Wydziałów,

2/ Komendanta Straży Miejskiej po uzyskaniu opinii Komisji Bezpieczeństwa i Polityki Społecznej,

3/ osób na innych stanowiskach według uznania Burmistrza.

 

 

12.  § 20 1  ust. 1 przyjmuje brzmienie:

„1. Obywatelom udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:

1) protokoły z sesji,

2) protokoły z posiedzeń komisji Rady, w tym Komisji Rewizyjnej,

3) uchwały Rady i zarządzenia Burmistrza,

4) wnioski i opinie komisji Rady,

5) interpelacje i wnioski radnych oraz wyjaśnienia do nich.”

 

13.  § 20 2 przyjmuje brzmienie:

Dokumenty z zakresu działania Rady, Komisji i Burmistrza udostępnia się w Biurze Rady, w dniach pracy Urzędu, w godzinach przyjmowania interesantów oraz na stronie internetowej”.

 

14.  §21 przyjmuje brzmienie:

„W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie przepisy:

1. Ustawa z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

2. Ustawa z dnia 10.05.1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32 poz.191 ze zm.).

3. Ustawa z dnia 17.05.1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 34 poz. 198 ze zm.),

4. Ustawa z dnia 20 czerwca 2002 r. bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz. U. Nr 113 poz. 984 ze zm.)”.

 

15.  §23 ust. 2 przyjmuje brzmienie:

„2. Burmistrz informuje mieszkańców Gminy o treści Statutu i jego zmianach poprzez wyłożenie w Biurze Rady i Kancelarii Urzędu”.

 

 

II. W Regulaminie Klubów Radnych, stanowiącym załącznik Nr 3 do Statutu wprowadza się następujące zmiany:

                                                                    

 

1.      §11 przyjmuje brzmienie:

Na wniosek przewodniczących klubów Burmistrz obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania”.

 

 

III. W Regulaminie Rady Miejskiej we Wrześni, stanowiącym załącznik Nr 4 do Statutu wprowadza się następujące zmiany:

 

  1. §1 ust. 4 przyjmuje brzmienie:

4. Radny może zwrócić się do Rady lub Komisji z wnioskiem o wystąpienie do Burmistrza lub Komisji Rewizyjnej w celu podjęcia szczegółowego postępowania dla zbadania, zebrania i przedstawienia Radzie szczegółowych opinii w konkretnej sprawie.”

 

2.      §4 ust. 1 przyjmuje brzmienie:

„1. Rada może odbywać sesje nadzwyczajne zwoływane na wniosek Burmistrza lub 1/4 ustawowego składu Rady”.

                                                                  

3.      §14 przyjmuje brzmienie:

„Z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę porządku obrad może wystąpić radny lub Burmistrz. Każda z proponowanych zmian podlega odrębnemu głosowaniu”.

 

4.      §17 ust. 1 przyjmuje brzmienie:

„1. Głos na sesji mogą zabrać: radni, Burmistrz lub jego zastępcy, Sekretarz, Skarbnik i Radca Prawny lub inny upoważniony przez Burmistrza pracownik samorządowy oraz przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych w sprawach dotyczących tych jednostek”.

 

5.      §21 przyjmuje brzmienie:

„Inicjatywę uchwałodawczą posiadają radni, Burmistrz, Komisje Rady i Kluby Radnych”.

 

6.      §22 przyjmuje brzmienie:

„Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym, o ile przepis ustawy nie stanowi inaczej”.

 

7.      §23 ust. 2 przyjmuje brzmienie:

„2. Ponadto w razie konieczności:

- środki realizacji,

- Burmistrza jako organ odpowiedzialny za wykonanie uchwały,

- czas obowiązywania uchwały”.

  

  1. §37 przyjmuje brzmienie:

„1. Komisje są organami doradczymi, opiniodawczymi i kontrolnymi Rady.

  1. Rada może powołać stałe Komisje:

-  Komunalno-Finansową,

-  Rozwoju Wsi,

-  Edukacji,

-  Bezpieczeństwa i Polityki Społecznej.

  1. Rada powołuje Komisję Rewizyjną, której zasady działania określa odrębny     Regulamin”.

 

  1. §39 przyjmuje brzmienie:

„Do zadań Komisji stałych w zakresie spraw, do których zostały powołane należą w szczególności:

-  stała praca merytoryczna i koncepcyjna w zakresie spraw, do których została powołana,

-  występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowanie projektów uchwał Rady,

-  opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazywanych Komisji przez Radę, Przewodniczącego Rady, Burmistrza i radnych,

-  kontrola wykonania uchwał Rady”.

 

10.  §43 skreśla się.

 

11.  §44 przyjmuje brzmienie:

„Postanowień §39 i §41 ust.4 niniejszego rozdziału nie stosuje się dla Komisji Rewizyjnej”.  

 

12.  §47 ust. 2 przyjmuje brzmienie:

„2. Do udzielenia odpowiedzi na zapytanie Burmistrz może upoważnić obecnego pracownika samorządowego”.

 

13.  §48 ust. 2 przyjmuje brzmienie:

„2. W Biurze Rady są dostępne kopie protokołów z posiedzeń Rady i Komisji, które osoby zainteresowane mogą wypożyczać celem skopiowania”.

 

IV. W Regulaminie Komisji Rewizyjnej, stanowiącym załącznik Nr 5 do Statutu wprowadza się następujące zmiany:

 

1.      §2 przyjmuje brzmienie:

1. W skład Komisji wchodzą wyłącznie radni, w tym przedstawiciele wszystkich Klubów.

2. Członkiem Komisji nie może być Przewodniczący ani Wiceprzewodniczący Rady”.

 

2.      §4 ust. 1 przyjmuje brzmienie:

„1. Przedmiotem kontroli jest działalność Burmistrza w zakresie przestrzegania Statutu Gminy, uchwał Rady oraz innych aktów prawnych dotyczących realizacji zadań gminy. Komisja kontroluje również jednostki podporządkowane gminie”.

 

3.      §10 ust. 2 przyjmuje brzmienie:

„2. Komisja w uzgodnieniu z Burmistrzem może zwrócić się do specjalisty o przeprowadzenie ekspertyzy konkretnego problemu. Ekspertyzy finansowane są ze środków przewidzianych w budżecie na obsługę Rady”. 

 

4.      §14 ust. 2 przyjmuje brzmienie:

2. Rada, gdy uzna to za zasadne - kieruje do jednostki skontrolowanej oraz do Burmistrza wystąpienie pokontrolne zawierające uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wyciągnięcie odpowiednich konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie tych nieprawidłowości. 

 

§2

 

Po wejściu w życie niniejszej uchwały dotychczasowe komisje stałe Rady przyjmują odpowiednio  nowe nazewnictwo, a mianowicie:

-         Komisja Budżetowa przyjmuję nazwę: Komisja Komunalno-Finansowa;

-         Komisja ds. Rolnictwa i Leśnictwa przyjmuje nazwę: Komisja Rozwoju Wsi;

-         Komisja Oświaty przyjmuje nazwę: Komisja Edukacji;

-         Komisja Przestrzegania Prawa, Porządku i Ochrony Środowiska przyjmuje nazwę: Komisja Bezpieczeństwa i Polityki Społecznej.                                                      

  

§ 3  

 

Pozostałe postanowienia Statutu nie ulegają zmianie.

 

 

§ 4  

 

 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Września.

 

§ 5

 

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.  

 

 

 

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

We Wrześni

Maciej Baranowski

/-/

 

 

                                      

Uzasadnienie

 

Ustawa z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta wprowadza nowelizację wielu ustaw, w tym ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Nowelizację wymusiło zastąpienie - od nowej kadencji – zarządu gminy jednoosobowym organem wykonawczym gminy.

W związku z powyższym nastąpiła konieczność dokonania kolejnej zmiany statutu Miasta i Gminy Września.

 

 

Projektodawca:

Tomasz Kałużny

Burmistrz Miasta i Gminy Września

/-/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pdf
DRUKUJ
POWRÓT
ZGŁOŚ
NIEŚCISŁOŚĆ
Decyzja użytkownika w zakresie plików Cookie na niniejszej stronie

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookie i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. W programie służącym do obsługi Internetu można zmienić ustawienia dotyczące plików cookie.Korzystanie z tego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących plików cookie oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.