UCHWAŁA NR X/115/2019
RADY MIEJSKIEJ WE WRZEŚNI
z dnia 12 grudnia 2019 r.
w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w Bierzglinku w rejonie ulic Klonowej i Lipowej
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.) oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1945 ze zm.) Rada Miejska we Wrześni uchwala, co następuje:
§ 1. 1. Po stwierdzeniu nienaruszenia ustaleń Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Września zatwierdzonego uchwałą nr XIV/108/99 Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 27 września 1999 r. z późniejszymi zmianami uchwala się miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w Bierzglinku w rejonie ulic Klonowej i Lipowej, zwany dalej „planem”.
2. Granice obszaru objętego planem określono w części graficznej planu.
3. Załącznikami do uchwały są:
1) część graficzna, będąca integralną częścią uchwały, zwana dalej „rysunkiem planu” – załącznik nr 1;
2) rozstrzygnięcie Rady Miejskiej we Wrześni o sposobie rozpatrzenia uwag do projektu planu – załącznik nr 2;
3) rozstrzygnięcie Rady Miejskiej we Wrześni o sposobie realizacji, zapisanych w planie, inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej, które należą do zadań własnych gminy, oraz zasadach ich finansowania, zgodnie z przepisami o finansach publicznych – załącznik nr 3.
§ 2. Ilekroć w dalszych przepisach niniejszej uchwały jest mowa o:
1) budynku garażowo-gospodarczym - należy przez to rozumieć budynek garażowy, gospodarczy lub
garażowo-gospodarczy;
2) budynku mieszkalno-usługowym – należy przez to rozumieć budynek łączący funkcje mieszkalne
i usługowe niezależnie od proporcji;
3) dachu płaskim – należy przez to rozumieć dach o kącie nachylenia połaci dachowych do 12°;
4) dachu stromym – należy przez to rozumieć dach o kącie nachylenia połaci dachowych od 30° do 45°;
5) nieprzekraczalnej linii zabudowy – należy przez to rozumieć wyznaczoną na rysunku planu linię
określającą minimalną odległość od linii rozgraniczającej tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych
zasadach zagospodarowania albo od krawędzi jezdni, w jakiej można sytuować budynki;
6) ogrodzeniu pełnym – należy przez to rozumieć ogrodzenie, w którym udział powierzchni ażurowej jest
mniejszy niż 70%;
7) intensywności zabudowy – należy przez to rozumieć wskaźnik powierzchni całkowitej zabudowy,
rozumianej jako suma powierzchni wszystkich kondygnacji nadziemnych mierzonych po obrysie
wszystkich budynków, w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej;
8) powierzchni zabudowy – należy przez to rozumieć, wyrażony w procentach, stosunek powierzchni
zabudowanej mierzonej po obrysie wszystkich budynków do powierzchni działki budowlanej;
9) terenie – należy przez to rozumieć fragment obszaru planu o ustalonym przeznaczeniu
i zasadach zagospodarowania, wydzielony na rysunku planu liniami rozgraniczającymi
i oznaczony symbolem literowym lub cyfrowo-literowym;
10) zieleni izolacyjnej – należy przez to rozumieć zadrzewienia i zakrzewienia, głównie zimozielone,
o zwartej strukturze i formowane w kształcie pasów.
§ 3. Ustala się następujące przeznaczenia terenów:
1) tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oznaczone na rysunku planu symbolami: 1MN, 2MN,
3MN, 4MN;
2) tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej wraz z zabudową usługową oznaczone na rysunku planu
symbolami: 1MN/U, 2MN/U, 3MN/U, 4MN/U, 5MN/U, 6MN/U, 7MN/U, 8MN/U, 9MN/U;
3) teren drogi publicznej klasy dojazdowej oznaczony na rysunku planu symbolem KDD.
§ 4. W zakresie zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego ustala się:
1) nakaz sytuowania budynków zgodnie z wyznaczonymi na rysunku planu nieprzekraczalnymi liniami
zabudowy z dopuszczeniem wysunięcia poza tę linię pochylni i spoczników oraz na odległość nie większą
niż 1,5 m okapów, gzymsów, balkonów, tarasów i schodów zewnętrznych;
2) zakaz sytuowania wszelkich obiektów i urządzeń tymczasowych, za wyjątkiem obiektów przeznaczonych
do czasowego użytkowania w trakcie realizacji robót budowlanych;
3) geometrię dachów:
a) dla budynków mieszkalnych, mieszkalno-usługowych – dachy strome dwu lub wielospadowe,
b) dla budynków usługowych – dachy płaskie lub strome dwu lub wielospadowe,
c) dla budynków garażowo-gospodarczy – dachy płaskie lub strome dwuspadowe;
4) dla istniejącej zabudowy dopuszczenie zachowania geometrii dachów, wysokości budynków, liczby
kondygnacji z dopuszczeniem przebudowy i nadbudowy oraz rozbiórki, remontu i rozbudowy
z zachowaniem parametrów określonych w planie;
5) dla istniejącej zabudowy zlokalizowanej poza wyznaczonymi na rysunku planu liniami zabudowy
dopuszczenie remontu, rozbudowy, przebudowy i nadbudowy pod warunkiem zachowania dotychczasowej
odległości od granicy pasa drogowego;
6) maksymalną wysokość ogrodzenia:
a) od strony dróg publicznych – 1,5 m,
b) nie wymienionych w lit. a – 2 m;
7) zakaz stosowania ogrodzeń pełnych od strony dróg publicznych z zastrzeżeniem pkt 8;
8) dla terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oznaczonych na rysunku planu symbolem MN oraz
terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej wraz z zabudową usługową oznaczonych na rysunku
planu symbolem MN/U dopuszczenie stosowania ogrodzeń pełnych w części ogrodzenia poniżej wysokości
0,3 m od poziomu terenu od strony dróg publicznych.
§ 5. W zakresie zasad ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego ustala się:
1) zakaz lokalizacji przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz
przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zgodnie z zapisami przepisów
odrębnych, z dopuszczeniem inwestycji celu publicznego;
2) w zakresie zaopatrzenia w ciepło nakaz stosowania paliw charakteryzujących się niskimi wskaźnikami
emisyjnymi, energii elektrycznej lub odnawialnych źródeł energii, zgodnie z przepisami odrębnymi;
3) nakaz zapewnienia właściwego klimatu akustycznego wewnątrz budynków z pomieszczeniami
przeznaczonymi na pobyt ludzi, poprzez zastosowanie środków technicznych, technologicznych lub
organizacyjnych w zakresie oddziaływania istniejących dróg, zgodnie z przepisami odrębnymi;
4) w celu zapewnienia właściwego klimatu akustycznego dopuszczenie stosowania urządzeń ochrony
środowiska oraz środków technicznych i technologicznych takich jak: ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna,
przegrody o odpowiedniej izolacyjności w budynkach oraz pozostałych urządzeń zmniejszających
uciążliwości akustyczne;
5) nakaz ochrony wód podziemnych, ze względu na położenie w granicach Głównego Zbiornika Wód
Podziemnych nr 143 – Subzbiornik Inowrocław - Gniezno, poprzez zagospodarowanie ścieków zgodnie
z § 16 pkt 5, 6 oraz poprzez zachowanie przepisów odrębnych;
6) w zakresie ochrony przed hałasem:
a) tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oznaczone na rysunku planu symbolami 1MN-4MN –
kwalifikowane są jako tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej,
b) tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej wraz z zabudową usługową oznaczone na rysunku
planu symbolami 1MN/U-9MN/U – kwalifikowane są jako tereny mieszkaniowo-usługowe
– zgodnie z przepisami odrębnymi.
§ 6. W zakresie zasad ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej
nie podejmuje się ustaleń.
§ 7. W zakresie wymagań wynikających z potrzeb kształtowania przestrzeni publicznych nie podejmuje się
ustaleń.
§ 8. W zakresie granic i sposobów zagospodarowania terenów lub obiektów podlegających ochronie,
ustalonych na podstawie przepisów odrębnych nie podejmuje się ustaleń.
§ 9. W zakresie zasad i warunków scalania i podziału nieruchomości ustala się:
1) nie określa się obszarów, które wymagają wszczęcia procedury scalania i podziału nieruchomości
w rozumieniu przepisów odrębnych;
2) minimalną powierzchnię działki budowlanej na terenach:
a) 1MN - 650 m²,
b) 3MN, 4MN – 800 m²,
c) 1MN/U, 9MN/U - 1000 m2,
d) 6MN/U, 8MN/U – 800 m2,
e) 2MN/U – 850 m2,
f) 3MN/U, 4MN/U, 5MN/U - 750 m²;
3) minimalną szerokość frontu działki budowlanej dla zabudowy wolnostojącej – 15 m z zastrzeżeniem pkt 4;
4) minimalną szerokość frontu działki budowlanej dla zabudowy bliźniaczej – 10 m;
5) kąt położenia granic działek budowlanych w stosunku do pasa drogowego dróg publicznych od 70° do
110°;
6) zasady wydzielania nowych działek budowlanych, ustalane w uchwale, nie dotyczą wydzielania działek
pod obiekty infrastruktury technicznej i w celu regulacji granic między sąsiadującymi nieruchomościami.
§ 10. W zakresie szczególnych warunków zagospodarowania terenów oraz ograniczenia w ich użytkowaniu
ustala się w przypadku lokalizacji obiektów budowlanych o wysokości równej i większej niż 50 m n.p.t. nakaz zgłoszenia do właściwego organu ruchu lotniczego, przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę.
§ 11. W zakresie sposobu i terminu tymczasowego zagospodarowania, urządzania i użytkowania terenów
nie podejmuje się ustaleń.
§ 12. Dla terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, oznaczonych na rysunku planu symbolami
1MN, 2MN, 3MN, 4MN ustala się następujące parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy oraz
zagospodarowania terenu:
1) lokalizację budynków mieszkalnych jednorodzinnych, wolnostojących z dopuszczeniem dla terenu 3MN
lokalizacji budynków mieszkalnych w zabudowie bliźniaczej;
2) nakaz lokalizacji wyłącznie jednego budynku mieszkalnego na działce budowlanej;
3) dopuszczenie lokalizacji budynków garażowo-gospodarczych;
4) dla budynków garażowo-gospodarczych dopuszczenie sytuowania ścian bez okien i drzwi bezpośrednio
przy granicy z sąsiednimi działkami budowlanymi oraz z zachowaniem przepisów odrębnych;
5) dopuszczenie lokalizacji dojść, dojazdów, obiektów małej architektury, sieci i urządzeń infrastruktury
technicznej;
6) wskaźnik intensywności zabudowy:
a) dla terenów 1MN, 2MN od 0,05 do 0,8,
b) dla terenów 3MN, 4MN od 0,05 do 0,6;
7) maksymalną powierzchnię zabudowy:
a) dla terenów 1MN, 2MN 40%,
b) dla terenów 3MN, 4MN 30%;
8) minimalny udział powierzchni terenu biologicznie czynnego w stosunku do powierzchni działki
budowlanej:
a) dla terenów 1MN, 2MN – 30%,
b) dla terenów 3MN, 4MN – 40%;
9) liczbę kondygnacji:
a) budynków mieszkalnych – maksymalnie 2 kondygnacje nadziemne,
b) budynków garażowo-gospodarczych – 1 kondygnacja nadziemna;
10) maksymalną wysokość:
a) budynków mieszkalnych – 9,5 m od poziomu terenu do najwyższego punktu dachu,
b) budynków garażowo-gospodarczych – 3,5 m od poziomu terenu do okapu dachu;
11) minimalną powierzchnię działki budowlanej:
a) dla terenu 1MN – 650 m2,
b) dla terenów 3MN, 4MN – 800 m2;
c) dla terenu 2MN – 1000 m2;
12) obsługę komunikacyjną:
a) dla terenu 1MN z ul. Lipowej zlokalizowanej poza granicą opracowania planu,
b) dla terenów 2MN, 3MN, 4MN z ul. Klonowej zlokalizowanej poza granicą opracowania planu;
13) nakaz zapewnienia na terenie działki budowlanej co najmniej:
a) 2 stanowisk postojowych na jeden lokal mieszkalny,
b) 1 stanowiska postojowego na lokal użytkowy
– wliczając w to stanowiska postojowe w budynkach garażowo-gospodarczych.
§ 13. Dla terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej wraz z zabudową usługową, oznaczonych na
rysunku planu symbolami 1MN/U, 2MN/U, 6MN/U, 8MN/U, 9MN/U ustala się następujące parametry
i wskaźniki kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu:
1) lokalizację jednego budynku mieszkalnego jednorodzinnego na działce budowlanej w zabudowie
wolnostojącej z dopuszczeniem dla terenów 6MN/U, 8MN/U lokalizacji budynków mieszkalnych
w zabudowie bliźniaczej;
2) lokalizację jednego budynku mieszkalno-usługowego na działce budowlanej w zabudowie wolnostojącej,
z dopuszczeniem dla terenów 6MN/U, 8MN/U lokalizacji budynków mieszkalno-usługowych w zabudowie
bliźniaczej;
3) lokalizację jednego budynku usługowego na działce budowlanej;
4) dopuszczenie lokalizacji w ramach działki budowlanej jednego lub kilku rodzajów budynków
wymienionych w pkt 1, 2 i 3;
5) dopuszczenie lokalizacji budynków garażowo-gospodarczych;
6) dla budynków garażowo-gospodarczych dopuszczenie sytuowania ścian bez okien i drzwi bezpośrednio
przy granicy z sąsiednimi działkami budowlanymi oraz z zachowaniem przepisów odrębnych;
7) dopuszczenie lokalizacji dojść, dojazdów, obiektów małej architektury, sieci i urządzeń infrastruktury
technicznej;
8) wskaźnik intensywności zabudowy:
a) dla terenów 1MN/U, 2MN/U od 0,05 do 0,6,
b) dla terenów 6MN/U, 8MN/U, 9MN/U – 0,05 do 0,8;
9) maksymalną powierzchnię zabudowy:
a) dla terenów 1MN/U, 2MN/U – 30%,
b) dla terenów 6MN/U, 8MN/U, 9MN/U – 40%;
10) minimalny udział powierzchni terenu biologicznie czynnego w stosunku do powierzchni działki
budowlanej:
a) dla terenów 1MN/U, 2MN/U – 40%,
b) dla terenów 6MN/U, 8MN/U, 9MN/U – 35%;
11) liczbę kondygnacji:
a) budynków mieszkalnych, mieszkalno-usługowych i usługowych – maksymalnie 2 kondygnacje
nadziemne,
b) budynków garażowo-gospodarczych – 1 kondygnacja nadziemna;
12) maksymalną wysokość:
a) budynków mieszkalnych i mieszkalno-usługowych – 9,5 m od poziomu terenu do kalenicy dachu,
b) budynków usługowych – 10 m od poziomu terenu do kalenicy dachu,
c) budynków garażowo-gospodarczych – 3,5 m od poziomu terenu do okapu dachu;
13) minimalną powierzchnię działki budowlanej:
a) dla terenów 1MN/U, 9MN/U – 1000 m2,
b) dla terenu 2MN/U – 850 m2,
c) dla terenu 6MN/U, 8MN/U – 800 m2;
14) dla terenów 1MN/U, 2MN/U, 9MN/U nakaz realizacji pasów zieleni izolacyjnej o szerokości minimum
8 m zgodnie z rysunkiem planu;
15) obsługę komunikacyjną:
a) dla terenu 1MN/U z ul. Lipowej zlokalizowanej poza granicą opracowania planu
,
b) dla terenu 2MN/U z terenu drogi publicznej klasy dojazdowej oznaczonej na rysunku planu symbolem
KDD lub z ul. Lipowej zlokalizowanej poza granicą opracowania planu,
c) dla terenów 6MN/U, 8MN/U z ul. Klonowej zlokalizowanej poza granicą opracowania planu,
d) dla terenu 9MN/U z terenu drogi publicznej klasy dojazdowej oznaczonej na rysunku planu symbolem
KDD lub z ul. Klonowej zlokalizowanej poza granicą opracowania planu;
16) nakaz zapewnienia na terenie działki budowlanej co najmniej:
a) 2 stanowisk postojowych na jeden lokal mieszkalny,
b) 2 stanowisk postojowych na 100 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu o funkcji usługowej
– wliczając w to stanowiska postojowe w budynkach garażowo-gospodarczych.
§ 14. Dla terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej wraz z zabudową usługową, oznaczonych na
rysunku planu symbolami 3MN/U, 4MN/U, 5MN/U, 7MN/U ustala się następujące parametry i wskaźniki
kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu:
1) lokalizację jednego budynku mieszkalnego jednorodzinnego na działce budowlanej w zabudowie
wolnostojącej lub w zabudowie bliźniaczej;
2) lokalizacje jednego budynku mieszkalno-usługowego na działce budowlanej w zabudowie wolnostojącej
lub w zabudowie bliźniaczej;
3) zakaz lokalizacji budynków usługowych;
4) dopuszczenie lokalizacji w ramach działki budowlanej jednego lub kilku rodzajów budynków
wymienionych w pkt 1 i 2;
5) dopuszczenie lokalizacji budynków garażowo-gospodarczych;
6) dopuszczenie sytuowania ścian budynków garażowo-gospodarczych bez okien i drzwi bezpośrednio przy
granicy z sąsiednimi działkami budowlanymi oraz z zachowaniem przepisów odrębnych;
7) dla terenów 4MN/U, 5MN/U i 7MN/U dopuszczenie sytuowania ścian budynków mieszkalnych bez okien
i drzwi bezpośrednio przy granicy z sąsiednimi działkami budowlanymi oraz z zachowaniem przepisów
odrębnych;
8) dopuszczenie lokalizacji dojść, dojazdów, obiektów małej architektury, sieci i urządzeń infrastruktury
technicznej;
9) wskaźnik intensywności zabudowy:
a) dla terenów 3MN/U, 5MN/U od 0,05 do 0,6,
b) dla terenów 4MN/U, 7MN/U od 0,05 do 0,8;
10) maksymalną powierzchnię zabudowy:
a) dla terenów 3MN/U, 5MN/U – 30%,
b) dla terenów 4MN/U, 7MN/U – 40%;
11) minimalny udział powierzchni terenu biologicznie czynnego w stosunku do powierzchni działki
budowlanej:
a) dla terenów 3MN/U, 5MN/U – 40%,
b) dla terenu 4MN/U – 30%,
c) dla terenu 7MN/U – 25%;
12) liczbę kondygnacji:
a) budynków mieszkalnych i mieszkalno-usługowych – maksymalnie 2 kondygnacje nadziemne,
b) budynków garażowo-gospodarczych – 1 kondygnacja nadziemna;
13) maksymalną wysokość:
a) budynków mieszkalnych i mieszkalno-usługowych – 9,5 m od poziomu terenu do kalenicy dachu,
b) budynków garażowo-gospodarczych – 3,5 m od poziomu terenu do okapu dachu;
14) dla terenów 3MN/U, 4MN/U i 5MN/U minimalną powierzchnię działki budowlanej – 750 m2;
15) obsługę komunikacyjną z terenu drogi publicznej dojazdowej oznaczonego na rysunku planu symbolem
KDD z zastrzeżeniem pkt 16;
16) dla terenu 7MN/U obsługę komunikacyjną z ul. Klonowej, zlokalizowanej poza granicą opracowania
planu;
17) nakaz zapewnienia na terenie działki budowlanej, co najmniej:
a) 2 stanowisk postojowych na jeden lokal mieszkalny,
b) 2 stanowisk postojowych na 100 m2 powierzchni użytkowej lokalu o funkcji usługowej
– wliczając w to stanowiska postojowe w budynkach garażowo-gospodarczych.
§ 15. W zakresie zasad modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji ustala się:
1) nakaz zapewnienia stanowisk postojowych dla pojazdów zaopatrzonych w kartę parkingową zgodnie
z ustaleniami przepisów odrębnych;
2) dla terenu drogi publicznej klasy dojazdowej oznaczonego na rysunku planu symbolem KDD:
a) szerokość w liniach rozgraniczających od 10 m do 14 m – zgodnie z rysunkiem planu,
b) dopuszczenie lokalizacji obiektów małej architektury, sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
c) zakaz lokalizacji stanowisk postojowych.
§ 16. W zakresie zasad modernizacji, rozbudowy i budowy systemów infrastruktury technicznej ustala się:
1) dopuszczenie budowy nowych sieci infrastruktury technicznej;
2) dopuszczenie przełożenia lub przebudowy istniejących lub kolidujących z planowaną zabudową sieci
infrastruktury technicznej, przyłączy;
3) nakaz przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę, zgodnie z przepisami odrębnymi;
4) nakaz zaopatrzenia w wodę z istniejącej sieci wodociągowej z dopuszczeniem jej przebudowy oraz
rozbudowy zgodnie z przepisami odrębnymi;
5) w zakresie odprowadzania ścieków komunalnych i przemysłowych:
a) nakaz odprowadzania ścieków komunalnych i przemysłowych do sieci kanalizacji sanitarnej, zgodnie
z przepisami odrębnymi,
b) dopuszczenie odprowadzania ścieków komunalnych i przemysłowych do szczelnych zbiorników
bezodpływowych lub indywidualnych obiektów oczyszczania ścieków, zgodnie z przepisami odrębnymi;
6) w zakresie odprowadzania wód opadowych i roztopowych ustala się:
a) odprowadzanie do sieci kanalizacji deszczowej, zgodnie z przepisami odrębnymi,
b) dopuszczenie zagospodarowania wód opadowych i roztopowych w granicach własnej działki bez
naruszenia interesu osób trzecich, zgodnie z przepisami odrębnymi;
7) w zakresie zaopatrzenia w gaz ziemny – dopuszczenie zasilania z istniejących lub projektowanych sieci
gazowych z możliwością ich przebudowy i rozbudowy;
8) w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną:
a) nakaz podłączenia do istniejącej lub projektowanej sieci elektroenergetycznej z dopuszczeniem jej
przebudowy lub rozbudowy,
b) dopuszczenie skablowania istniejącej sieci elektroenergetycznej,
c) dopuszczenie lokalizacji stacji transformatorowych;
9) w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw dla celów grzewczych stosowanie
ograniczeń lub zakazów zgodnie z przepisami odrębnymi;
10) w zakresie telekomunikacji dopuszcza się lokalizację węzłów telekomunikacyjnych i szafek kablowych ze swobodnym dostępem z dróg publicznych;
11) w zakresie gospodarki odpadami ustala się nakaz gromadzenia i zagospodarowania odpadów zgodnie
z Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Września.
§ 17. Ustala się stawkę procentową stanowiącą podstawę do określenia jednorazowych opłat, o których
mowa w art. 36 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w wysokości 20%.
§ 18. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Września.
§ 19. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Wielkopolskiego.
Przewodniczący Rady
Miejskiej we Wrześni
/-/Bogdan Nowak
UZASADNIENIE
Na podstawie uchwały nr X/123/2011 Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 29 grudnia 2011 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w Bierzglinku w rejonie ulic Klonowej i Lipowej podjęto czynności zmierzające do opracowania projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Procedura przebiegała zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1945 z późn. zm).
Celem opracowania planu jest umożliwienie zabudowy i obsługi komunikacyjnej terenów znajdujących się w głębi terenu, poza istniejącymi drogami, co jest zgodne z obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Września.
Uwzględniając potrzeby interesu publicznego Burmistrz Miasta i Gminy Września zawiadomił na piśmie instytucje i organy właściwe do uzgadniania i opiniowania miejscowych planów o przystąpieniu do sporządzenia planu oraz zamieścił odpowiednie obwieszczenie i ogłoszenie w prasie miejscowej.
Zgodnie z art. 53 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2081 z późn. zm.) burmistrz wystąpił o uzgodnienie zakresu i stopnia szczegółowości informacji zawartych w prognozie oddziaływania na środowisko projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Po rozpatrzeniu wniosków i odpowiedzi instytucji sporządzono projekt miejscowego planu wraz z prognozą skutków finansowych i prognozą oddziaływania na środowisko, stwierdzając jednocześnie nienaruszenie ustaleń Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Września.
W projekcie planu uwzględniono:
• wymagania ładu przestrzennego, w tym urbanistyki i architektury poprzez wprowadzenie zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego poprzez określenie zasad kształtowania zabudowy i wskaźników zagospodarowania terenów oraz zaproponowanie podziału funkcjonalnego terenów zabudowy,
• walory architektoniczne i krajobrazowe – poprzez określenie zasad kształtowania zabudowy oraz wskaźników zagospodarowania terenów,
• wymagania ochrony środowiska, w tym gospodarowania wodami i ochrony gruntów rolnych i leśnych poprzez dokonanie szczegółowej analizy wszystkich zagadnień dotyczących ochrony środowiska w prognozie oddziaływania na środowisko oraz zawarcie w projekcie planu zasad ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu,
• wymagania ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej poprzez uzgodnienie projektu planu z właściwym miejscowo Konserwatorem Zabytków.
W zakresie zasad ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej nie podjęto ustaleń z uwagi na brak ich występowania w granicach objętych planem,
• wymagania ochrony zdrowia oraz bezpieczeństwa ludzi i mienia, a także potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami poprzez wprowadzenie zakazu lokalizacji przedsięwzięć mogących zawsze znacząco i potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, z dopuszczeniem inwestycji celu publicznego, zapisów regulujących sposób zaopatrzenia w ciepło do celów grzewczych, wprowadzenie nakazu zapewnienia stanowisk postojowych zaopatrzonych w kartę parkingową zgodnie z przepisami odrębnymi; analiza powyższych wymagań zawarta została również w prognozie oddziaływania na środowisko,
• walory ekonomiczne przestrzeni poprzez stworzenie koncepcji zagospodarowania uwzględniającej istniejące uwarunkowania komunikacyjne oraz sieci infrastruktury technicznej; szczegółowej analizy walorów ekonomicznych dokonano w prognozie skutków finansowych dla miejscowego planu,
• prawo własności poprzez wykonanie analizy stanu własności terenu objętego planem
oraz dostosowanie zagospodarowania do istniejących uwarunkowań prawnych,
• potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa poprzez uzgodnienie projektu planu z właściwymi organami wojskowymi, ochrony granic oraz bezpieczeństwa państwa,
• potrzeby interesu publicznego poprzez umożliwienie udziału społeczeństwa w poszczególnych etapach procedury planistycznej zgodnie z wymogami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, oraz ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska
oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,
• potrzeby w zakresie rozwoju infrastruktury technicznej, w szczególności sieci szerokopasmowych poprzez wprowadzenie w projekcie planu zasad modernizacji, rozbudowy i budowy infrastruktury technicznej, a także dopuszczenie realizacji inwestycji celu publicznego w zakresie inwestycji mogących zawsze i potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko,
• zapewnienie udziału społeczeństwa w pracach nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, w tym przy użyciu środków komunikacji elektronicznej poprzez umożliwienie udziału społeczeństwa w poszczególnych etapach procedury planistycznej zgodnie w wymogami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,
• zachowanie jawności i przejrzystości procedur planistycznych poprzez prowadzenie procedury zgodnie z zakresem określonym w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz w innych aktach prawnych powszechnie obowiązujących,
• potrzebę zapewnienia odpowiedniej ilości i jakości wody do celów zaopatrzenia ludności, poprzez wprowadzenie zabudowy w sąsiedztwie terenów zurbanizowanych, uzbrojonych w sieci infrastruktury technicznej, w tym wodociągowej, wprowadzenie zapisów w zakresie zaopatrzenia w wodę zgodnych z ustaleniami przepisów odrębnych.
Ustalając przeznaczenie poszczególnych terenów lub określając potencjalny sposób zagospodarowania i korzystania z terenu wyważone zostały interesy zarówno publiczne jak i interesy prywatne poprzez analizę własnościową terenów i stworzenie układu funkcjonalnego, z uwzględnieniem istniejących uwarunkowań własnościowych, przyrodniczych, społecznych i prawnych, a także poprzez uwzględnienie wniosków złożonych na etapie przystąpienia do opracowania planu. Zostały sporządzone również prognoza oddziaływania na środowisko oraz prognoza skutków finansowych uchwalenia planu, w których zawarte zostały analizy ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
Sposób lokalizacji nowej zabudowy poprzedzony został wykonaniem szczegółowych analiz w zakresie zainwestowania i użytkowania terenu objętego planem, infrastruktury technicznej oraz własności analizowanych obszarów. Biorąc pod uwagę powyższe opracowania, projekt planu wykonany został z uwzględnieniem wymagań ładu przestrzennego, efektywnego gospodarowania przestrzenią oraz walorów ekonomicznych przestrzeni. W celu ochrony środowiska przyrodniczego, w zapisach miejscowego planu zawarto ustalenia minimalizujące negatywne oddziaływanie na środowisko, co zostało opisane w prognozie oddziaływania na środowisko. Określone zostały także zasady
w zakresie szczególnych warunków zagospodarowania terenów oraz ograniczeń w ich użytkowaniu. Projektowana zabudowa nie jest sprzeczna z polityką przestrzenną gminy zawartą w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Projektowane tereny zabudowy posiadają dostęp do dróg publicznych, obsługa komunikacyjna realizowana jest także poprzez istniejące i projektowane drogi publiczne, zapewniając tym samym możliwość wprowadzenia rozwiązań w zakresie ruchu pieszego i rowerowego. W granicach planu znajduje się część sieci infrastruktury technicznej oraz istnieje możliwość realizacji pozostałych sieci niezbędnych dla funkcjonowania przyszłej zabudowy.
Projekt planu miejscowego zgodny jest z wynikami analizy zmian w zagospodarowaniu przestrzennym miasta i gminy Września, o której mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1945 ze zm.), przyjętej Uchwałą Nr I/18/2014 z dnia 1 grudnia 2014 r., zgodnie z którą „stale zmieniające się uwarunkowania rozwoju gminy i dynamizm przemian w niej zachodzących powodują, że procesy związane z opracowaniem i uchwalaniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego powinny być priorytetowe. Plany miejscowe powinny nadążać za tymi przemianami i potrzebami gminy oraz jednocześnie odpowiadać na
zapotrzebowanie potencjalnych inwestorów. Tworzenie i uaktualniania dokumentów planistycznych gminy jest niezbędne, ponieważ ma na celu zachowanie ciągłości jej rozwoju przestrzennego i funkcjonalnego. Mimo, że jest to zadanie pracochłonne oraz wymaga wiele czasu, jest nieuniknione dla tworzenia przestrzeni uporządkowanej, przyjaznej potencjalnym inwestorom i mieszkańcom”.
Uniwersalne projektowanie uwzględniono w projekcie planu adekwatnie do przeznaczeń terenów i zakresu możliwych ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Wszelkie obiekty budowlane będą projektowane zgodnie z przepisami techniczno-budowlanymi określonymi w przepisach nadrzędnych w stosunku do planu.
Projekt miejscowego planu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko zostały wysłane do odpowiednich organów i instytucji w celu uzgodnienia lub zaopiniowania. Po przeanalizowaniu pism zwrotnych, wprowadzono w projekcie planu odpowiednie zmiany, a następnie powtórzono procedurę opiniowania i uzgadniania. Projekt planu wraz z prognozą uzyskał niezbędne opinie oraz pozytywnie uzgodnienia.
Wpływ ustaleń planu na budżet gminy przedstawia się w prognozie skutków finansowych. Realizacja ustaleń planu nie wpłynie na pozostałe finanse publiczne.
Na obszarze projektu planu nie występują grunty rolne, wymagające uzyskania zgody Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na zmianę przeznaczenia na cele nierolnicze.
Dla terenów 2MN i 7MN/U nie wprowadzono zasad i warunków scalania i podziału nieruchomości, ponieważ stanowią on jedną działkę ewidencyjną.
W dniach od 7 stycznia 2013 r. do 29 stycznia 2013 r. projekt miejscowego planu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko został wyłożony do publicznego wglądu. W dniu 28 stycznia 2013 r. odbyła się dyskusja publiczna nad przyjętymi w projekcie miejscowego planu rozwiązaniami.
W wyznaczonym terminie wpłynęło do Urzędu Miasta i Gminy we Wrześni 13 pism zawierających uwagi od właścicieli nieruchomości znajdujących się na obszarze planu. W wyniku ich analizy wprowadzono odpowiednie zmiany w projekcie planu oraz zmniejszono jego obszar opracowania. Większość wyłączonych terenów, zgodnie z gminnym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, musiało być przeznaczonych na cele produkcyjne bez możliwości lokalizacji zabudowy mieszkaniowej, co nie było zgodne z wolą właściciela jednej z działek na tym terenie, wyrażoną w uwadze do projektu planu. Ponadto lokalizacja funkcji produkcyjnej w bezpośrednim sąsiedztwie funkcji mieszkalno-usługowej jest niekorzystna. W związku z powyższym Burmistrz Miasta i Gminy Września podjął decyzję o zmniejszeniu obszaru opracowania planu.
Z powodu wprowadzonych zmian powtórzono procedurę opracowania planu w niezbędnym zakresie. Projekt miejscowego planu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko został ponownie wyłożony do publicznego wglądu w dniach od 8 marca 2013 r. do 1 kwietnia 2013 r. a w dniu 25 marca 2013 r. odbyła się kolejna dyskusja publiczna.
Po drugim wyłożeniu do publicznego wglądu do udostępnionej dokumentacji wpłynęła jedna uwaga, która została uwzględniona.
Wszystkie uwagi z dwóch wyłożeń zostały rozstrzygnięte przez Burmistrza. Części z nich nie uwzględniono. Projekt planu wraz z listą nieuwzględnionych uwag został przekazany Radzie Miejskiej we Wrześni.
Rada Miejska we Wrześni, na sesji w dniu 26 czerwca 2013 r. rozstrzygnęła o sposobie rozpatrzenia uwag, nie uwzględniając żadnej z nich, a następnie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w Bierzglinku w rejonie ulic Klonowej i Lipowej.
W wyniku stwierdzenia nieważności zaskarżonej uchwały Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 26 czerwca 2013 r. nr XXII/283/2013 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w Bierzglinku w rejonie ulic Klonowej i Lipowej przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu projekt planu został ponownie przekazany do przeprowadzenia procedury formalno-prawnej.
Projekt miejscowego planu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko zostały wysłane do odpowiednich organów i instytucji w celu ponownego uzgodnienia lub zaopiniowania.
W dniach od 16 sierpnia 2019 r. do 9 września 2019 r. projekt miejscowego planu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko został wyłożony do publicznego wglądu. W dniu 30 sierpnia 2019 r. odbyła się dyskusja publiczna nad przyjętymi w projekcie miejscowego planu rozwiązaniami.
Do projektu planu nie wpłynęły żadne uwagi.
Projekt planu wraz z listą nieuwzględnionych uwag został przekazany Radzie Miejskiej we Wrześni. Uwagi lp. 11.1 i 13.2 z pierwszego wyłożenia do publicznego wglądu (zgodnie z tabelą „wykaz uwag wniesionych do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego”) zostały ostatecznie uwzględnione w późniejszym etapie procedury planistycznej (trzecie wyłożenie do publicznego wglądu) – z uwagi na brak prawnych możliwości wprowadzenia ich do załącznika nr 2 (jako uwag ostatecznie uwzględnionych) nie zostały przedstawione Radzie Miejskiej.
POPRZEDNIĄ
NASTĘPNĄ
NIEŚCISŁOŚĆ