BIP Września

Technologia google logo wewnętrzna
Strona Główna . . Baza dokumentów . Rejestr zmian . Dostęp do informacji . Statystyki . Kontakt . . . .
Statystyki   »
stronę odwiedziło osób:
18897061
ostatnia aktualizacja BIP'u:
30-11-2022
Portal - Akty prawne i protokoły
Uchwała nr XXXII/299/05
 


Uchwała nr XXXII/299/05

Rady Miejskiej we Wrześni

z dnia 27 kwietnia 2005r.




w sprawie: ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Września




Na podstawie art.4 ustawy z 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132 poz. 622 z 1997r Nr 121 poz.770, Nr 60 poz. 369, z 2000r Nr 22 poz. 272, z 2001r. Nr 100 poz. 1085, Nr 154 poz.1800, z 2002r. Nr113 poz.984, z 2003r. Nr 7 poz.78, z 2004r. Nr96 poz.959, Nr173 poz.1808) w związku z art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001r. Nr.142 poz. 1591, z 2002r. Nr 23 poz.220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz.984, Nr 153 poz.1271, Nr 214 poz. 1806, z 2003r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz.1568, z 2004r. Nr102 poz.1055, Nr 116 poz.1203 ) Rada Miejska we Wrześni uchwala co następuje:



§ 1


Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Września określone w „Regulaminie utrzymania porządku i czystości na terenie miasta i gminy Września” stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.


§ 2


Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Września.



§ 3


Traci moc uchwała nr LV/359/2002 r Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 29.05.2002r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Września



§4


Uchwałę podaje się do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w biuletynie „Wieści z Ratusza”, na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy oraz w sołectwach.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.



Przewodniczący Rady Miejskiej we Września

Maciej Baranowski

/-/






Uzasadnienie


Szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku zawarte w regulaminie wynikają z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Ustawa określa zadania gminy oraz obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku, a także warunki udzielania zezwoleń podmiotom świadczącym usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

Zapisy ustawy zostały zmienione w związku z ustanowieniem nowych aktów prawnych oraz zmianami w obowiązujących przepisach :

  • od 7 lutego 2003 r obowiązują zmiany wynikające z ustawy z 19 grudnia 2002 r o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2003.7.78).

  • z dniem 21 sierpnia 2004 r obowiązują zmiany wynikające z ustawy z 2 lipca 2004 r Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U 2004. 173.1808 ).

Szereg zmian regulaminu wynika także z konieczności doprecyzowania zapisów. Zapisy te są wynikiem doświadczeń i uwag mieszkańców, Straży Miejskiej i pracowników UMiG, jakie zebrane zostały w czasie kilku ostatnich lat obowiązywania uchwały o utrzymaniu czystości i porządku w gminie.


Projektodawca:

Burmistrz Miasta i Gminy Września

Tomasz Kałużny

/-/



Regulamin

utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Września



Rozdział I

Postanowienia ogólne


§ 1

Regulamin określa w szczególności wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości znajdujących się na Terenie Miasta i Gminy Września, zasady gospodarowania odpadami i przeprowadzania deratyzacji oraz obowiązki właścicieli zwierząt domowych i gospodarskich.


§ 2

Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

  1. ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 ze zmianami),

  2. odpadach komunalnych drobnych – należy przez to rozumieć odpady zbierane do typowych pojemników,

  3. odpadach komunalnych wielkogabarytowych – należy przez to rozumieć odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone, ze względu na swoje rozmiary lub masę, w typowych pojemnikach,

  4. odpadach roślinnych – należy przez to rozumieć odpady powstające na terenach zielonych wskutek ich pielęgnacji lub uprawiania oraz odpady pochodzenia roślinnego z targowisk,

  5. zakładzie utylizacji odpadów komunalnych – należy przez to rozumieć legalnie działający obiekt służący prowadzeniu odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych; w szczególności mogą to być składowiska, kompostownie, spalarnie, sortownie, zakłady przetwarzania odpadów wielkogabarytowych, budowlanych, surowców wtórnych, punkty zlewne odpadów ciekłych,

  6. firmie wywozowej – należy przez to rozumieć zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę, w rozumieniu przepisów, posiadającego wydane przez burmistrza miasta i gminy zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych lub opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.



Rozdział 2

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku

na nieruchomościach i terenach użytku publicznego


§ 3

  1. Właściciele nieruchomości są obowiązani do utrzymania na terenie swoich posesji porządku, czystości, należytego stanu sanitarno – higienicznego ( w szczególności poprzez częste zamiatanie, wykaszanie i odchwaszczanie).

  2. Dopuszcza się możliwość spalania suchych liści i resztek roślinnych z upraw ogródków w okresie od 1 października do 30 kwietnia przy zachowaniu ostrożności i przestrzegania przepisów bezpieczeństwa przeciwpożarowego, pod warunkiem nie stwarzania uciążliwości dla osób trzecich.

  3. Ustala się termin usuwania drzew i krzewów w okresie od 15 października do 15 marca - podany termin nie dotyczy drzew owocowych usuwanych z ogrodów działkowych i ogrodów przydomowych oraz drzew zagrażających bezpieczeństwu lub kolidujących z procesem inwestycyjnym, gdy ich wycięcie jest uzasadnione.

  4. Zabrania się

    a) niszczenia, uszkadzania drzew, krzewów, kwiatów w kwietnikach i rabatach oraz wypalania traw,

    b) niszczenia mienia, a w szczególności elewacji budynków, ogrodzeń, wiat przystankowych, ławek, koszy, latarni.

    c) umieszczania ulotek, folderów, reklam, ogłoszeń  w miejscach do tego nie przeznaczonych, a w szczególności na budynkach mieszkalnych wielorodzinnych w obiektach użyteczności publicznej, terenach zielonych lub w innych miejscach bez zgody właściciela nieruchomości. Za nieprzestrzeganie tego zapisu odpowiedzialność ponosi dystrybutor lub właściciel ulotek, folderów, reklam, ogłoszeń.


§ 4

  1. Właściciele nieruchomości oraz podmioty zobowiązane na podstawie ustawy zapewniają utrzymanie czystości i porządku na częściach nieruchomości służących do użytku publicznego po przez:

    1) niezwłoczne usunięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów,

    2) podjęcie działań w celu usunięcia lub co najmniej ograniczenia śliskości chodnika przez posypanie materiałami zwiększającymi szorstkość podłoża. Materiały użyte do tych celów należy usunąć niezwłocznie po ustaniu przyczyn ich zastosowania,

    3) usuwanie na bieżąco nawisów śnieżnych i sopli dachowych powstałych w rejonie chodnika położonego wzdłuż nieruchomości oraz w miejscach, w których mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia ludzi lub mienia.

  2. Zakazuje się zgarniania śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię.


§ 5

  1. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich opróżniania, w sposób niedopuszczający do ich przepełnienia.

  2. Obowiązek określony w ust. 1 dotyczy także zarządców dróg oraz przedsiębiorców korzystających z przystanków komunikacji publicznej.


§ 6

  1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się na terenie nieruchomości pod warunkiem , że ścieki odprowadzane są do kanalizacji miejskiej sanitarnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z obowiązującymi przepisami.

  2. Naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi mogą odbywać się na terenie nieruchomości pod warunkiem, że nie są uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, a powstające odpady będą gromadzone w sposób zgodny z zapisami regulaminu.

  1. Zabrania się mycia pojazdów oraz naprawy pojazdów samochodowych w pasie drogowym dróg publicznych oraz na ogólnodostępnych parkingach za wyjątkiem uzasadnionych napraw samochodów spowodowanych awarią uniemożliwiającą kontynuowanie jazdy.

Rozdział 3

Zasady usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości


§ 7

  1. Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości muszą być gromadzone w urządzeniach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszym regulaminie, natomiast nieczystości ciekłe, nieodprowadzane do sieci kanalizacyjnej bądź przydomowej oczyszczalni ścieków, w zbiornikach odpowiadających wymaganiom wynikającym z przepisów odrębnych, w szczególności ustawy Prawo budowlane.

  2. Odpady inne niż komunalne powstające na terenie nieruchomości muszą być gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady gospodarowania takimi odpadami określają przepisy odrębne.

  1. Właściciele nieruchomości zabudowanych zobowiązani są do przyłączenia nieruchomości na własny koszt :

    a) do istniejącej sieci kanalizacyjnej - w terminie 1 roku od dnia wejścia w życie uchwały

    b) dla realizowanych sieci kanalizacyjnych - w terminie 1 roku od dnia przekazania do eksploatacji

    c) w terminie dłuższym niż 1 rok - na wniosek właściciela nieruchomości, za zgodą burmistrza Miasta i Gminy Września.

  1. Zabrania się odprowadzania ścieków do rowów otwartych, zbiorników wodnych i kanalizacji deszczowej oraz wylewania do lasu.

  2. Powstające na terenie nieruchomości odpady ulegające biodegradacji mogą być kompostowane we własnym zakresie zgodnie z zasadami sztuki ogrodniczej. Kompostowanie odpadów organicznych nie może stanowić uciążliwości dla innych osób. Odległość kompostownika od granicy sąsiedniej nieruchomości powinna wynosić co najmniej 7,5 m.

  3. W przypadku braku możliwości lokalizacyjnych do zorganizowania kompostownika na terenie nieruchomości odpady należy usuwać wraz z odpadami komunalnymi.


§ 8

Odpady medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących gromadzeniu odpadów komunalnych. Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają przepisy odrębne.


§ 9

  1. Pojemniki na odpady komunalne należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla ich użytkowników jak i dla pracowników firmy wywozowej, w sposób nie powodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.

  2. Pojemniki powinny być ustawiane w granicach nieruchomości, na równej nawierzchni, w miarę istniejących możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota. Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać w czystości.

  3. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości.

  4. Postanowienia ust. 1 – 3 stosuje się odpowiednio do ustawiania pojemników na odpady ustawianych na drogach publicznych i przystankach komunikacji zbiorowej.


§ 10

Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywać pojemniki na odpady w takim stanie sanitarnym i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i powodowania zagrożeń dla zdrowia użytkowników.


§ 11

  1. Właściciel nieruchomości jest obowiązany zapewnić pracownikom firmy wywozowej dostęp do pojemników w czasie ustalonym w umowie o odbiór odpadów, w sposób umożliwiający opróżnienie pojemników bez narażania na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.

  2. Obowiązki określone w ust. 1 dotyczą także dostępu do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.


§ 12

  1. Stałe odpady komunalne muszą być usuwane z terenu nieruchomości, w terminach uzgodnionych z firmą wywozową, z częstotliwością wywozu nie rzadziej niż:

    1) w granicach miasta:

    - przy zwartej zabudowie – raz w tygodniu,

    - przy zabudowie rozproszonej – raz na dwa tygodnie,

    2) poza miastem – raz w miesiącu.

  2. Nieczystości ciekłe muszą być usuwane z nieruchomości z częstotliwością wynikającą ze zużycia wody i wielkości zbiornika bezodpływowego oraz w sposób gwarantujący, że nie nastąpi wypływ ze zbiornika.

  3. Odbiór nieczystości ciekłych z nieruchomości, na których prowadzona jest działalność gospodarcza, w wyniku której powstają ścieki inne niż bytowe, wymaga zawarcia umowy pomiędzy właścicielem nieruchomości, a firmą wywozową.

  4. Firmy wywozowe zobowiązane są do potwierdzenia wykonania usługi zgodnie z załącznikiem do regulaminu.



Rozdział 4

Urządzenia przeznaczone do gromadzenia odpadów


§ 13

Właściciel nieruchomości zapewnia jej wyposażenie w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych poprzez zakup takich urządzeń, wydzierżawienie od firmy wywozowej lub innego podmiotu.


§ 14

  1. Odpady komunalne drobne mogą być gromadzone jedynie w zamkniętych i szczelnych pojemnikach lub kontenerach wyłącznie do tego celu przeznaczonych (worki foliowe można stosować tylko w sytuacjach określonych w ust.4. )

  2. Pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych mogą mieć pojemność od 0,05 do 1,1 m3, a kontenery od 1,1 do 7 m3 .

  3. Pojemniki na odpady komunalne drobne służą wyłącznie do gromadzenia tego rodzaju odpadów.

  4. W sytuacjach wyjątkowego krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych dozwolone jest gromadzenie ich w szczelnych workach z tworzywa sztucznego.

  5. Organizator imprez publicznych ma obowiązek utrzymania porządku i czystości w miejscu organizowanej imprezy, zapewnienia odpowiedniej liczby pojemników na odpady oraz szaletów.

  6. Częstotliwość opróżniania koszy ustawionych na przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego nie powinna być mniejsza niż 1 raz na tydzień.

§ 15

  1. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych a także odpadów z działalności gospodarczej.

  2. Zabrania się spalania w pojemnikach jakichkolwiek odpadów komunalnych (także suchych odpadów roślinnych).

  3. Zakazy określone w ust. 1 – 2 stosuje się odpowiednio do koszy na odpady, ustawianych na przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego.


§ 16

Odpady wielkogabarytowe powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nie utrudniający korzystania z nieruchomości przez osoby do tego uprawnione i usuwane możliwie jak najszybciej, w terminach uzgodnionych z firmą wywozową lub podmiotem prowadzącym zakład ich utylizacji.


§ 17

1. Zaleca się selektywne gromadzenie odpadów poprzez wydzielenie odpadów nadających się do gospodarczego wykorzystania lub zbiórki w miejscach i zakresie przygotowanym na danym terenie przez Gminę.

2. Selektywne gromadzenie odpadów winno odbywać się w pojemnikach przeznaczonych do poszczególnych rodzajów odpadów :

    - pojemnik w kolorze niebieskim – papier,

    - pojemnik w kolorze zielonym – szkło kolorowe, zmieszane

    - pojemnik w kolorze białym – szkło białe

    - pojemnik w kolorze żółtym – tworzywa sztuczne.

  1. Selektywne gromadzenie odpadów może odbywać się do worków, przeznaczonych na poszczególne rodzaje odpadów w uzgodnieniu z firma wywozową.

§ 18

  1. Normatywna ilość stałych odpadów komunalnych drobnych produkowanych przez jedną osobę w ciągu 1 roku wynosi :

    1 m3 – na terenach wiejskich (0,083 m3 na jedną osobę na 1 miesiąc ),

    1,2 m3 - na terenie miasta ( 0,10 m3 na jedną osobę na miesiąc ).

  2. Normatywne ilości nieczystości płynnych wylicza się według zasad określonych w obowiązujących przepisach.


§ 19

Na każdej nieruchomości zamieszkałej powinien się znajdować pojemnik o pojemności będącej co najmniej iloczynem liczby osób rzeczywiście zamieszkujących na terenie nieruchomości i obowiązującej dla danej nieruchomości normatywnej ilości odpadów, ustalonej według zasad określonych w § 12 i w § 18. Dozwolone jest korzystanie przez właścicieli nieruchomości sąsiednich z jednego lub kilku pojemników ustawionych razem, za zgodą właściciela pojemnika.



Rozdział 5

Obowiązki właścicieli zwierząt domowych


§ 20

Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów i innych zwierząt domowych są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym w szczególności nie pozostawiania bez dozoru, jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym bądź na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się z niego zwierzęcia.

§ 21

  1. Na tereny użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy i w kagańcu. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.

  2. Zakazuje się wprowadzania psów lub innych zwierząt do obiektów użytku publicznego, placówek handlowych lub gastronomicznych, chyba że właściciele tych placówek postanowią inaczej.

  3. Zakazuje się wprowadzania psów do piaskownic i innych urządzeń służących do zabawy dla dzieci.


§ 22

Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do usunięcia spowodowanych przez nie zanieczyszczeń na klatkach schodowych, piwnicach oraz w innych miejscach użytku publicznego.






Rozdział 6

Zasady utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.


§ 23

1. Wprowadza się całkowity zakaz chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich na następujących terenach miasta:

    1) osiedlach mieszkaniowych wielorodzinnych,

    2) ulicach „centrum miasta” o zabudowie zwartej,

    3) ulicach o zabudowie jednorodzinnej graniczących bezpośrednio z osiedlami mieszkalnymi wielorodzinnymi i ulicami „centrum miasta”.

    2. Centrum miasta stanowi obszar obejmujący teren w granicach wyznaczonych ulicami : Opieszyn, Legii Wrzesińskiej, Wojska Polskiego, Powstańców Wlkp., 68 Pułku Piechoty do Gnieźnieńskiej, Paderewskiego do Wrzosowej, Wrzosowa, Miłosławska do Wrocławskiej, Wrocławska do Opieszyn zgodnie z mapką stanowiąca załącznik nr 2 do regulaminu.


§ 24

  1. Na innych terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszym regulaminie.

  2. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich zobowiązany jest zapewnić:

    1) gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, w tym zwłaszcza z wymaganiami niniejszego regulaminu, i nie powodowanie zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych,

    2) nie powodowanie przez prowadzoną hodowlę, wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomościach sąsiednich, uciążliwości takich jak hałas, odory itp.,

    3) przestrzeganie obowiązujących przepisów sanitarno – epidemiologicznych.


Rozdział 7

Wyznaczenie terenów podlegających obowiązkowej deratyzacji

i terminów jej przeprowadzenia.


§ 25

1. Obowiązek przeprowadzenia deratyzacji ciąży na właścicielach nieruchomości:

    1) w odniesieniu do budynków wielolokalowych, obiektów użyteczności publicznej i obsługi ludności – co najmniej 1 raz w roku, w okresie od kwietnia do maja lub od września do października i niezwłocznie w przypadku wystąpienia gryzoni.

    2) w odniesieniu do budynków mieszkalnych jednorodzinnych – w miarę potrzeby.

    2. Deratyzację winny wykonywać specjalistyczne jednostki, w przypadku stosowania środków chemicznych należących do I i II klasy toksyczności.

    3. Koszty przeprowadzenia deratyzacji pokrywają właściciele nieruchomości.

    4. Obszar kompleksowej deratyzacji i termin jej przeprowadzenia ogłasza Burmistrz Miasta i Gminy Września po uzgodnieniu z Powiatowym Inspektorem Sanitarnym.



Rozdział 8

Uprawnienia do prowadzenia kontroli przestrzegania regulaminu


§ 26

    Do prowadzenia kontroli wypełniania obowiązków określonych w niniejszym regulaminie upoważniona jest Straż Miejska we Wrześni.


Przewodniczący Rady Miejskiej we Września

Maciej Baranowski

/-/

Pdf
DRUKUJ
POWRÓT
ZGŁOŚ
NIEŚCISŁOŚĆ
Decyzja użytkownika w zakresie plików Cookie na niniejszej stronie

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookie i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. W programie służącym do obsługi Internetu można zmienić ustawienia dotyczące plików cookie.Korzystanie z tego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących plików cookie oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.