BIP Września

Technologia google logo wewnętrzna
Strona Główna . . Baza dokumentów . Rejestr zmian . Dostęp do informacji . Statystyki . Kontakt . . . .
Statystyki   »
stronę odwiedziło osób:
17391303
ostatnia aktualizacja BIP'u:
30-11-2022
Portal - Akty prawne i protokoły
Uchwała Nr XXXVIII/373/05
 


Uchwała Nr XXXVIII/373/05

Rady Miejskiej we Wrześni

z 28 grudnia 2005 r.





w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2006.



Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zmianami) oraz art. 41 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 z późn. zmianami) Rada Miejska we Wrześni uchwala, co następuje:




§ 1


Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2006 w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały.



§ 2


Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Września.



§ 3


Uchwałę podaje się do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy Września.



§ 4


Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i obowiązuje na rok 2006.





Przewodniczący Rady Miejskiej we Wrześni

Maciej Baranowski

/-/









UZASADNIENIE


Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych należy do zadań własnych gminy – zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 ze zmianami). Realizacja tych zadań prowadzona jest w postaci gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, uchwalanego corocznie przez radę gminy.

W związku z powyższym uzasadnione jest podjęcie uchwały.


Projektodawca:

Tomasz Kałużny

burmistrz Miasta i Gminy Września

/-/




Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2006


I. Wstęp

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2006 określa sposób realizacji zadań własnych gminy wynikających z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Podstawowymi celami Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2006 rok jest :

  1. Monitorowanie specyfiki problemów alkoholowych na terenie gminy Września oraz potrzeb lokalnego środowiska w zakresie pomocy w ich rozwiązywaniu;

  2. Zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych oraz zmniejszenie tych, które aktualnie występują;

  3. Zmniejszenie ilości i dolegliwości alkoholowych zaburzeń życia rodzinnego (przemoc, zaniedbanie);

  4. Zmniejszenie udziału osób nietrzeźwych wśród przyczyn naruszania prawa i porządku publicznego;

  5. Zmniejszenie naruszeń prawa na rynku alkoholowym;

  6. Zwiększenie skuteczności i dostępności terapii dla osób uzależnionych od alkoholu oraz członków ich rodzin;

  7. Promowanie postaw społecznie ważnych dla zdrowia, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych;

  8. Realizacja programów profilaktycznych i psychoedukacyjnych dla dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniami przez szeroko rozumianą działalność kulturalno – rekreacyjno – sportową;

  9. Tworzenie bazy materialnej, organizacyjnej i merytorycznej dla realizacji zadań programu.

  10. Edukacja publiczna o konsekwencjach nadużywania substancji uzależniających, promocja zdrowego stylu życia.

Działania związane z profilaktyką alkoholową zawarte w niniejszym Programie są działaniami długofalowymi. Kontynuacja zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, warunkuje w dużym stopniu skuteczność realizacji podejmowanych działań. Zadania w tym zakresie wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki gminy, w szczególności poprzez tworzenie warunków sprzyjających ich realizacji oraz pozyskanie partnerów.


Ocena stan problemów alkoholowych w gminie Września

Na skalę problemów alkoholowych w środowisku lokalnym istotny wpływ ma dostępność napojów alkoholowych. Jak pokazują badania liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca wpływa na wielkość spożycia napojów alkoholowych, a ta koreluje z umieralnością spowodowaną chorobami serca, nowotworami, śmiercią wynikłą bezpośrednio ze spożywania alkoholu.

Liczba mieszkańców gminy Września – 43.960 osób.

Liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych w gminie Września

2004

2005

(koniec listopada)

Limit liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych

- do spożycia poza miejscem sprzedaży

147

132

170

- do spożycia w miejscu sprzedaży

61

56

120

Razem:

208

188

290

Liczba mieszkańców przypadająca na jeden punkt sprzedaży

212

234

151

Liczba punktów sprzedaży maleje co wiąże się nierozłącznie ze zmniejszaniem się dostępności napojów alkoholowych.

Skalę problemu pokazuje liczba rodzin z problemem alkoholowym objętych pomocą Ośrodka Pomocy Społecznej.


Pomoc Ośrodka Pomocy Społecznej

Ilość rodzin


2004

2005

(koniec listopada)

Ogółem liczba rodzin, którym udzielono pomocy


1511

1388

w tym:

rodziny z problemem alkoholowym



97


101

Ilość osób zgłaszających się po pomoc do Punktu Informacyjno – Konsultacyjnego Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie pokazuje, że ludzie chętnie korzystają z tej formy pomocy, obserwujemy wzrost świadomości wśród klientów Punktu, którzy coraz łatwiej mówią o swoich problemach i są gotowi do podejmowania działań prowadzących do poprawy ich sytuacji życiowej.

Pomoc udzielona w Punkcie Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie

Liczba osób, które skorzystały z pomocy

2003

2004

2005

(do 10 grudnia)

psycholog

117

148

173

pedagog

99

83

100

prawnik

110

160

172

Razem:

326

391

445

Jak wynika z powyższych danych obserwujemy wzrost liczby klientów u każdego ze specjalistów.

Wskaźnikiem problemów alkoholowych występujących w gminie Września jest liczba wniosków składanych do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, o podjęcie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu. W roku 2005 do Komisji wpłynęło 37 wniosków. Wśród osób, które odpowiedziały na zaproszenie Komisji i zgłosiły się na rozmowy udało się zmotywować do podjęcia leczenia w Poradni Terapii Uzależnień i Współuzależnienia Centrum „U” 19 osób. W stosunku do 13 osób sprawy skierowano do sądu.

Z danych Komendy Powiatowej Policji we Wrześni wynika, że w dalszym ciągu wiele przestępstw i wykroczeń popełnianych jest przez osoby będące pod wpływem alkoholu.


2002

2003

2004

Liczba zastosowanych procedur „Niebieska Karta” (przemoc w rodzinie)

37

44

19

Liczba zatrzymanych kierowców będących pod wpływem alkoholu

167

`175

168

Liczba kolizji spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców

8

19

20

Obserwujemy zmniejszenie liczby zastosowania procedury „Niebieska Karta” stosowanej w przypadku zgłaszanej przemocy w rodzinie. Nie oznacza to jednak, że zmniejszyła się skala zjawiska przemocy domowej, tym bardziej, że statystyki wskazują wzrost liczby ofiar przemocy. Należy to raczej interpretować jako swego rodzaju regres w działaniach na rzecz ochrony ofiar przed przemocą, oraz że procedura „Niebieskiej Karty” nie znajduje systematycznego zastosowania w praktyce, w trakcie interwencji Policji.

Jak widać z przedstawionych danych problemy związane z uzależnieniem od alkoholu towarzyszą i będą trwale towarzyszyły zjawiskom społecznym.


II. Adresaci programu

Społeczność lokalna, w szczególności: dzieci i młodzież – sfera profilaktyki, osoby uzależnione i ich rodziny – sfera terapii.

III. Zadania i metody ich realizacji


  1. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu, które będą realizowane poprzez:

  1. zajęcia i warsztaty terapeutyczne dla osób uzależnionych i współuzależnionych z terenu gminy Września prowadzone w specjalistycznych placówkach opieki zdrowotnej;

  2. realizację programów pomocowych/zajęć terapeutycznych dla młodzieży używającej napojów alkoholowych i innych środków psychoaktywnych oraz ich rodziców;

  3. finansowanie usług konsultacyjnych certyfikowanego superwizora psychoterapii uzależnień w lecznictwie odwykowym;

  4. finansowanie udziału w konferencjach, profesjonalnych szkoleniach i kursach dla specjalistów i instruktorów terapii pracujących z uzależnionymi i współuzależnionymi, członków gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych oraz osób pomagających w zakresie pracy z osobami uzależnionymi;

  5. organizowanie i prowadzenie punktów konsultacyjnych w miejscowościach wiejskich;

  6. nawiązanie współpracy z podstawową opieką zdrowotną w zakresie stosowania metody wczesnego diagnozowania i krótkiej interwencji wobec osób nadużywających alkoholu;

  7. zakup literatury fachowej oraz niezbędnego sprzętu do doposażenia pomieszczeń, w których prowadzona jest terapia;

  8. finansowanie modernizacji i remontów mających na celu poprawę warunków w bazie lokalowej, w której prowadzona jest terapia i zajęcia dla uzależnionych od alkoholu;

  9. rozpowszechnianie materiałów informacyjnych o chorobie alkoholowej.


  1. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie realizowane poprzez:

  1. działania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:

  • przyjęcie zgłoszenia o przypadku wystąpienia nadużywania alkoholu,

  • rozmowy z osobą, co do której wpłynęło zgłoszenie w celu zmotywowania jej do podjęcia leczenia odwykowego, udzielanie informacji o grupach wsparcia,

  • skierowanie na badanie przez biegłego osoby, która nie zgadza się dobrowolnie poddać leczeniu,

  • przeprowadzenie stosownej procedury dotyczącej zastosowania wobec osoby uzależnionej zobowiązania przez sąd do podjęcia leczenia odwykowego;

  1. finansowanie sporządzania opinii przez biegłego orzekającego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu;

  2. dofinansowanie specjalistycznej pomocy terapeutycznej dla osób współuzależnionych oraz ofiar przemocy domowej;

  3. realizację programów wspierających dla członków rodzin z problemem alkoholowym, osób dotkniętych przemocą w rodzinie;

  4. nawiązanie współpracy z placówkami podstawowej opieki zdrowotnej(zorganizowanie szkoleń) w zakresie metod wczesnej diagnozy i krótkiej interwencji oraz zapobiegania szkodom zdrowotnym powstałym w wyniku ryzykownego i szkodliwego używania alkoholu m. in. przez kobiety ciężarne (FAS);

  5. dofinansowanie działalności Punktu Informacyjno - Konsultacyjnego Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie - pomoc psychologiczna, prawna, pedagogiczna;

  6. wspomaganie grup wsparcia dla ofiar przemocy, osób współuzależnionych;

  7. realizację warsztatów umiejętności rodzicielskich, które będą przygotowywały rodziców do wychowania dzieci bez przemocy, wskażą jak radzić sobie z własną frustracją, kłopotami i trudnościami życia codziennego;

  8. finansowanie telefonu zaufania dla osób dotkniętych problemem nadużywania alkoholu, doznających przemocy;

  9. prowadzenie świetlic środowiskowych (z zajęciami opiekuńczo – wychowawczymi oraz w miarę potrzeb zajęciami socjoterapeutycznymi) świadczących pomoc dzieciom z rodzin z problemami – finansowanie bieżącej działalności, wynagrodzeń zatrudnionych pracowników, doposażenie w artykuły papiernicze, pomoce i sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć;

  10. finansowanie modernizacji i remontów mających na celu poprawę warunków w bazie lokalowej, w której prowadzone są zajęcia z dziećmi;

  11. finansowanie obozów/koloni oraz innych form wypoczynku dla dzieci i młodzieży;

  12. organizowanie i finansowanie superwizji dla pracowników świetlic;

  13. organizowanie i finansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych w zakresie pracy z dziećmi z rodzin z problemem alkoholowym dla pedagogów, nauczycieli, wychowawców świetlic;

  14. zabieganie o zwiększenie skuteczności ochrony prawno – administracyjnej wobec osób doznających przemocy i innych zaburzeń funkcjonowania rodziny;

  15. rozwijanie gminnego systemu wsparcia dla rodzin dotkniętych problemem uzależnienia i przemocy poprzez lepszą współpracę oraz przepływ informacji pomiędzy instytucjami, służbami i organizacjami zajmującymi się pomocą socjalną, materialną, medyczną, prawną i psychologiczną;

  16. wspieranie działań zgodnych z procedurą interwencji wobec przemocy domowej pod nazwą “Niebieskie Karty” (Policja, Ośrodek Pomocy Społecznej, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych);

  17. organizowanie i finansowanie szkoleń i konferencji dotyczących rozwiązywania problemów alkoholowych i problemu przemocy, rozwijanie współpracy służb i instytucji zajmujących się tymi problemami.


  1. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, z możliwością dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych, realizowane poprzez:

  1. realizację programów profilaktyczno – wychowawczych w szkołach i świetlicach;

  2. włączenie zagadnień wychowania w trzeźwości i życia w środowisku uczniowskim bez przemocy do programów pracy wychowawczej w szkołach,

  3. prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej dla dzieci i młodzieży w ramach świetlic środowiskowych;

  4. prowadzenie dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych z elementami informacyjno – edukacyjnymi w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomani;

  5. prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych z programem informacyjno – edukacyjnym, dostosowanym do wieku odbiorców i włączającym w swe oddziaływania osoby dorosłe;

  6. inicjowanie, wspieranie akcji mających na celu organizację wypoczynku letniego i zimowego dzieci i młodzieży poza rodzinnym środowiskiem często skażonym uzależnieniami (biwaki, kolonie z elementami profilaktyki, zajęcia opiekuńczo – wychowawcze w miejscu zamieszkania i inne formy wypoczynku pozwalające na kształtowanie prawidłowych postaw osobowościowych);

  7. finansowanie szkoleń w zakresie pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą oraz rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć profilaktycznych organizowanych dla nauczycieli i pedagogów oraz grup zawodowych, które z racji wykonywanych obowiązków służbowych podejmują działania na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania przemocy w rodzinie;

  8. promocję i wspieranie przedsięwzięć profilaktycznych promujących trzeźwy i bezpieczny sposób spędzania wolnego czasu, skierowanych do dzieci i młodzieży polegających na organizowaniu imprez i zajęć o charakterze kulturalnym, turystyczno – krajoznawczym, rekreacyjnym i sportowym;

  9. realizację lokalnych imprez, przedstawień, konkursów profilaktycznych promujących zdrowy styl życia bez używek;

  10. realizację środowiskowych działań na rzecz ograniczania spożycia alkoholu w szczególności przez osoby nieletnie, w tym na rzecz egzekwowania zakazu sprzedaży alkoholu osobom nieletnim;

  11. podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych;

  12. realizacja i wspieranie działań podejmowanych w ramach Programu Przeciwdziałania Demoralizacji i Przestępczości Nieletnich na terenie gminy Września;

  13. realizację programów edukacyjnych i interwencyjnych mających na celu zmniejszenie liczby nietrzeźwych użytkowników dróg (współpraca z Policją i Strażą Miejską w celu zwiększenia liczby kontroli kierowców pod względem trzeźwości, zakup alkomatu, liczników trzeźwości);

  14. współpraca z ośrodkami szkolenia kierowców w zakresie włączenia do programu szkolenia problematyki alkoholowej;

  15. inicjowanie działań na rzecz częstszego podejmowania interwencji przez funkcjonariuszy Policji i Straży Miejskiej w sytuacjach spożywania alkoholu w miejscach publicznych.

  16. tworzenie możliwości dodatkowych form spędzania wolnego czasu dla dzieci i młodzieży ze środowisk zagrożonych alkoholizmem i patologią społeczną poprzez zakup sprzętu sportowego, zakup sprzętu służącego do wyposażenia terenów rekreacyjnych, boisk i placów zabaw, dofinansowanie organizacji i modernizacji miejsc uprawiania sportu i rekreacji;

  17. utrzymanie, doposażenie w niezbędny sprzęt bazy lokalowej, w której odbywa się realizacja zadań wynikających z gminnego programu, dokonanie remontu pomieszczeń, dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych;

  18. zakup materiałów dydaktycznych, edukacyjnych, promocyjnych, literatury fachowej, kaset szkoleniowych, prenumerata prasy fachowej;

  19. prowadzenie edukacji publicznej poprzez rozpowszechnienie ulotek, broszur, współpracę z mediami;

  20. współudział w lokalnych i ogólnopolskich kampaniach edukacyjnych dotyczących profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień;

  21. organizowanie badań, sondaży opinii publicznej, sporządzanie lokalnych diagnoz pozwalających ocenić aktualny stan problemów alkoholowych.


  1. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych, realizowane poprzez:

  1. budowanie systemu współpracy, wymianę doświadczeń i informacji;

  2. wspieranie instytucji realizujących działania profilaktyczno – terapeutyczne w zakresie wychowywania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi;

  3. finansowanie wynagrodzenia gospodarza klubu abstynenta “Jantar”;

  4. dofinansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych dla osób podejmujących pracę z osobami uzależnionymi od alkoholu i współuzależnionymi;

  5. dofinansowanie kosztów wyjazdów na spotkania i imprezy trzeźwościowe,

  6. wspomaganie działalności organizacji młodzieżowych i sportowych, promujących zdrowy styl życia i abstynencję;

  7. wspomaganie świetlic środowiskowych realizujących zadania związane z profilaktyką alkoholową;

  8. współpracę i wspieranie ruchów samopomocowych.


  1. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, podejmowanie działań kontrolnych i interwencyjnych oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.


  1. Wspomaganie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie Centrów Integracji Społecznej, realizowane poprzez:

  1. wspomaganie Centrum Integracji Społecznej utworzonego np. w sąsiednich gminach, w zakresie w jakim uczestniczą w nim osoby uzależnione będące mieszkańcami naszej gminy,

  2. wspomaganie działalności Klubu Integracji Społecznej jeśli powstanie na terenie gminy Września.



IV. Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

  1. Za wykonywanie zadań wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych otrzymują wynagrodzenie w wysokości 20 % minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2006 r. za udział w każdym posiedzeniu Komisji.

  2. Wynagrodzenie, o którym mowa w pkt. 1 wypłacane jest miesięcznie zgodnie z zawartą umową zleceniem na podstawie dostarczonego rachunku z załączonym do niego wykazem obecności na posiedzeniach Komisji.

  3. Za nieobecność na posiedzeniu Komisji wynagrodzenie nie przysługuje.

  4. Członkom Komisji przysługują diety oraz zwrot kosztów przejazdów i noclegów z tytułu wyjazdów na szkolenia lub wyjazdów poza teren gminy związanych z zadaniami realizowanymi przez Komisję na zasadach obowiązujących – przysługujących pracownikowi z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju, przy czym udział w szkoleniach i wyjazdach nie uważa się za wykonywanie zadań w rozumieniu pkt.1.


V. Warunki realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2006 r.

  1. Realizatorem Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2006 r. jest Urząd Miasta i Gminy Września.

  2. W realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych uczestniczy Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Biuro Profilaktyki oraz jednostki organizacyjne gminy, instytucje, stowarzyszenia oraz inne podmioty mogące wykonywać zadania Programu.

  3. Środki finansowe na realizację zadań określi Rada Miejska w uchwale w sprawie budżetu na rok 2006, środki te pochodzą z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, a także dotacji, darowizn i innych wpływów od osób prawnych i fizycznych.

  4. Decyzje dotyczące wydatków przeznaczonych na realizację poszczególnych zadań zawartych w programie, po uzyskaniu opinii Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych podejmuje Burmistrz poprzez akceptację preliminarza wydatków.

  5. Rada Miejska otrzymuje sprawozdanie z wykonania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2006 r. do końca pierwszego kwartału roku następnego.



Przewodniczący Rady Miejskiej we Wrześni

Maciej Baranowski

/-/


Pdf
DRUKUJ
POWRÓT
ZGŁOŚ
NIEŚCISŁOŚĆ
Decyzja użytkownika w zakresie plików Cookie na niniejszej stronie

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookie i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. W programie służącym do obsługi Internetu można zmienić ustawienia dotyczące plików cookie.Korzystanie z tego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących plików cookie oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.