Uchwała Nr XXXVIII/373/05
Rady Miejskiej we Wrześni
z 28 grudnia 2005 r.
w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2006.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zmianami) oraz art. 41 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 z późn. zmianami) Rada Miejska we Wrześni uchwala, co następuje:
§ 1
Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2006 w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Września.
§ 3
Uchwałę podaje się do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy Września.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i obowiązuje na rok 2006.
Przewodniczący Rady Miejskiej we Wrześni
Maciej Baranowski
/-/
UZASADNIENIE
Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych należy do zadań własnych gminy – zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 ze zmianami). Realizacja tych zadań prowadzona jest w postaci gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, uchwalanego corocznie przez radę gminy.
W związku z powyższym uzasadnione jest podjęcie uchwały.
Projektodawca:
Tomasz Kałużny
burmistrz Miasta i Gminy Września
/-/
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2006
I. Wstęp
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2006 określa sposób realizacji zadań własnych gminy wynikających z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Podstawowymi celami Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2006 rok jest :
-
Monitorowanie specyfiki problemów alkoholowych na terenie gminy Września oraz potrzeb lokalnego środowiska w zakresie pomocy w ich rozwiązywaniu;
-
Zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych oraz zmniejszenie tych, które aktualnie występują;
-
Zmniejszenie ilości i dolegliwości alkoholowych zaburzeń życia rodzinnego (przemoc, zaniedbanie);
-
Zmniejszenie udziału osób nietrzeźwych wśród przyczyn naruszania prawa i porządku publicznego;
-
Zmniejszenie naruszeń prawa na rynku alkoholowym;
-
Zwiększenie skuteczności i dostępności terapii dla osób uzależnionych od alkoholu oraz członków ich rodzin;
-
Promowanie postaw społecznie ważnych dla zdrowia, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych;
-
Realizacja programów profilaktycznych i psychoedukacyjnych dla dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniami przez szeroko rozumianą działalność kulturalno – rekreacyjno – sportową;
-
Tworzenie bazy materialnej, organizacyjnej i merytorycznej dla realizacji zadań programu.
-
Edukacja publiczna o konsekwencjach nadużywania substancji uzależniających, promocja zdrowego stylu życia.
Działania związane z profilaktyką alkoholową zawarte w niniejszym Programie są działaniami długofalowymi. Kontynuacja zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, warunkuje w dużym stopniu skuteczność realizacji podejmowanych działań. Zadania w tym zakresie wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki gminy, w szczególności poprzez tworzenie warunków sprzyjających ich realizacji oraz pozyskanie partnerów.
Ocena stan problemów alkoholowych w gminie Września
Na skalę problemów alkoholowych w środowisku lokalnym istotny wpływ ma dostępność napojów alkoholowych. Jak pokazują badania liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca wpływa na wielkość spożycia napojów alkoholowych, a ta koreluje z umieralnością spowodowaną chorobami serca, nowotworami, śmiercią wynikłą bezpośrednio ze spożywania alkoholu.
Liczba mieszkańców gminy Września – 43.960 osób.
Liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych w gminie Września |
2004 |
2005 (koniec listopada) |
Limit liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych |
- do spożycia poza miejscem sprzedaży |
147 |
132 |
170 |
- do spożycia w miejscu sprzedaży |
61 |
56 |
120 |
Razem: |
208 |
188 |
290 |
Liczba mieszkańców przypadająca na jeden punkt sprzedaży |
212 |
234 |
151 |
Liczba punktów sprzedaży maleje co wiąże się nierozłącznie ze zmniejszaniem się dostępności napojów alkoholowych.
Skalę problemu pokazuje liczba rodzin z problemem alkoholowym objętych pomocą Ośrodka Pomocy Społecznej.
Pomoc Ośrodka Pomocy Społecznej |
Ilość rodzin | ||
|
2004 |
2005 (koniec listopada) | |
Ogółem liczba rodzin, którym udzielono pomocy |
|
1511 |
1388 |
w tym: rodziny z problemem alkoholowym |
|
97 |
101 |
Ilość osób zgłaszających się po pomoc do Punktu Informacyjno – Konsultacyjnego Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie pokazuje, że ludzie chętnie korzystają z tej formy pomocy, obserwujemy wzrost świadomości wśród klientów Punktu, którzy coraz łatwiej mówią o swoich problemach i są gotowi do podejmowania działań prowadzących do poprawy ich sytuacji życiowej.
Pomoc udzielona w Punkcie Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie |
Liczba osób, które skorzystały z pomocy | ||
2003 |
2004 |
2005 (do 10 grudnia) | |
psycholog |
117 |
148 |
173 |
pedagog |
99 |
83 |
100 |
prawnik |
110 |
160 |
172 |
Razem: |
326 |
391 |
445 |
Jak wynika z powyższych danych obserwujemy wzrost liczby klientów u każdego ze specjalistów.
Wskaźnikiem problemów alkoholowych występujących w gminie Września jest liczba wniosków składanych do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, o podjęcie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu. W roku 2005 do Komisji wpłynęło 37 wniosków. Wśród osób, które odpowiedziały na zaproszenie Komisji i zgłosiły się na rozmowy udało się zmotywować do podjęcia leczenia w Poradni Terapii Uzależnień i Współuzależnienia Centrum „U” 19 osób. W stosunku do 13 osób sprawy skierowano do sądu.
Z danych Komendy Powiatowej Policji we Wrześni wynika, że w dalszym ciągu wiele przestępstw i wykroczeń popełnianych jest przez osoby będące pod wpływem alkoholu.
|
2002 |
2003 |
2004 |
Liczba zastosowanych procedur „Niebieska Karta” (przemoc w rodzinie) |
37 |
44 |
19 |
Liczba zatrzymanych kierowców będących pod wpływem alkoholu |
167 |
`175 |
168 |
Liczba kolizji spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców |
8 |
19 |
20 |
Obserwujemy zmniejszenie liczby zastosowania procedury „Niebieska Karta” stosowanej w przypadku zgłaszanej przemocy w rodzinie. Nie oznacza to jednak, że zmniejszyła się skala zjawiska przemocy domowej, tym bardziej, że statystyki wskazują wzrost liczby ofiar przemocy. Należy to raczej interpretować jako swego rodzaju regres w działaniach na rzecz ochrony ofiar przed przemocą, oraz że procedura „Niebieskiej Karty” nie znajduje systematycznego zastosowania w praktyce, w trakcie interwencji Policji.
Jak widać z przedstawionych danych problemy związane z uzależnieniem od alkoholu towarzyszą i będą trwale towarzyszyły zjawiskom społecznym.
II. Adresaci programu
Społeczność lokalna, w szczególności: dzieci i młodzież – sfera profilaktyki, osoby uzależnione i ich rodziny – sfera terapii.
III. Zadania i metody ich realizacji
-
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu, które będą realizowane poprzez:
-
zajęcia i warsztaty terapeutyczne dla osób uzależnionych i współuzależnionych z terenu gminy Września prowadzone w specjalistycznych placówkach opieki zdrowotnej;
-
realizację programów pomocowych/zajęć terapeutycznych dla młodzieży używającej napojów alkoholowych i innych środków psychoaktywnych oraz ich rodziców;
-
finansowanie usług konsultacyjnych certyfikowanego superwizora psychoterapii uzależnień w lecznictwie odwykowym;
-
finansowanie udziału w konferencjach, profesjonalnych szkoleniach i kursach dla specjalistów i instruktorów terapii pracujących z uzależnionymi i współuzależnionymi, członków gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych oraz osób pomagających w zakresie pracy z osobami uzależnionymi;
-
organizowanie i prowadzenie punktów konsultacyjnych w miejscowościach wiejskich;
-
nawiązanie współpracy z podstawową opieką zdrowotną w zakresie stosowania metody wczesnego diagnozowania i krótkiej interwencji wobec osób nadużywających alkoholu;
-
zakup literatury fachowej oraz niezbędnego sprzętu do doposażenia pomieszczeń, w których prowadzona jest terapia;
-
finansowanie modernizacji i remontów mających na celu poprawę warunków w bazie lokalowej, w której prowadzona jest terapia i zajęcia dla uzależnionych od alkoholu;
-
rozpowszechnianie materiałów informacyjnych o chorobie alkoholowej.
-
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie realizowane poprzez:
-
działania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
-
przyjęcie zgłoszenia o przypadku wystąpienia nadużywania alkoholu,
-
rozmowy z osobą, co do której wpłynęło zgłoszenie w celu zmotywowania jej do podjęcia leczenia odwykowego, udzielanie informacji o grupach wsparcia,
-
skierowanie na badanie przez biegłego osoby, która nie zgadza się dobrowolnie poddać leczeniu,
-
przeprowadzenie stosownej procedury dotyczącej zastosowania wobec osoby uzależnionej zobowiązania przez sąd do podjęcia leczenia odwykowego;
-
finansowanie sporządzania opinii przez biegłego orzekającego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu;
-
dofinansowanie specjalistycznej pomocy terapeutycznej dla osób współuzależnionych oraz ofiar przemocy domowej;
-
realizację programów wspierających dla członków rodzin z problemem alkoholowym, osób dotkniętych przemocą w rodzinie;
-
nawiązanie współpracy z placówkami podstawowej opieki zdrowotnej(zorganizowanie szkoleń) w zakresie metod wczesnej diagnozy i krótkiej interwencji oraz zapobiegania szkodom zdrowotnym powstałym w wyniku ryzykownego i szkodliwego używania alkoholu m. in. przez kobiety ciężarne (FAS);
-
dofinansowanie działalności Punktu Informacyjno - Konsultacyjnego Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie - pomoc psychologiczna, prawna, pedagogiczna;
-
wspomaganie grup wsparcia dla ofiar przemocy, osób współuzależnionych;
-
realizację warsztatów umiejętności rodzicielskich, które będą przygotowywały rodziców do wychowania dzieci bez przemocy, wskażą jak radzić sobie z własną frustracją, kłopotami i trudnościami życia codziennego;
-
finansowanie telefonu zaufania dla osób dotkniętych problemem nadużywania alkoholu, doznających przemocy;
-
prowadzenie świetlic środowiskowych (z zajęciami opiekuńczo – wychowawczymi oraz w miarę potrzeb zajęciami socjoterapeutycznymi) świadczących pomoc dzieciom z rodzin z problemami – finansowanie bieżącej działalności, wynagrodzeń zatrudnionych pracowników, doposażenie w artykuły papiernicze, pomoce i sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć;
-
finansowanie modernizacji i remontów mających na celu poprawę warunków w bazie lokalowej, w której prowadzone są zajęcia z dziećmi;
-
finansowanie obozów/koloni oraz innych form wypoczynku dla dzieci i młodzieży;
-
organizowanie i finansowanie superwizji dla pracowników świetlic;
-
organizowanie i finansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych w zakresie pracy z dziećmi z rodzin z problemem alkoholowym dla pedagogów, nauczycieli, wychowawców świetlic;
-
zabieganie o zwiększenie skuteczności ochrony prawno – administracyjnej wobec osób doznających przemocy i innych zaburzeń funkcjonowania rodziny;
-
rozwijanie gminnego systemu wsparcia dla rodzin dotkniętych problemem uzależnienia i przemocy poprzez lepszą współpracę oraz przepływ informacji pomiędzy instytucjami, służbami i organizacjami zajmującymi się pomocą socjalną, materialną, medyczną, prawną i psychologiczną;
-
wspieranie działań zgodnych z procedurą interwencji wobec przemocy domowej pod nazwą “Niebieskie Karty” (Policja, Ośrodek Pomocy Społecznej, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych);
-
organizowanie i finansowanie szkoleń i konferencji dotyczących rozwiązywania problemów alkoholowych i problemu przemocy, rozwijanie współpracy służb i instytucji zajmujących się tymi problemami.
-
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, z możliwością dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych, realizowane poprzez:
-
realizację programów profilaktyczno – wychowawczych w szkołach i świetlicach;
-
włączenie zagadnień wychowania w trzeźwości i życia w środowisku uczniowskim bez przemocy do programów pracy wychowawczej w szkołach,
-
prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej dla dzieci i młodzieży w ramach świetlic środowiskowych;
-
prowadzenie dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych z elementami informacyjno – edukacyjnymi w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomani;
-
prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych z programem informacyjno – edukacyjnym, dostosowanym do wieku odbiorców i włączającym w swe oddziaływania osoby dorosłe;
-
inicjowanie, wspieranie akcji mających na celu organizację wypoczynku letniego i zimowego dzieci i młodzieży poza rodzinnym środowiskiem często skażonym uzależnieniami (biwaki, kolonie z elementami profilaktyki, zajęcia opiekuńczo – wychowawcze w miejscu zamieszkania i inne formy wypoczynku pozwalające na kształtowanie prawidłowych postaw osobowościowych);
-
finansowanie szkoleń w zakresie pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą oraz rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć profilaktycznych organizowanych dla nauczycieli i pedagogów oraz grup zawodowych, które z racji wykonywanych obowiązków służbowych podejmują działania na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania przemocy w rodzinie;
-
promocję i wspieranie przedsięwzięć profilaktycznych promujących trzeźwy i bezpieczny sposób spędzania wolnego czasu, skierowanych do dzieci i młodzieży polegających na organizowaniu imprez i zajęć o charakterze kulturalnym, turystyczno – krajoznawczym, rekreacyjnym i sportowym;
-
realizację lokalnych imprez, przedstawień, konkursów profilaktycznych promujących zdrowy styl życia bez używek;
-
realizację środowiskowych działań na rzecz ograniczania spożycia alkoholu w szczególności przez osoby nieletnie, w tym na rzecz egzekwowania zakazu sprzedaży alkoholu osobom nieletnim;
-
podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych;
-
realizacja i wspieranie działań podejmowanych w ramach Programu Przeciwdziałania Demoralizacji i Przestępczości Nieletnich na terenie gminy Września;
-
realizację programów edukacyjnych i interwencyjnych mających na celu zmniejszenie liczby nietrzeźwych użytkowników dróg (współpraca z Policją i Strażą Miejską w celu zwiększenia liczby kontroli kierowców pod względem trzeźwości, zakup alkomatu, liczników trzeźwości);
-
współpraca z ośrodkami szkolenia kierowców w zakresie włączenia do programu szkolenia problematyki alkoholowej;
-
inicjowanie działań na rzecz częstszego podejmowania interwencji przez funkcjonariuszy Policji i Straży Miejskiej w sytuacjach spożywania alkoholu w miejscach publicznych.
-
tworzenie możliwości dodatkowych form spędzania wolnego czasu dla dzieci i młodzieży ze środowisk zagrożonych alkoholizmem i patologią społeczną poprzez zakup sprzętu sportowego, zakup sprzętu służącego do wyposażenia terenów rekreacyjnych, boisk i placów zabaw, dofinansowanie organizacji i modernizacji miejsc uprawiania sportu i rekreacji;
-
utrzymanie, doposażenie w niezbędny sprzęt bazy lokalowej, w której odbywa się realizacja zadań wynikających z gminnego programu, dokonanie remontu pomieszczeń, dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych;
-
zakup materiałów dydaktycznych, edukacyjnych, promocyjnych, literatury fachowej, kaset szkoleniowych, prenumerata prasy fachowej;
-
prowadzenie edukacji publicznej poprzez rozpowszechnienie ulotek, broszur, współpracę z mediami;
-
współudział w lokalnych i ogólnopolskich kampaniach edukacyjnych dotyczących profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień;
-
organizowanie badań, sondaży opinii publicznej, sporządzanie lokalnych diagnoz pozwalających ocenić aktualny stan problemów alkoholowych.
-
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych, realizowane poprzez:
-
budowanie systemu współpracy, wymianę doświadczeń i informacji;
-
wspieranie instytucji realizujących działania profilaktyczno – terapeutyczne w zakresie wychowywania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi;
-
finansowanie wynagrodzenia gospodarza klubu abstynenta “Jantar”;
-
dofinansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych dla osób podejmujących pracę z osobami uzależnionymi od alkoholu i współuzależnionymi;
-
dofinansowanie kosztów wyjazdów na spotkania i imprezy trzeźwościowe,
-
wspomaganie działalności organizacji młodzieżowych i sportowych, promujących zdrowy styl życia i abstynencję;
-
wspomaganie świetlic środowiskowych realizujących zadania związane z profilaktyką alkoholową;
-
współpracę i wspieranie ruchów samopomocowych.
-
Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, podejmowanie działań kontrolnych i interwencyjnych oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
-
Wspomaganie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie Centrów Integracji Społecznej, realizowane poprzez:
-
wspomaganie Centrum Integracji Społecznej utworzonego np. w sąsiednich gminach, w zakresie w jakim uczestniczą w nim osoby uzależnione będące mieszkańcami naszej gminy,
-
wspomaganie działalności Klubu Integracji Społecznej jeśli powstanie na terenie gminy Września.
IV. Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
-
Za wykonywanie zadań wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych otrzymują wynagrodzenie w wysokości 20 % minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2006 r. za udział w każdym posiedzeniu Komisji.
-
Wynagrodzenie, o którym mowa w pkt. 1 wypłacane jest miesięcznie zgodnie z zawartą umową zleceniem na podstawie dostarczonego rachunku z załączonym do niego wykazem obecności na posiedzeniach Komisji.
-
Za nieobecność na posiedzeniu Komisji wynagrodzenie nie przysługuje.
-
Członkom Komisji przysługują diety oraz zwrot kosztów przejazdów i noclegów z tytułu wyjazdów na szkolenia lub wyjazdów poza teren gminy związanych z zadaniami realizowanymi przez Komisję na zasadach obowiązujących – przysługujących pracownikowi z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju, przy czym udział w szkoleniach i wyjazdach nie uważa się za wykonywanie zadań w rozumieniu pkt.1.
V. Warunki realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2006 r.
-
Realizatorem Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2006 r. jest Urząd Miasta i Gminy Września.
-
W realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych uczestniczy Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Biuro Profilaktyki oraz jednostki organizacyjne gminy, instytucje, stowarzyszenia oraz inne podmioty mogące wykonywać zadania Programu.
-
Środki finansowe na realizację zadań określi Rada Miejska w uchwale w sprawie budżetu na rok 2006, środki te pochodzą z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, a także dotacji, darowizn i innych wpływów od osób prawnych i fizycznych.
-
Decyzje dotyczące wydatków przeznaczonych na realizację poszczególnych zadań zawartych w programie, po uzyskaniu opinii Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych podejmuje Burmistrz poprzez akceptację preliminarza wydatków.
-
Rada Miejska otrzymuje sprawozdanie z wykonania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2006 r. do końca pierwszego kwartału roku następnego.
Przewodniczący Rady Miejskiej we Wrześni
Maciej Baranowski
/-/
POPRZEDNIĄ
NASTĘPNĄ
NIEŚCISŁOŚĆ