Uchwała nr XL/388/06
Rady Miejskiej we Wrześni
z 27 lutego 2006 r.
w sprawie: uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Września.
Na podstawie art. 4 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku, Nr 236 poz. 2008) oraz art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1808, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568 oraz z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441) oraz po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego we Wrześni, Rada Miejska we Wrześni uchwala co następuje:
§ 1
Uchwala się „Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Września” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Września.
§ 3
Traci moc Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Września (załącznik do uchwały nr XXXII/299/05 z 27 kwietnia 2005 roku).
§ 4.
1. Uchwałę podaje się do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w biuletynie „Wieści z Ratusza”, na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy Września oraz w sołectwach.
2. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej we Wrześni
Maciej Baranowski
/-/
Uzasadnienie
Konieczność ponownego opracowania regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Września została spowodowana zmianą ustawy z dnia 13.09.1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z art. 4 wspomnianej ustawy opracowany regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku dotyczące:
-
wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości,
-
rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych,
-
częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego,
-
maksymalnego poziomu odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów,
-
obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe,
-
wymagań odnośnie utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej,
-
wyznaczenia obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
Projektodawca:
burmistrz Miasta i Gminy Września
Tomasz Kałużny
/-/
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie
Miasta i Gminy Września
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Września, a w szczególności:
-
wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości;
-
rodzaje i minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych;
-
częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
-
maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów;
-
inne wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami;
-
obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe;
-
wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej;
-
wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania.
§ 2
Ilekroć w uchwale jest mowa o:
-
ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ze zmianami;
-
nieruchomości – należy przez to rozumieć, zgodnie z art. 46 § 1 kodeksu cywilnego, część powierzchni ziemi stanowiącą odrębny przedmiot własności, jak również budynki trwale związane z gruntem lub część takich budynków;
-
właścicielu nieruchomości – należy przez to rozumieć właściciela, współwłaściciela, użytkowników wieczystych, jednostkę organizacyjną i osobę posiadającą nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inny podmiot władający nieruchomością, również wykonawcę robót budowlanych oraz przedsiębiorstwo komunikacji dla przystanków i dworców oraz osobę sprawującą zarząd nad nieruchomością wspólną w rozumieniu przepisów ustawy o własności lokali lub właścicieli lokali jeżeli zarząd nie został wybrany;
-
umowach – należy przez to rozumieć umowy, rozumiane zgodnie z treścią art. 6. ust. 1 ustawy, podpisane z podmiotem uprawnionym przez właścicieli nieruchomości;
-
górnych stawkach opłat – należy przez to rozumieć, zgodne z treścią art. 6 ust. 2. ustawy, górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi podmiotów uprawnionych w zakresie pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, nieczystości ciekłych i śniegu z chodników przyległych do nieruchomości;
-
Krajowym Planie Gospodarki Odpadami (dalej: KPGO ) – należy rozumieć przez to dokument przyjęty przez Radę Ministrów zgodnie z treścią art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach i ogłoszony w Monitorze Polskim z 2003 r. Nr 11, poz. 159 z dnia 28 lutego 2003;
-
stawkach opłat – należy rozumieć przez to wysokość opłat uiszczanych przez właściciela nieruchomości podmiotowi uprawnionemu za odbiór odpadów komunalnych, przeliczonych na jedną zamieszkałą osobę w skali roku lub miesiąca;
-
zniżkach w opłatach – należy przez to rozumieć, zgodne z treścią art. 6 ust. 4 ustawy, zniżki, w stosunku do górnych stawek opłat, udzielane właścicielom nieruchomości, w zamian za zebrane i odebrane w sposób selektywny odpady;
-
odpadach komunalnych – należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;
-
odpadach wielkogabarytowych – należy przez to rozumieć odpady komunalne charakteryzujące się tym, że ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych;
-
odpadach ulegających biodegradacji – należy przez to rozumieć odpady kuchenne i odpady zielone;
-
odpadach zielonych – należy przez to rozumieć frakcję odpadów ulegających biodegradacji, powstających w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów i terenów zielonych;
-
odpadach opakowaniowych – należy przez to rozumieć opakowania z papieru i tektury, opakowania wielomateriałowe, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania ze szkła, opakowania z blachy stalowej i opakowania z aluminium;
-
odpadach budowlanych – rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących z remontów i budów;
-
odpadach niebezpiecznych – rozumie się przez to frakcję odpadów niebezpiecznych w rozumieniu ustawy o odpadach składające się na odpady komunalne np.: baterie, akumulatory, świetlówki, resztki farb, lakierów, rozpuszczalników, środków do impregnacji drewna, olejów mineralnych i syntetycznych, benzyn, leków, opakowania po środkach ochrony roślin i nawozach, opakowania po aerozolach, zużyte opatrunki;
-
sprzęcie (elektrycznym i elektronicznym) – należy przez to rozumieć urządzenia zgodnie z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;
-
nieczystościach ciekłych - należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;
-
zbiornikach bezodpływowych – należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania;
-
stacjach zlewnych – należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków, służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc ich gromadzenia;
-
miejscu odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych należy przez to rozumieć, zgodnie z art. 9 ust 3 ustawy o odpadach, instalację służącą do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów na obszarze tego województwa na którym zostały wytworzone;
-
podmiotach uprawnionych - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa będące gminnymi jednostkami organizacyjnymi lub podmiotami posiadającymi odpowiednie zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie:
a) odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
b) opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
c) ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,
d) prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt.
-
zabudowie wielorodzinnej – należy przez to rozumieć zabudowę budynkami wielomieszkaniowymi i wielolokalowymi;
-
zabudowie jednorodzinnej – należy przez to rozumieć budynki wolnostojące mieszczące co najwyżej kilka lokali mieszkalnych;
-
zwierzętach domowych - rozumie się przez to zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza;
-
zwierzętach gospodarskich – rozumie się przez to zwierzęta utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych;
-
zwierzętach bezdomnych - należy przez to rozumieć zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale pozostawały.
ROZDZIAŁ II
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 3
Właściciele wykonują swoje obowiązki poprzez :
-
wyznaczanie miejsc do gromadzenia odpadów oraz wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
-
zawarcie pisemnej umowy w zakresie regularnego odbioru odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych zgodnie z harmonogramem ich wywozu, uzgodnionego pomiędzy właścicielem nieruchomości, a podmiotem uprawnionym;
-
prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
-
usuwanie z terenu nieruchomości wraków pojazdów mechanicznych;
-
przyłączenia nieruchomości na własny koszt:
a) dla zrealizowanych sieci kanalizacyjnych - w terminie 1 roku od dnia przekazania do eksploatacji,
b) w terminie dłuższym niż 1 rok - na wniosek właściciela nieruchomości, za zgodą burmistrza Miasta i Gminy Września;
-
korzystanie przy usuwaniu odpadów komunalnych i opróżnianiu zbiorników bezodpływowych z terenu nieruchomości wyłącznie z usług podmiotu uprawnionego, z zastrzeżeniem przepisów prawa wodnego;
-
niezwłoczne usuwanie odpadów powstałych w wyniku budowy, przebudowy i remontu (np. gruzu itp.);
-
usuwanie zanieczyszczeń poprzez: zamiatanie, zbieranie, grabienie, odchwaszczenie, zmywanie, itp., z powierzchni nieruchomości i utrzymanie ich należytego stanu sanitarno – higienicznego i estetycznego;
-
pielęgnację i utrzymywanie estetycznego wyglądu terenów zielonych, ogrodów, kwietników i klombów;
-
likwidowanie śliskości na terenach przeznaczonych do użytku publicznego przy użyciu środków dozwolonych jakie mogą być używane na drogach publicznych oraz ulicach i placach;
-
usunięcie śniegu, sopli lodowych i nawisów śnieżnych z dachów i gzymsów budynku, stanowiących zagrożenie bytu lub mienia;
-
usuwanie ze ścian budynków, ogrodzeń i innych obiektów: ogłoszeń, plakatów, napisów, rysunków itp., umieszczonych tam bez zachowania trybu przewidzianego przepisami prawa;
-
umieszczanie plakatów, reklam, ogłoszeń, nekrologów na urządzeniach do tego celu przeznaczonych;
-
oznaczenie nieruchomości przez umieszczenie w miejscu widocznym z ulicy tablic informacyjnych z numerem porządkowym nieruchomości oraz zadbanie o ich estetyczny i czytelny wygląd;
-
utrzymywanie w porządku nasypów i wykopów, przystanków, torowisk, przepustów, przejść pod mostami i wiaduktami;
-
coroczną wymianę piasku w piaskownicach zlokalizowanych na terenach publicznie dostępnych.
§ 4
Obowiązki utrzymania czystości i porządku na chodnikach przyległych bezpośrednio do granicy nieruchomości:
-
Obowiązkiem właściciela nieruchomości jest uprzątnięcie chodnika przyległego bezpośrednio do granicy nieruchomości z błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń.
-
Ustala się standard zimowego utrzymania chodników :
a) do odśnieżania chodników należy przystąpić niezwłoczne po ustaniu opadów śniegu i podczas opadów w przypadku, gdy zalegający śnieg utrudnia poruszanie się pieszych;
b) śnieg, błoto śniegowe i lód należy gromadzić na skraju chodnika od strony jezdni, z zachowaniem możliwości odpływu wody do kanalizacji w sposób nie zagrażający istniejącej zieleni;
c) w przypadku wystąpienia gołoledzi lub oblodzenia, chodnik należy niezwłocznie posypać piaskiem. Dopuszcza się stosowanie mieszaniny piasku i soli (chlorku sodu lub chlorku wapnia w ilości 15-30 mg/m2).
3. W przypadkach zagrożenia bezpieczeństwa pieszych, jeżeli właściciel nie wykona swoich obowiązków, burmistrz może zastępczo wykonać obowiązek właścicieli w zakresie objętym w pkt.2.
§ 5
Zabrania się:
-
Mycia pojazdów poza myjniami, jeśli ścieki bezpośrednio odprowadzane są do zbiorników wodnych lub do gruntu; dozwolone jest mycie pojazdów pod warunkiem, że powstające ścieki będą odprowadzone do kanalizacji sanitarnej lub zbiorników bezodpływowych.
-
Napraw pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi, chyba że nie będą uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, a powstające odpady będą gromadzone w sposób umożliwiający ich późniejsze usunięcie, zgodnie z przepisami o utrzymaniu czystości i porządku w gminie.
-
Wymiany olejów i innych płynów technicznych w pojazdach samochodowych poza warsztatami samochodowymi.
-
Spalania odpadów na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków; dopuszcza się spalanie na powierzchni ziemi suchych liści i resztek roślinnych w okresie od 1 października do 30 kwietnia, przy zachowaniu ostrożności i przestrzegania przepisów bezpieczeństwa przeciwpożarowego, pod warunkiem nie stwarzania uciążliwości dla osób trzecich.
-
Zgarniania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię.
-
Niszczenia trawników oraz zieleńców.
-
Niszczenia mienia, a w szczególności elewacji budynków, ogrodzeń, wiat przystankowych, ławek, koszy, latarni.
-
Umieszczania ulotek, folderów, reklam, ogłoszeń w miejscach do tego nieprzeznaczonych, a w szczególności na budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, w obiektach użyteczności publicznej, terenach zielonych lub w innych miejscach bez zgody właściciela nieruchomości.
-
Zakopywania odpadów oraz padłych zwierząt.
-
Składowania odpadów w miejscach do tego nieprzeznaczonych
-
Indywidualnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez właścicieli nieruchomości z zastrzeżeniem przepisów prawa wodnego.
-
Wylewania nieczystości ciekłych poza wyznaczonymi do tego celu stacjami zlewnymi.
-
Wykorzystywania studni kopanych do gromadzenia odpadów, nieczystości ciekłych i wód opadowych spływających z powierzchni dachów, podjazdów, itp.
§ 6
Ustala się termin usuwania drzew i krzewów w okresie od 15 października do 15 marca - podany termin nie dotyczy drzew owocowych usuwanych z ogrodów działkowych i ogrodów przydomowych oraz drzew zagrażających bezpieczeństwu lub kolidujących z procesem inwestycyjnym, gdy ich wycięcie jest uzasadnione.
ROZDZIAŁ III
Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych
§ 7
Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości muszą być gromadzone w urządzeniach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszym regulaminie, natomiast nieczystości ciekłe, nieodprowadzane do sieci kanalizacyjnej bądź przydomowej oczyszczalni ścieków, w zbiornikach odpowiadających wymaganiom wynikającym z przepisów odrębnych, w szczególności ustawy Prawo budowlane.
§ 8
1. Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez wyposażenie nieruchomości w urządzenia przewidziane do zbierania odpadów, określone w pkt. 5, uwzględniając częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z nieruchomości.
2. Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego do liczby osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie, w taki sposób by opróżnianie było konieczne nie częściej niż raz w tygodniu bez dopuszczenia do przepełnienia.
3. Przepustowość przydomowej oczyszczalni ścieków musi zostać dostosowana do ilości mieszkańców, w sposób zapewniający uzyskanie stopnia ich oczyszczenia określonego w odrębnych przepisach.
4. Określając wielkość i przepustowość tych urządzeń należy przyjąć następujące wskaźniki wytwarzania ścieków:
-
mieszkańcy - 3,0 m³/osobę/miesiąc,
-
pralnie usługowe – 17,0 dm³/kg bielizny/dobę,
-
bary, restauracje, jadłodajnie – 3 m³/miejsce/miesiąc,
-
kawiarnie – 0,8 m³/miejsce/miesiąc,
-
sklepy spożywcze – 2,0 m³/zatrudnionego/miesiąc,
-
pozostałe sklepy – 0,9 m³/zatrudnionego/miesiąc,
-
apteki – 3,0 m³/zatrudnionego/miesiąc,
-
przychodnie lekarskie – 0,5 m³/zatrudnionego/miesiąc,
-
zakłady fryzjerskie i kosmetyczne - 4,5 mł/zatrudnionego/miesiąc,
-
pozostałe zakłady usługowe - 0,45 m³/zatrudnionego/miesiąc,
-
zakłady produkcyjne:
-
bez natrysków - 0,45 m³/zatrudnionego/miesiąc,
-
z natryskami – 1,5 m³/zatrudnionego/miesiąc;
5. Urządzenia przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to:
-
kosze uliczne o pojemności od 20 l, [0,02 m3 ]
-
pojemniki na odpady o pojemności 120 l [0,12 m3 ], 240 l [0,24 m3 ] , 1100 l [1,10 m3 ] , 7000 l [7,00 m3 ] ;
-
worki,
-
pojemniki przeznaczone do selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych 1100 l [1,10 m3 ] , 1500 l [1,50 m3 ] :
- pojemnik w kolorze niebieskim – papier,
- pojemnik w kolorze zielonym – szkło kolorowe, zmieszane;
- pojemnik w kolorze białym – szkło białe,
- pojemnik w kolorze żółtym – tworzywa sztuczne;
-
pojemniki na odpady biodegradowalne – w kolorze brązowym,
-
pojemniki na przeterminowane leki,
-
pojemniki na baterie.
6. Odpady komunalne, które nie są zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w pojemnikach lub kontenerach o minimalnej pojemności, uwzględniającej następujące normy:
-
dla mieszkańców wsi - około 170 kg o objętości około 0,62 m³ na 1 osobę na rok,
-
dla mieszkańców miasta - około 330 kg o objętości około 1,2 m³ na 1 osobę na rok,
-
dla szkół wszelkiego typu - 3 l [0,003 m3 ] na każdego ucznia, studenta i pracownika na tydzień,
-
dla żłobków i przedszkoli - 3 l [0,003 m3 ] na każde dziecko i pracownika na tydzień,
-
dla lokali handlowych - 50 l [0,050 m3 ] na każde 10 m2 pow. całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l [0,12 m3 ] na lokal,
-
dla punktów handlowych poza lokalem - 50 l [0,05 m3 ] na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l [0,12 m3 ] na każdy punkt,
-
dla lokali gastronomicznych - 20 l [0,02 m3 ] na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu,
-
dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji – co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l [0,12 m3 ] ,
-
dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - pojemnik o pojemności 120 l [0,12 m3 ] na każdych 10 pracowników,
-
dla domów opieki, szpitali, internatów, hoteli, pensjonatów itp. – 20 l [0,02 m3 ] na jedno łóżko,
-
dla ogródków działkowych 20 l [0,02 m3 ] na każdą działkę w okresie sezonu tj. od 1 marca do 31 października każdego roku, i 5 l [0,005 m3 ] poza tym okresem.
7. Do zbierania okazjonalnie zwiększonych ilości odpadów komunalnych, oprócz typowych pojemników, mogą w uzasadnionych przypadkach być używane odpowiednio oznaczone worki, udostępnione przez podmiot uprawniony, z którym właściciel nieruchomości zawarł umowę na odbiór odpadów komunalnych.
8.Zobowiązuje się podmioty uprawnione, z którymi właściciel nieruchomości zawarł umowę, do odbioru odpadów gromadzonych selektywnie.
9.Odpady komunalne zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w następujący sposób:
-
odpady ulegające biodegradacji:
- właściciel nieruchomości, na terenie której powstają odpady ulegające biodegradacji, zobowiązany jest do ich zbierania i przekazywania podmiotowi uprawnionemu, z którym zawarł umowę na odbiór odpadów komunalnych;
- nie dotyczy to osób fizycznych dokonujących kompostowania odpadów w przydomowym kompostowniku w sposób nie stanowiący uciążliwości dla innych osób; z zachowaniem co najmniej 7,5 m odległości kompostownika od granicy sąsiedniej nieruchomości;
b) odpady opakowaniowe:
-
składowane osobno do pojemników przeznaczonych na opakowania szklane i pojemników przeznaczonych na opakowania z tworzyw sztucznych lub do worków, dostarczonych przez podmiot uprawniony;
-
dopuszcza się spalanie odpadów papierowych w domowych paleniskach;
-
odpady wielkogabarytowe nie wymagające specjalnych urządzeń do zbierania, powinny być odbierane na bieżąco przez podmiot uprawniony z którym właściciel podpisał umowę;
-
odpady niebezpieczne muszą być wyselekcjonowane ze strumienia odpadów i zbierane osobno w oryginalnych opakowaniach zabezpieczających środowisko i ludzi przed ich oddziaływaniem; można je wyrzucać do kontenerów ze specjalnymi kieszeniami na odpady niebezpieczne ustawionych przy centrach handlowych;
-
mieszkańcy posiadający przeterminowane leki, mogą wyrzucać je bezpłatnie do pojemników w aptekach;
-
zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny nie może być umieszczany łącznie z innymi odpadami;
-
odpady budowlane muszą być składane do kontenera dostarczonego przez podmiot uprawniony.
10. Przyjęte normatywy stanowią podstawę przy ustalaniu opłat, o których mowa w art. 6 ust. 7 ustawy.
§ 9
Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych w miejscach i na drogach publicznych:
-
gmina zapewnia selektywną zbiórkę odpadów w miejscach publicznych poprzez ustawienie pojemników, niezależnie od indywidualnego, selektywnego zbierania odpadów, jako uzupełnienie gminnego systemu selektywnej zbiórki odpadów;
-
miejsca publiczne takie jak: drogi publiczne, ciągi handlowo–usługowe, przystanki komunikacji, parki - są przez właścicieli nieruchomości lub przedsiębiorców użytkujących tereny komunikacji publicznej obowiązkowo wyposażone w kosze uliczne;
-
organizatorzy imprezy masowej są zobowiązani do wyposażenia miejsca, w którym ona się odbywa, w jeden pojemnik o pojemności nie mniejszej niż 120 l na 100 osób uczestniczących w imprezie oraz w szalety przenośne w liczbie nie mniejszej niż jeden szalet na 500 osób uczestniczących w imprezie; organizatorzy imprezy są zobowiązani zawrzeć umowy z podmiotami uprawnionymi na dostarczenie pojemników i szaletów oraz ich opróżnienie i uprzątnięcie.
§ 10
Obowiązują następujące zasady rozmieszczania urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów i gromadzenia nieczystości ciekłych:
-
podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględniać przepisy § 22 i § 23 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie;
-
na terenie nieruchomości pojemniki na odpady oraz worki z wyselekcjonowanymi odpadami należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości; dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach;
-
pojemniki na odpady powinny być ustawione na terenie nieruchomości w miejscu widocznym, na wyrównanej, w miarę potrzeb utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się na niej wody i błota;
-
właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywania pojemników na odpady w stanie czystości, dobrym stanie technicznym oraz ich okresowego dezynfekowania; usługi w tej mierze może wykonywać podmiot uprawniony;
-
szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego w celu ich opróżnienia.
§ 11
Ograniczenia wynikające z konieczności zachowania zasad bezpieczeństwa i właściwej eksploatacji urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych i zbiorników bezodpływowych:
-
zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne: śniegu, lodu, gruzu, gorącego popiołu, żużla, szlamów, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych oraz odpadów z działalności gospodarczej;
-
zabrania się spalania w pojemnikach i koszach na odpady jakichkolwiek odpadów;
-
do pojemników na papier, tekturę opakowaniową i nieopakowaniową zabrania się wrzucać:
-
opakowania z zawartością, np. żywnością, wapnem, cementem,
-
kalkę techniczną,
-
prospekty, foliowane i lakierowane katalogi;
-
do pojemników na opakowania szklane zabrania się wrzucać:
-
ceramikę (porcelana, naczynia typu arco, talerze, doniczki),
-
lustra,
-
szklane opakowania farmaceutyczne i chemiczne z pozostałościami zawartości,
-
szkło budowlane (szyby okienne, szkło zbrojone),
-
szyby samochodowe,
-
żarówki;
-
do pojemników na opakowania z tworzyw sztucznych zabrania się wrzucać:
-
tworzywa sztuczne pochodzenia medycznego, mokre folie,
-
opakowania i butelki po olejach i smarach, puszki i pojemniki po farbach i lakierach,
-
opakowania po środkach chemicznych używanych w rolnictwie i ogrodnictwie;
-
do pojemników na odpady komunalne zabrania się wrzucać odpady medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych; szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają przepisy odrębne;
-
zabrania się odprowadzania ścieków do rowów otwartych, zbiorników wodnych i kanalizacji deszczowej oraz wylewania do lasu.
ROZDZIAŁ IV
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 12
Obowiązki w zakresie podpisania umów:
-
właściciele nieruchomości są zobowiązani do zawarcia umów z podmiotem uprawnionym na odbiór odpadów komunalnych;
-
podmiot uprawniony może zastosować zniżkę w opłatach za prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów;
-
właściciele nieruchomości, które nie są podłączone do sieci kanalizacyjnej, zobowiązani są do podpisania umowy z podmiotem uprawnionym na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub opróżnianie osadnika oczyszczalni przydomowej;
-
opróżnianie zbiorników bezodpływowych rozliczane jest na podstawie rzeczywistej ilości ścieków lub w oparciu o wskazania licznika poboru wody - gdy brak licznika, w oparciu o zapisane w § 8 pkt. 4 normy, które wynikają z treści Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia norm zużycia wody;
-
właściciele nieruchomości są zobowiązani do przechowywania umów dotyczących usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych i opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz dowodów zapłaty , przez okres trzech lat dowodów płacenia oraz umów w celu okazania instytucjom kontrolnym.
§ 13
Częstotliwość pozbywania się odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych:
-
ustala się częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości:
a) odpady kuchenne:
- mogą być kompostowane w przydomowych kompostownikach,
- w pozostałych przypadkach są odbierane od właścicieli przez podmiot uprawniony nie rzadziej niż raz w tygodniu;
b) odpady opakowaniowe:
- na obszarach wiejskich –na zgłoszenie przez sołtysa podmiotowi uprawnionemu, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu,
- w mieście w zabudowie jednorodzinnej – nie rzadziej niż raz w miesiącu,
- w zabudowie wielorodzinnej – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie;
c) odpady niebezpieczne :
- na terenie wsi – nie rzadziej niż raz na dwa miesiące,
- w mieście – nie rzadziej niż raz w miesiącu;
d) odpady wielkogabarytowe odbierane są:
- na terenie wsi zgodnie z podpisaną umową, nie rzadziej niż raz na pół roku lub na indywidualne zgłoszenie
- w mieście : w zabudowie jednorodzinnej, a także wielorodzinnej, zgodnie z podpisaną umową nie rzadziej niż raz na kwartał lub na indywidualne zgłoszenie;
e) odpady budowlane odbierane są na indywidualne zgłoszenie;
f) odpady niesegregowane odbierane są:
- na terenie wsi – nie rzadziej niż raz w miesiącu;
- w mieście : w zabudowie jednorodzinnej – nie rzadziej niż raz w miesiącu,
w zabudowie wielorodzinnej – nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu;
2) ustala się minimalną częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenów przeznaczonych do użytku publicznego:
a) przy zwartej zabudowie – raz w tygodniu,
b) przy zabudowie rozproszonej – raz na dwa tygodnie,
c) na terenie wsi – raz w miesiącu,
d) niezależnie od częstotliwości opróżniania koszy ulicznych określonej wyżej, zarządzający obszarem mają obowiązek nie dopuścić do przepełnienia koszy ulicznych i wysypywania odpadów na ziemię,
e) usuwanie odpadów komunalnych z cmentarzy w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu,
f) właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani opróżniać je z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia bądź wylewania na powierzchnię terenu; przyjmuje się, że pojemność zbiorników powinna wystarczyć na opróżnianie ich nie częściej niż raz w tygodniu;
g) organizatorzy imprez masowych zobowiązani są usuwać odpady i opróżniać przenośne toalety.
§ 14
Sposób pozbywania się odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych :
-
odpady komunalne zmieszane i wysegregowane są odbierane od właścicieli nieruchomości zgodnie z podpisanymi umowami;
-
właściciel nieruchomości jest zobowiązany umieścić urządzenia wypełnione odpadami w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru, zgodnie z podpisaną umową, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości; dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach;
-
opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego, z którym podpisał umowę;
-
częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji;
-
do odbierania odpadów komunalnych niesegregowanych i ulegających biodegradacji należy używać samochodów specjalistycznych, a do opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych – samochodów asenizacyjnych; pojazdy, o których mowa wyżej, winny być myte codziennie;
-
do odbierania odpadów budowlanych należy używać samochodów przystosowanych do przewozu kontenerów; powinny one być przykryte, aby nie powodowały podczas transportu zanieczyszczenia i zaśmiecenia terenu;
-
do odbierania odpadów opakowaniowych należy używać samochodów specjalnie w tym celu przystosowanych i wyposażonych, tak aby ich transport nie powodował zanieczyszczenia i zaśmiecenia terenu;
-
zanieczyszczenia powstające w wyniku załadunku i transportu odpadów oraz nieczystości ciekłych, pracownicy podmiotu uprawnionego mają obowiązek natychmiast usunąć.
ROZDZIAŁ V
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów oraz ilości odpadów wyselekcjonowanych, do których osiągnięcia zobowiązane są podmioty uprawnione
§ 15
1. System gospodarowania odpadami komunalnymi zapewnia ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:
-
do 31 grudnia 2010 roku - nie więcej niż 75% wagowo całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji, w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w roku 1995,
-
do 31 grudnia 2013 roku - nie więcej niż 50%,
-
do 31 grudnia 2020 roku - nie więcej niż 35%.
2. Realizację systemu gospodarowania odpadami komunalnymi powierza się podmiotom uprawnionym.
§ 16
Podmioty uprawnione zobowiązane są w kolejnych latach poddać odzyskowi oraz recyklingowi, spośród odbieranych od właścicieli nieruchomości odpadów komunalnych, ilości zgodne z Gminnym Planem Gospodarki Odpadami.
ROZDZIAŁ VI
Inne wymagania wynikające z Gminnego Planu Gospodarki Odpadami
§ 17
-
Odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych z terenu Miasta i Gminy Września odbywać się będzie na składowisku odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w Bardzie.
-
Nieczystości ciekłe należy usuwać wyłącznie do stacji zlewnej przy Oczyszczalni Ścieków we Wrześni.
ROZDZIAŁ VII
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 18
Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów i innych zwierząt domowych są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym w szczególności nie pozostawiania bez dozoru, jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym bądź na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się z niego zwierzęcia.
§ 19
Właściciele utrzymujący zwierzęta domowe, zwłaszcza psy mają obowiązek:
-
wyposażenia psa w obrożę;
-
oznakowanie psa, przez co rozumie się wyposażenie psa w znaczek, który umożliwi identyfikację właściciela po wyłapaniu zwierzęcia;
-
zgłoszenie oznakowanego psa do rejestru prowadzonego przez Urząd Miasta dla celów podatkowych;
-
rejestracji psów zgodnie z Rozporządzeniem MSWiA z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne;
-
prowadzenia psa na uwięzi, a jeżeli pies jest rasy uznawanej za agresywną lub w inny sposób zagraża otoczeniu powinien mieć nałożony kaganiec; psy ras uznanych za niebezpieczne mogą być wyprowadzane wyłącznie przez osoby pełnoletnie;
-
stałego skutecznego dozoru nad psami i innymi zwierzętami domowymi, z zastrzeżeniem ust. 5;
-
niewprowadzania psów i innych zwierząt domowych bez zgody właściciela do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, jak schroniska, lecznice, wystawy itp.; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych korzystających z pomocy psów – przewodników;
-
niewprowadzania psów i innych zwierząt domowych na teren placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci, boisk szkolnych i ogródków przedszkolnych oraz na tereny objęte zakazem na podstawie odrębnych przepisów;
-
niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez psy i inne zwierzęta w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych (zieleńcach, parkach, pasach rozdziału dróg itp.); postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych korzystających z pomocy psów – przewodników. Dopuszcza się składowanie psich odchodów do koszy ulicznych pod warunkiem, że są one składowane w worku foliowym;
-
niedopuszczania do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta domowe.
§ 20
-
Zwolnienie psa ze smyczy, wyłącznie z nałożonym kagańcem, jest dozwolone jedynie w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko w sytuacji, gdy posiadacz ma możliwość sprawowania kontroli nad jego zachowaniem.
-
Zwolnienie ze smyczy psów bez kagańca jest dozwolone wyłącznie na terenie nieruchomości należycie ogrodzonej, w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem.
§ 21
-
Chwytaniu podlegają zwierzęta, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby pod opieką której dotąd pozostawały.
-
Postępowanie z bezdomnymi zwierzętami z terenu gminy Września określa regulamin schroniska dla zwierząt.
§ 22
Hodowcy zwierząt domowych zobowiązani są spełniać wymogi ustanowione dla hodujących zwierzęta gospodarskie na obszarach wyłączonych spod zabudowy mieszkaniowej. Postanowienia te dotyczą także zwierząt nieudomowionych, utrzymywanych w charakterze zwierząt domowych.
ROZDZIAŁ VIII
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 23
-
Wprowadza się całkowity zakaz chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich na następujących terenach miasta:
-
osiedlach mieszkaniowych wielorodzinnych,
-
ulicach „centrum miasta” o zabudowie zwartej,
-
ulicach o zabudowie jednorodzinnej, graniczących bezpośrednio z osiedlami mieszkalnymi wielorodzinnymi i ulicami „centrum miasta”.
-
-
Centrum miasta stanowi obszar obejmujący teren w granicach wyznaczonych ulicami: Opieszyn, Legii Wrzesińskiej, Wojska Polskiego, Powstańców Wlkp., 68 Pułku Piechoty do Gnieźnieńskiej, Paderewskiego do Wrzosowej, Wrzosowa, Miłosławska do Wrocławskiej, Wrocławska, Kaliska do ul.Opieszyn zgodnie z mapką stanowiąca załącznik nr 1 do regulaminu.
-
Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:
-
posiadania budynków gospodarskich spełniających wymogi ustawy prawo budowlane przeznaczonych do hodowli zwierząt;
-
ograniczenia uciążliwości hodowli dla środowiska do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona;
-
przestrzegania przepisów sanitarno–epidemiologicznych,
-
gromadzenia i usuwania nieczystości, które nie są obornikiem i gnojówką, w sposób przewidziany dla ścieków;
-
składowania oborniku w odległości co najmniej 10 m od linii rozgraniczającej drogi publicznej, na terenie płaskim, tak by odcieki nie mogły przedostawać się na teren sąsiednich nieruchomości;
-
przeprowadzania deratyzacji pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt, nie rzadziej niż raz w roku, realizowanej przez podmiot uprawniony;
-
zapewnienia odpowiedniej odległości uli pszczelich aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich – nie mniej jak 10 m od granicy nieruchomości.
§ 24
Zbieraniem zwłok bezdomnych zwierząt lub ich części na terenie gminy zajmuje się Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych we Wrześni oraz schronisko dla zwierząt.
ROZDZIAŁ IX
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania
§ 25
-
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania na terenie nieruchomości deratyzacji, co najmniej raz w roku w okresie od kwietnia do maja lub od września do października. Obowiązek ten, w odniesieniu do właścicieli budynków jednorodzinnych, może być realizowany tylko w miarę potrzeby.
-
W trakcie przeprowadzania deratyzacji obowiązuje zachowanie szczególnej ostrożności w obrębie miejsc wyłożenia środków zwalczających gryzonie.
§ 26
1. Deratyzacja powinna być prowadzona według następujących zasad:
-
w miejscach zagrożonych obecnością gryzoni należy, z zachowaniem koniecznej ostrożności, wyłożyć możliwie dużą ilość niewielkich porcji trutki;
-
w miejscach wyłożenia trutki należy umieścić informację o truciźnie i dacie jej wyłożenia;
-
po zakończeniu akcji deratyzacyjnej należy zebrać pozostałą trutkę i przekazać ją do utylizacji.
2. W przypadku stwierdzenia obecności gryzoni należy:
-
przeprowadzić zabieg deratyzacji polegający na systematycznym wykładaniu niewielkich porcji trutki, aż do momentu kiedy przestanie być zjadana;
-
posprzątać padłe gryzonie i resztki trutki.
§ 27
-
Termin przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji podaje Burmistrz Miasta i Gminy Września w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, do publicznej wiadomości poprzez zarządzenie.
-
W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Burmistrz Miasta i Gminy Września w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz określi poprzez zarządzenie termin jej przeprowadzenia.
§ 28
Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.
ROZDZIAŁ X
Postanowienia końcowe
§ 29
1. Miasto i Gmina Września tworzy odpowiednie warunki do utrzymania czystości i porządku poprzez:
-
propagowanie działań mieszkańców Miasta i Gminy na rzecz ochrony środowiska;
-
wydawanie podmiotom gospodarczym zezwoleń na działalność usługową w zakresie odbierania od właścicieli nieruchomości odpadów komunalnych stałych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;
-
bieżącą kontrolę realizacji przepisów ustawy oraz niniejszej uchwały.
-
Nadzór nad przestrzeganiem „Regulaminu” pełnią: Burmistrz Miasta i Gminy Września, Straż Miejska oraz inne służby w zakresie swych właściwości.
-
Zapisy dotyczące odpadów biodegradowalnych wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2007 r.
Przewodniczący Rady Miejskiej we Wrześni
Maciej Baranowski
/-/
POPRZEDNIĄ
NASTĘPNĄ
NIEŚCISŁOŚĆ