BIP Września

Technologia google logo wewnętrzna
Strona Główna . . Baza dokumentów . Rejestr zmian . Dostęp do informacji . Statystyki . Kontakt . . . .
Statystyki   »
stronę odwiedziło osób:
17391082
ostatnia aktualizacja BIP'u:
30-11-2022
Portal - Akty prawne i protokoły
Uchwała nr XL/390/06
 

Uchwała nr XL/390/06

Rady Gminy we Wrześni

z 27 lutego 2006 r.



w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków


Na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. tj. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. O zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U., Nr 72, poz.747 ze zm.) Rada Miejska we Wrześni uchwala:




REGULAMIN DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW


ROZDZIAŁ I

PRZEPISY OGÓLNE

§ 1


Regulamin określa prawa i obowiązki odbiorców usług oraz przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych, z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, na terenie gminy Września.

§ 2

Użyte w regulaminie określenia oznaczają:

  1. ustawa – ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. Nr 72, poz. 747 ze zm.),

  2. Odbiorca – odbiorca usług, o którym mowa w art. 2 pkt 3) ustawy,

  3. nowy Odbiorca usług – osoba fizyczna, prawna albo jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, która ubiega się o zawarcie umowy dla nieruchomości przyłączonej do sieci,

  4. osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci – osoba fizyczna, prawna albo jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, która ubiega się o przyłączenie do sieci nieruchomości o uregulowanym lub nieuregulowanym stanie prawnym,

  5. Przedsiębiorstwo – przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, o którym mowa w art. 2 pkt 4) ustawy,

  6. umowa – umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzenie ścieków, o której mowa w art. 6 ustawy,

  7. wodomierz – przyrząd pomiarowy zainstalowany na wewnętrznej instalacji wodociągowej obiektu budowlanego przy punkcie czerpalnym wody,

  8. wodomierz główny – przyrząd pomiarowy, o którym mowa w art. 2 pkt 19) ustawy,

  9. wodomierz dodatkowy – przyrząd pomiarowy zainstalowany za wodomierzem głównym lub za wodomierzem własnym służący ustaleniu ilości wody bezpowrotnie zużytej, zainstalowany w sposób uzgodniony z Przedsiębiorstwem, utrzymywany i legalizowany na koszt Odbiorcy,

  10. wodomierz własny – przyrząd pomiarowy mierzący ilość wody pobranej z własnych ujęć wody, zainstalowany, utrzymywany i legalizowany na koszt Odbiorcy,

  11. urządzenie pomiarowe – przyrząd pomiarowy, o którym mowa w art. 2 pkt 15) ustawy,

  12. projekt przyłącza – plan sytuacyjny z opisem technicznym przyłącza wodociągowego/kanalizacyjnego, zawierający niezbędne rysunki, profile i przekroje, wykonany przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia, zawierający uzgodnienia wymagane odrębnymi przepisami,

  13. okres obrachunkowy – okres rozliczeń za usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków określony w umowie,

  14. doręczenie – dostarczenie przez przedsiębiorstwo wszelkich dokumentów adresowanych do odbiorcy, w szczególności poprzez pracownika przedsiębiorstwa, drogą pocztową, w siedzibie przedsiębiorstwa,

  15. Gmina – Miasto i gmina Września



ROZDZIAŁ ii

Minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków oraz obowiązki Odbiorców warunkujące jego utrzymanie


§ 3

  1. Ilość wody dostarczanej Odbiorcom oraz ilość odprowadzanych ścieków, minimalne ciśnienie utrzymywane w miejscu przyłączenia do sieci wodociągowej określa umowa. Umowa może również ustalać dopuszczalny poziom zanieczyszczeń ścieków wprowadzanych przez Odbiorców. W umowie Przedsiębiorstwo może zaniechać ustaleń dotyczących minimalnego ciśnienia, jeżeli w wydanych warunkach przyłączenia do sieci zalecono Odbiorcy wyposażenie instalacji w urządzenie do lokalnego podnoszenia ciśnienia.

  2. Wskaźniki charakteryzujące poziom usług, inne niż te, które są określane w przepisach ustawy oraz w pozwoleniu wodnoprawnym, określa/ją zezwolenie/a na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków udzielane decyzją/ami burmistrza Miasta i Gminy Września.

§ 4

  1. Przedsiębiorstwo zapewnia:

  1. zdolności dostawcze posiadanego przyłącza wodociągowego, zapewniając dostawę wody do Odbiorcy, w ilości ustalonej w umowie,

  2. przepustowość posiadanego przyłącza kanalizacyjnego, zapewniającą odprowadzenie ścieków, w ilości określonej w umowie,

  3. dostawę wody, o jakości przeznaczonej do spożycia przez ludzi,

  4. ciągłość i niezawodność dostaw wody oraz odprowadzania ścieków z/do posiadanych przez Przedsiębiorstwo urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych,

  5. budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, w zakresie wynikającym z wieloletniego planu rozwoju i modernizacji,

  6. zakup, zainstalowanie, utrzymanie i legalizowanie na własny koszt wodomierza głównego, po odbiorze technicznym przyłącza i zawarciu umowy,

  7. plombowanie czasowo nie eksploatowanych i nie opomiarowanych przyłączy,

  8. likwidację zbędnych przyłączy, będących w jego posiadaniu.

  1. Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do określenia dopuszczalnych wskaźników zanieczyszczeń odbieranych ścieków, w tym zasad zwrotu kosztów poniesionych przez Przedsiębiorstwo w związku z przekroczeniem przez Odbiorcę tych wskaźników, a także kontroli, czy jakość przyjmowanych ścieków jest zgodna z obowiązującymi przepisami.

  2. Przedsiębiorstwo ma prawo do przeprowadzania kontroli gospodarki wodno-ściekowej Odbiorcy, a w szczególności:

  1. ilości i jakości odprowadzanych ścieków bytowych i ścieków przemysłowych,

  2. kontroli przestrzegania umownych ustaleń dotyczących technicznych warunków przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej,

  3. stosowania kontroli prawidłowego doboru wodomierzy, również na etapie projektu przyłącza,

  4. swobodnego dostępu do punktu zamontowania wodomierza.

  1. Przedsiębiorstwo ma prawo zobowiązać Odbiorcę do zamontowania niezbędnych urządzeń podczyszczających ścieki przemysłowe, w przypadku niedotrzymania warunków odprowadzania ścieków z nieruchomości, na której prowadzona jest działalność gospodarcza.


§ 5

Odbiorcy są zobowiązani do korzystania z zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w sposób nie powodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo, a w szczególności do:

  1. utrzymania instalacji wodociągowych, w stanie technicznym uniemożliwiającym wtórne zanieczyszczenie wody w wyniku wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego,

  2. zabezpieczenia instalacji przed cofnięciem się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania,

  3. natychmiastowego powiadamiania Przedsiębiorstwa o awaryjnych zmianach ilości i jakości odprowadzanych ścieków,

  4. nie dokonywania zmian, bez uzgodnień z Przedsiębiorstwem, uzyskanych warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej,

  5. utrzymywania pomieszczeń i studni, w których zainstalowany jest wodomierz główny lub urządzenie pomiarowe, w stanie uniemożliwiającym jego uszkodzenie i ewentualne działania zakłócające jego prawidłowe funkcjonowanie oraz do zabezpieczenia pomieszczenia i studni przed dostępem osób nieuprawnionych,

  6. utrzymywania wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych, jeżeli umowa nie stanowi inaczej,

  7. utrzymywania przyłączy i urządzeń pomiarowych w stanie nie powodującym pogorszenia warunków eksploatacji sieci, w przypadku, gdy przyłącze wodociągowe lub kanalizacyjne nie zostało przekazane przedsiębiorstwu.

  8. likwidacji nieczynnych przyłączy, będących w ich posiadaniu,

  9. użytkowania instalacji kanalizacyjnej, w sposób nie powodujący zakłóceń funkcjonowania sieci kanalizacyjnej,

  10. umożliwienia Przedsiębiorstwu dostępu do dokumentacji technicznej, danych z eksploatacji dotyczących własnych ujęć wody i instalacji zasilanych z tych ujęć, w zakresie stwierdzenia ustaleń czy mogą one oddziaływać na instalacje zasilane z sieci eksploatowanej przez Przedsiębiorstwo oraz ustalania ilości ścieków, odprowadzanych do kanalizacji,

  11. umożliwienia Przedsiębiorstwu dostępu do własnych ujęć wody i instalacji zasilanych z tych ujęć, a także połączonych z siecią własnych instalacji, jeżeli zachodzą uzasadnione przesłanki, że instalacje Odbiorcy mogą negatywnie oddziaływać na poziom usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo,

  12. wykorzystywania wody z sieci wodociągowej wyłącznie w celach i na warunkach określonych w umowie,

  13. niezwłocznego informowania Przedsiębiorstwa, o każdej awarii na przyłączu wodociągowym lub kanalizacyjnym,

  14. niezwłocznego informowania Przedsiębiorstwa o awarii instalacji wewnętrznej, która mogłaby spowodować powstanie zagrożenia istotnego obniżenia poziomu usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo,

  15. nie dokonywania nasadzeń drzew i krzewów oraz nie umieszczania obiektów budowlanych bezpośrednio nad przyłączem i urządzeniami, a także w pasie gruntu gwarantującego swobodny dostęp do przyłączy i urządzeń.


§ 6

        1. Jeżeli, w trakcie eksploatacji przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego, będącego w posiadaniu Odbiorcy, powstanie zagrożenie istotnego obniżenia poziomu usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo, Odbiorca jest zobowiązany do niezwłocznego usunięcia przyczyn zagrożeń.

        2. W przypadku, gdy Odbiorca nie usunie zagrożenia pomimo wezwania ze strony Przedsiębiorstwa, ma ono prawo podjąć wszelkie działania zmierzające do usunięcia zagrożenia. Działania Przedsiębiorstwa nie mogą naruszać prawa własności przyłącza przysługującego Odbiorcy.





ROZDZIAŁ III

SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I TRYB ZAWIERANIA ORAZ ROZWIAZYWANIA

UMÓW Z ODBIORCAMI


A. Postanowienia ogólne

§ 7

Postanowienia umów zawieranych przez Przedsiębiorstwo z Odbiorcami, nie mogą ograniczać praw i obowiązków stron wynikających z przepisów ustawy, przepisów wykonawczych wydanych na podstawie ustawy oraz postanowień niniejszego regulaminu.



§ 8

  1. Umowa określa szczegółowe obowiązki stron, w tym zasady utrzymania przyłączy oraz warunki usuwania ich awarii.

  2. W przypadku, gdy przyłącza nie są w posiadaniu Przedsiębiorstwu, odpowiedzialność Przedsiębiorstwa za zapewnienie ciągłości i jakości świadczonych usług jest ograniczona do posiadanych przez Przedsiębiorstwo urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

  3. Umowa określa miejsce wykonywania usługi dostawy wody i odbioru ścieków.

  4. Umowa z Odbiorcą wprowadzającym do systemu kanalizacyjnego ścieki określa warunki, jakim powinny odpowiadać ścieki oraz zasady ustalenia wysokości odszkodowania za przekroczenie ustalonych warunków.

§ 9

  1. Umowy są zawierane na czas nieokreślony, z zastrzeżeniem postanowień ust. 2.

  2. Przedsiębiorstwo zawiera umowy na czas określony:

    1. gdy tytuł prawny osoby, której nieruchomość została przyłączona do sieci został ustanowiony na czas określony,

    2. na wniosek osoby, której nieruchomość została przyłączona do sieci.


§ 10

  1. Zmiana warunków umowy wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.

  2. Zmiana taryfy nie stanowi zmiany umowy.

§ 11

        1. W przypadku zmiany stanu prawnego nieruchomości przyłączonej do sieci Przedsiębiorstwa, skutkującej zmianą Odbiorcy, Przedsiębiorstwo zawiera umowę z nowym Odbiorcą usług, z zachowaniem dotychczasowych warunków technicznych świadczenia usług.

        2. Nowy Odbiorca usług może wystąpić do Przedsiębiorstwa o zmianę tych warunków, jeżeli Przedsiębiorstwo posiada techniczne możliwości świadczenia usług.

        3. W przypadku utraty tytułu prawnego do przyłączonej nieruchomości przez dotychczasowego Odbiorcę, jak również w razie nie zawiadomienia Przedsiębiorstwa o zamiarze odstąpienia od umowy, Odbiorca zobowiązany jest do regulowania należności do dnia zdemontowania wodomierza głównego i zamknięcia przyłącza lub do dnia zawarcia przez Przedsiębiorstwo umowy z nowym Odbiorcą usług.

        4. Jeżeli Odbiorca zmienił adres lub siedzibę i nie zawiadomił o tym Przedsiębiorstwa to wszelkie pisma, oświadczenia, faktury itp. wysłane przez Przedsiębiorstwo pod ostatni znany adres Odbiorcy poczytuje się za doręczone.


B. Zasady zawierania umów

§ 12

    1. Umowa jest zawierana na pisemny wniosek osoby, posiadającej tytuł prawny do nieruchomości przyłączonej do sieci, będącej w posiadaniu Przedsiębiorstwa.

    2. Wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, osoba ubiegająca się o zawarcie umowy jest zobowiązana przedstawić Przedsiębiorstwu dokument, określający aktualny stan prawny przyłączonej nieruchomości.

    3. Jeżeli z treści tego dokumentu nie wynika prawo do władania nieruchomością osoby składającej wniosek , jest ona zobowiązana przedłożyć dokument potwierdzający to prawo, z zastrzeżeniem ust 4.

    4. Umowa może zostać zawarta również z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, po uprawdopodobnieniu przez nią faktu korzystania z przyłączonej nieruchomości.

    5. Przedsiębiorstwo może określić wzór wniosku o zawarcie umowy.

    6. Przedsiębiorstwo zawiera umowę oraz instaluje wodomierz główny po przedstawieniu przez osobę ubiegającą się o przyłączenie do sieci protokołu odbioru technicznego przyłącza i mapy geodezyjnej z inwentaryzacji powykonawczej.

    7. Odbiorca jest zobowiązany do pisemnego poinformowania Przedsiębiorstwa o utracie przezeń prawa do korzystania z nieruchomości. Do czasu poinformowania Przedsiębiorstwa, Odbiorca pomimo wygaśnięcia umowy, ponosi odpowiedzialność za należności powstałe w związku ze świadczeniem usług przez Przedsiębiorstwo.


§ 13

  1. Umowa może być zawarta z osobą korzystającą z lokalu wskazaną we wniosku właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych.

  2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 zawiera w szczególności:

    1. wykaz osób korzystających z lokali, w tym określenie rodzaju tytułu prawnego do zajmowanego lokalu wraz z pisemną zgodą takiej osoby na zawarcie umowy,

    2. oświadczenie wnioskodawcy o poinformowaniu osób korzystających z lokali o zasadach rozliczania różnic oraz o obowiązku ponoszenia na rzecz Przedsiębiorstwa dodatkowych opłat,

    3. schemat wewnętrznej instalacji wodociągowej w budynku wielolokalowym za wodomierzem głównym, wraz z określeniem lokalizacji wszystkich punktów czerpalnych.

  1. Przedsiębiorstwo może określić wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1.

  2. W terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku, Przedsiębiorstwo jest zobowiązane wydać informację techniczną określającą wymagania techniczne, wynikające z obowiązujących przepisów prawa i Polskich Norm.

  3. Po spełnieniu wymagań technicznych, Przedsiębiorstwo zawiera umowę z właścicielem lub zarządcą budynku wielolokalowego oraz z osobami korzystającymi z lokali, wskazanymi we wniosku, o którym mowa w ust. 1.

§ 14

Przedsiębiorstwo sporządza umowę w terminie do 30 dni od dnia złożenia wniosku o zawarcie umowy.


C. Zasady rozwiązywania umów

§ 15

Umowa może być rozwiązana:

  1. w drodze porozumienia stron,

  2. z zachowaniem okresu wypowiedzenia określonego w umowie,

  3. bez wypowiedzenia

§ 16

  1. Rozwiązanie umowy wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.

  2. Umowa zawarta na czas określony ulega rozwiązaniu z chwilą upływu czasu na jaki została zawarta.

  3. Umowa może być rozwiązana przez Przedsiębiorstwo bez zachowania okresu wypowiedzenia, w przypadku zaistnienia okoliczności uprawniających Przedsiębiorstwo do odcięcia dostaw wody i zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego określonych w ustawie jak również w przypadku dokonania przez Odbiorcę zmian w instalacjach wpływających negatywnie na funkcjonowanie urządzeń Przedsiębiorstwa.

  4. Umowa może być wypowiedziana przez Przedsiębiorstwo wyłącznie z ważnych powodów, w szczególności uporczywego naruszania swych obowiązków przez Odbiorcę.


§ 17

Umowa wygasa w przypadku:

      1. śmierci Odbiorcy będącego osobą fizyczną,

      2. utraty przez Odbiorcę prawa do korzystania z nieruchomości,

      3. wykreślenia z właściwego rejestru Odbiorcy będącego osobą prawną, Odbiorcy będącego jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej albo Odbiorcy – Przedsiębiorcy – będącego osobą fizyczną,

      4. utraty przez Przedsiębiorstwo zezwolenia na prowadzenie działalności.


§ 18

Po rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy, Przedsiębiorstwo zaprzestaje świadczenia usług w szczególności poprzez dokonanie zamknięcia przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego oraz demontaż wodomierza głównego.



ROZDZIAŁ IV

Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone

w taryfach


§ 19

Rozliczenia za usługi zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków są prowadzone przez Przedsiębiorstwo z Odbiorcami, wyłącznie w oparciu o ceny i stawki opłat określone w ogłoszonych taryfach oraz umowę.

§ 20

Długość okresu obrachunkowego określa umowa, przy czym jest to okres nie krótszy niż jeden miesiąc i nie dłuższy niż sześć miesięcy.

§ 21

  1. Wejście w życie nowych taryf nie stanowi zmiany umowy.

  2. Stosowanie przez Przedsiębiorstwo cen i stawek opłat wynikających z nowych, prawidłowo podanych do wiadomości publicznej taryf, nie wymaga odrębnego informowania Odbiorców o ich wysokości.

  3. Przedsiębiorstwo dołącza do umowy aktualnie obowiązującą taryfę lub jej wyciąg, zawierający ceny i stawki opłat właściwe dla Odbiorcy, będącego stroną umowy.


§ 22

  1. Odbiorca uiszcza opłatę za dostawę wody i ścieków na podstawie faktury dostarczonej przez Przedsiębiorstwo.

  2. W przypadku budynku wielolokalowego, w którym Odbiorcami są również osoby korzystające z poszczególnych lokali, Przedsiębiorstwo wystawia odrębną fakturę zarządcy lub właścicielowi takiego budynku oraz odrębne faktury osobom korzystającym z lokali.

  3. Odbiorca otrzymuje fakturę nie później niż 14 dni od daty dokonania odczytu lub, w sytuacji, kiedy ilość świadczonych usług jest ustalana na innej podstawie niż wskazania wodomierza lub urządzenia pomiarowego, końca okresu obrachunkowego.

  4. Odbiorca dokonuje zapłaty za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki w terminie wskazanym w fakturze, który nie może być krótszy niż 14 dni od daty jej doręczenia. Opóźnienia w zapłacie uprawniają Przedsiębiorstwo do naliczania odsetek ustawowych.

  5. Zgłoszenie przez Odbiorcę zastrzeżeń, co do wysokości faktury nie wstrzymuje jej zapłaty.

6. W przypadku stwierdzenia nadpłaty zalicza się ją na poczet przyszłych należności lub na pisemne żądanie Odbiorcy zwraca się ją w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Nadpłata zostanie zwrócona w formie wypłaty gotówkowej lub na wskazany rachunek bankowy.


§ 23

        1. W przypadku niesprawności wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego ilość pobranej wody i/lub odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie średniego zużycia wody i/lub odprowadzonych ścieków w okresie 6 miesięcy świadczenia usług przed stwierdzeniem niesprawności wodomierza i/lub urządzenia pomiarowego.

        2. W przypadku krótszego niż 6 miesięcy okresu świadczenia usług, ilość pobranej wody i/lub odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie średniego zużycia wody i/lub odprowadzonych ścieków w całym okresie świadczenia usług przed stwierdzeniem niesprawności wodomierza i/lub urządzenia pomiarowego.


§ 24

  1. Jeżeli Odbiorca pobiera wodę z ujęć własnych i wprowadza ścieki do urządzeń Przedsiębiorstwa, w razie braku urządzeń pomiarowych, ilość odprowadzonych ścieków może być ustalana jako równa ilości wody pobranej, ustalonej na podstawie wskazań wodomierza własnego.

  2. Jeżeli Odbiorca pobiera wodę z ujęć własnych oraz urządzeń Przedsiębiorstwa i wprowadza ścieki do urządzeń Przedsiębiorstwa, w razie braku urządzeń pomiarowych, ilość odprowadzonych ścieków może być ustalana jako suma wskazań wodomierza własnego i wodomierza głównego.

  3. W przypadku, gdy Odbiorca pobiera wodę bezpowrotnie, ilość zużytej wody określa się na podstawie wskazań wodomierza dodatkowego.

  4. W przypadkach określonych w ust 1, 2 i 3 Odbiorca jest zobowiązany do zakupu, zainstalowania na własny koszt wodomierza własnego i/lub dodatkowego, ich utrzymania i legalizacji.



ROZDZIAŁ V

Warunki przyłączania do sieci


§ 25

Osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci składa Przedsiębiorstwu wniosek o przyłączenie, który powinien zawierać co najmniej:

    1. imię i nazwisko (lub nazwę) wnioskodawcy,

    2. adres do korespondencji,

    3. w przypadku osób prawnych odpis z właściwego rejestru wskazujący na sposób reprezentacji podmiotu,

    4. określenie rodzaju instalacji i urządzeń służących do odbioru usług,

    5. określenie ilości przewidywanego poboru wody, jej przeznaczenia oraz charakterystyki zużycia wody,

    6. wskazanie przewidywanej ilości odprowadzanych ścieków i ich rodzaju (w przypadku dostawców ścieków przemysłowych, również jakości odprowadzanych ścieków oraz zastosowanych lub planowanych do zastosowania urządzeń podczyszczających),

    7. opis nieruchomości, do której będzie dostarczana woda i/lub z której będą odprowadzane ścieki, w szczególności określenie jej powierzchni, sposobu zagospodarowania, i przeznaczenia,

    8. wskazanie planowanego terminu rozpoczęcia poboru wody i dostarczania ścieków.


§ 26

  1. Do wniosku, o którym mowa w § 25, osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci powinna załączyć:

  1. dokument określający stan prawny nieruchomości, której dotyczy wniosek,

  2. aktualną mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości, o której mowa w ust. 1, względem istniejących sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.

    1. Przedsiębiorstwo może zażądać dodatkowych informacji niezbędnych do określenia warunków przyłączenia do sieci.

    2. Przedsiębiorstwo bezpłatnie udostępnia wzór wniosku.

§ 27

  1. Jeżeli są spełnione warunki techniczne, umożliwiające podłączenie nieruchomości do sieci, Przedsiębiorstwo w terminie 30 dni od otrzymania prawidłowo wypełnionego wniosku, o którym mowa w § 25 i/lub dodatkowych informacji, o których mowa w § 26 ust.2, wraz z kompletem załączników, wydaje osobie ubiegającej się o przyłączenie do sieci dokument pod nazwą „Warunki techniczne przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej”, zwane dalej w treści umowy warunkami technicznymi. W razie braku możliwości podłączenia nieruchomości do sieci, Przedsiębiorstwo w terminie 21 dni od otrzymania wniosku, o którym mowa w § 25, informuje o tym osobę ubiegającą się o przyłączenie do sieci, wskazując wyraźnie na powody, które uniemożliwiają podłączenie.

  2. Warunki techniczne powinny, co najmniej:

  1. wskazywać miejsce i sposób przyłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej, w tym miejsce zainstalowania wodomierza głównego i/lub urządzenia pomiarowego,

  2. określać maksymalną ilość wody dostarczanej do nieruchomości z podziałem na poszczególne cele,

  3. określać maksymalną ilość ścieków odprowadzanych z nieruchomości i ich jakość,

  4. zawierać informacje o rodzaju i zawartości dokumentów, jakie powinna przedłożyć osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci oraz podmiotach z jakimi należy dokonać uzgodnień,

  5. wskazywać okres ważności wydanych warunków przyłączenia, nie krótszy niż 1 rok.

  1. Warunki techniczne mogą określać:

  1. parametry techniczne przyłącza,

  2. miejsce zainstalowania wodomierza głównego, a w przypadku, gdy wnioskodawca proponuje pomiar ilości odprowadzanych ścieków inaczej niż na podstawie odczytów ilości pobieranej wody, urządzenia pomiarowego do mierzenia ilości odprowadzanych ścieków, lub też wodomierzy dodatkowego i/lub własnego do mierzenia ilości wody, z której nie odprowadza się ścieków do kanalizacji.

  1. Wydanie warunków technicznych może być odpłatne. Odpłatność nie powinna przekraczać kosztów przygotowania warunków technicznych.

§ 28

  1. Warunki techniczne wydawane osobie ubiegającej się o przyłączenie do sieci mogą na jej wniosek i za zgodą Przedsiębiorstwa, obejmować nie tylko zgodę na wybudowanie przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego, ale również zgodę na wybudowanie przez osobę ubiegającą się o przyłączenie do sieci ze środków własnych, urządzeń wodociągowych i/lub kanalizacyjnych.

  2. W przypadku określonym w ust. 1, Gmina lub Przedsiębiorstwo i osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci, przed wydaniem warunków technicznych są zobowiązane do zawarcia umowy regulującej tryb i zasady umownego przejęcia przez Gminę lub Przedsiębiorstwo urządzeń wybudowanych przez osobę ubiegającą się o przyłączenie do sieci ze środków własnych.

  3. W sytuacji współfinansowania przez osobę ubiegającą się o przyłączenie do sieci budowy urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych umowa zawierana między Gminą lub Przedsiębiorstwem a osobą ubiegającą się o przyłączenie do sieci reguluje tryb i zasady umownego przejęcia przez Gminę lub Przedsiębiorstwo części inwestycji sfinansowanej przez osobę ubiegającą się o przyłączenie do sieci.

  4. Umowne przejęcie polegać może na przeniesieniu na Gminę lub Przedsiębiorstwo prawa własności urządzenia, jak również na zawarciu umowy obligacyjnej, w szczególności umowy dzierżawy, a także prawnorzeczowej, w szczególności ustanowieniu użytkowania, w sposób umożliwiający Gminie lub Przedsiębiorstwu korzystanie z urządzenia.

  5. Strony wybierają formę przejęcia.

  6. Umowa, o której mowa w ust 2 i 3 wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.

  7. Umowa, o której mowa w ust 2 i 3 określa, co najmniej:

    1. termin wybudowania urządzenia,

    2. warunki techniczne, jakie urządzenie musi spełniać,

    3. wykonanie projektu budowlanego,

    4. zasady kontroli realizacji inwestycji przez Przedsiębiorstwo,

    5. zasady wyceny inwestycji,

    6. formę prawną przejęcia urządzenia przez Przedsiębiorstwo,

    7. termin przejęcia urządzenia,

    8. termin i zasady wypłaty wynagrodzenia za przeniesienie własności urządzenia lub termin i zasady uiszczania wynagrodzenia za korzystanie przez Przedsiębiorstwo z urządzenia na podstawie umowy nie przenoszącej prawa własności,

    9. ewentualne zabezpieczenie wzajemnych zobowiązań.


§ 29

        1. Warunkiem przystąpienia do prac zmierzających do przyłączenia nieruchomości do sieci jest pisemne uzgodnienie z Przedsiębiorstwem projektu przyłącza i sposobu prowadzenia tych prac oraz warunków i sposobów dokonywania przez Przedsiębiorstwo kontroli robót.

        2. Spełnienie warunku sposobów dokonywania kontroli robót nie jest wymagane, jeżeli przyłączenia do sieci dokonuje Przedsiębiorstwo, które wydało warunki techniczne dla danej nieruchomości. Wykonanie usługi przyłączenia do sieci przez Przedsiębiorstwo jest odpłatne. Przed przystąpieniem do wykonania usługi Przedsiębiorstwo sporządza na własny koszt i przedkłada osobie ubiegającej się o przyłączenie do sieci szczegółowy wykaz planowanych kosztów. Rachunek wystawiony przez Przedsiębiorstwo po zakończeniu prac nie może być wyższy o więcej niż 20% w stosunku do sumy kosztów przedłożonych osobie ubiegającej się o przyłączenie do sieci przed przystąpieniem do tych prac.

        3. Osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci, w celu uzyskania pisemnego uzgodnienia, o którym mowa w ust 1, przedkłada Przedsiębiorstwu odpowiednie dokumenty i informacje. Wykaz niezbędnych dokumentów i informacji Przedsiębiorstwo doręcza każdej osobie ubiegającej się o przyłączenie do sieci wraz z wydanymi warunkami technicznymi.

        4. Przedsiębiorstwo wydaje pisemne uzgodnienie, o którym mowa w ust 1 w terminie 14 dni od daty złożenia kompletu dokumentów i informacji wskazanych w wykazie, o którym mowa w ust 3.


§ 30

Przedsiębiorstwo dokonuje odbioru wykonanego przyłącza pod kątem spełnienia warunków technicznych.


ROZDZIAŁ Vi

Techniczne warunki określające możliwość dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych


§ 31

  1. Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić przyłączenia do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej jeżeli:

    1) w wyniku przyłączenia warunki techniczne pogorszą się tak, że nie zostanie zachowany minimalny poziom usług, a w szczególności, jeżeli zabraknie wymaganych zdolności produkcyjnych ujęć, stacji uzdatniania i oczyszczalni ścieków,



    2) nie zostanie zachowana zdolność dostawcza istniejących układów dystrybucji wody i odprowadzania ścieków,

    3) jeżeli Przedsiębiorstwo nie posiada technicznych możliwości świadczenia usług.

  1. Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić przyłączenia nowego Odbiorcy usług wodociągowej lub kanalizacyjnej , gdy przyłącze zostało wykonane niezgodnie z wydanymi warunkami technicznymi.


ROZDZIAŁ VII

Sposób dokonywania odbioru przez przedsiębiorstwo

wykonanego przyłącza


§ 32

  1. W celu dokonania odbioru przyłącza, Przedsiębiorstwo dokonuje sprawdzenia zgodności wykonanych prac z wydanymi przez Przedsiębiorstwo warunkami technicznymi i projektem przyłącza.

  2. Jeżeli warunki techniczne obejmowały również obowiązek wybudowania przez osobę ubiegającą się o przyłączenie do sieci ze środków własnych, urządzeń wodociągowych i/lub kanalizacyjnych, to warunkiem przystąpienia do odbioru przyłącza może być wcześniejszy odbiór tych urządzeń.

  3. Określone w warunkach przyłączenia próby i odbiory częściowe oraz końcowe są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.

  4. Odbiór jest wykonywany przed zasypaniem przyłącza. Wszelkie odcinki przyłącza ulegające częściowemu zakryciu (tzw. prace zanikające) należy zgłaszać do odbioru przed zasypaniem.

  5. Odbiorca zapewnia wykonanie, przed zasypaniem, inwentaryzacji powykonawczej, w zakresie wskazanym w warunkach technicznych. Jeden egzemplarzach mapy poinwentaryzacyjnej należy dostarczyć do Przedsiębiorstwa ,a drugi do odpowiedniego Urzędu zajmującego się aktualizacją dokumentacji geodezyjną.

§ 33

  1. Po zgłoszeniu gotowości do odbioru przez Odbiorcę, Przedsiębiorstwo dokonuje sprawdzenia zgodności wykonanych prac z wydanymi przez Przedsiębiorstwo warunkami technicznymi i projektem przyłącza.

  2. Wyniki prób i odbiorów, o których mowa w § 32 ust.3 są potwierdzane przez strony w sporządzanych protokołach.

§ 34

Wzory zgłoszenia odbioru oraz protokołu odbioru określa Przedsiębiorstwo.






§ 35

1. Zgłoszenie odbioru technicznego przyłącza powinno zawierać co najmniej:

    1. dane identyfikujące inwestora i adres przyłącza,

    2. planowany termin odbioru,

    3. inne warunki odbioru.

2. Protokół odbioru technicznego przyłącza powinien zawierać co najmniej:

  1. dane techniczne charakteryzujące przedmiot odbioru,( średnica, materiał, długość, elementy uzbrojenia),

  2. rodzaj odprowadzanych ścieków, dla przyłącza kanalizacyjnego,

  3. uwagi dotyczące różnic pomiędzy projektem przyłącza a realizacją przyłącza,

  4. skład i podpisy członków komisji dokonującej odbioru.



ROZDZIAŁ VIII

Standardy obsługi odbiorców oraz

SPOSÓB POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU NIEDOTRZYMANIA CIĄGŁOŚCI USŁUG I ODPOWIEDNICH PARAMETRÓW świadczonych USŁUG


§ 36

  1. Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do udzielania informacji dotyczących:

    1. prawidłowego sposobu wykonywania przez Odbiorcę umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków,

    2. warunków przyłączenia się do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej przez osoby ubiegające się o przyłączenie do sieci i/lub nowych Odbiorców usług,

    3. występujących zakłóceń w dostawach wody lub w odprowadzaniu ścieków,

    4. występujących awarii urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych,

    5. planowanych przerw w świadczeniu usług.

  2. Przedsiębiorstwo udziela Informacji za pośrednictwem telefonu, faksu lub elektronicznych środków przekazu, bez zbędnej zwłoki, jednakże w terminie nie dłuższym niż 3 dni.

  3. Jeżeli prośba o udzielenie informacji została przedłożona na piśmie, Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne udziela odpowiedzi w tej samej formie w terminie 14 dni od otrzymania prośby chyba, że osoba zwracająca się o informację wyraźnie zaznaczyła, iż informacja ma być udzielona w jednej z form wskazanych w ust 2.

  4. Jeżeli udzielenie informacji wymaga ustaleń wymagających okresów dłuższych niż terminy wskazane w ust 2 i 3, Przedsiębiorstwo przed upływem terminów wskazanych w ust 2 i 3, informuje o tym fakcie osobę, która złożyła prośbę o informację i wskazuje jej ostateczny termin udzielenia odpowiedzi. Termin ten w żadnym wypadku nie może być dłuższy niż 30 dni od dnia złożenia prośby.



§ 37

    1. Odbiorca ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących sposobu wykonywania przez Przedsiębiorstwo umowy, w szczególności ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za te usługi.

    2. Reklamacja wymaga formy pisemnej.

    3. Przedsiębiorstwo jest zobowiązane rozpatrzeć reklamację w terminie nie dłuższym jednak niż 14 dni od dnia doręczenia reklamacji Przedsiębiorstwu.

    4. Jeżeli rozpatrzenie reklamacji wymaga ustaleń wymagających okresów dłuższych niż termin wskazany w ust.3, Przedsiębiorstwo przed upływem terminu wskazanego w ust 3, informuje o tym fakcie osobę, która złożyła reklamację i wskazuje jej ostateczny termin rozpatrzenia. Termin ten w żadnym wypadku nie może być dłuższy niż 30 dni od dnia złożenia reklamacji.

  1. Rozpatrzenie reklamacji wymagającej zlecenia ekspertyz zewnętrznych następuje do czasu ich otrzymania.


§ 38

Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do wyznaczenia osoby lub osób odpowiedzialnych za kontakty z Odbiorcami oraz osobami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci, w tym za przyjmowanie i rozpatrywanie reklamacji.

§ 39

W siedzibie Przedsiębiorstwa powinny być udostępnione wszystkim zainteresowanym:

  1. aktualnie obowiązujące na terenie gminy taryfy cen i stawek opłat,

  2. tekst jednolity „Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków”, obowiązującego na terenie gminy,

  3. wyniki ostatnio przeprowadzonych analiz jakości wody,

  4. tekst jednolity ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków wraz z wszystkimi aktami wykonawczymi wydanymi na podstawie ustawy.

§ 40

    1. Przedsiębiorstwo ma obowiązek poinformowania Odbiorców o planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody, w sposób zwyczajowo przyjęty z wyprzedzeniem co najmniej 48 godzinnym.

    2. Przedsiębiorstwo ma również obowiązek niezwłocznie poinformować Odbiorców, w sposób zwyczajowo przyjęty, o zaistniałych nieplanowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody, o ile czas ich trwania przekracza 4 godziny.

    3. W przypadku budynków wielolokalowych, Przedsiębiorstwo może o zdarzeniach wskazanych w ust 2 poinformować wyłącznie właściciela lub zarządcę nieruchomości jeżeli planowany czas trwania przerwy w dostawie wody przekracza 4 godziny.

    4. W razie planowanej lub zaistniałej przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin Przedsiębiorstwo ma obowiązek zapewnić zastępczy punkt poboru wody i poinformować o tym fakcie Odbiorców, wskazując lokalizację zastępczego punktu poboru wody.


§ 41

        1. W przypadku wystąpienia warunków stwarzających zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska oraz mogących spowodować znaczne szkody lub uniemożliwiających świadczenie usług dopuszcza się zakłócenia w dostawie wody albo w odprowadzaniu ścieków bez uprzedniego powiadomienia Odbiorcy, a w szczególności z powodu:

    1. zanieczyszczenia, skażenia, zakażenia lub braku wody powierzchniowej lub podziemnej,

    2. zanieczyszczenia, skażenia lub zakażenia wody w urządzeniach wodociągowych w sposób niebezpieczny dla zdrowia,

    3. potrzeby zwiększenia dopływu wody do hydrantów przeciwpożarowych,

    4. konieczności przeprowadzenia napraw urządzeń wodociągowych albo kanalizacyjnych wynikających z awarii,

    5. przerw w zasilaniu energetycznym urządzeń wodociągowych albo kanalizacyjnych,

    6. uszkodzenia urządzeń i instalacji wodociągowych albo kanalizacyjnych grożących niebezpieczeństwem,

    7. wystąpienia siły wyższej.

        1. Przedsiębiorstwo nie ponosi odpowiedzialności odszkodowawczej za zakłócenia w dostawie wody albo w odprowadzaniu ścieków spowodowane:

    1. wystąpieniem siły wyższej,

    2. winą Odbiorcy,

    3. winą osoby trzeciej, za którą Przedsiębiorstwo nie ponosi odpowiedzialności,

  1. potrzebą ochrony życia lub zdrowia ludzkiego oraz środowiska naturalnego, a także potrzebami przeciwpożarowymi,

  2. innymi okolicznościami, za które Przedsiębiorstwo nie ponosi odpowiedzialności.


§ 42

Odbiorca może domagać się obniżenia należności, na zasadach określonych w umowie, w przypadku udowodnienia zawinionego przez Przedsiębiorstwo dostarczania wody o parametrach nieodpowiadających wymogom określonym odrębnymi przepisami.



ROZDZIAŁ IX

WARUNKI DOSTAWY WODY NA CELE PRZECIWPOŻAROWE


§ 43

Woda do celów przeciwpożarowych jest dostępna z urządzeń wodociągowych posiadanych przez Przedsiębiorstwo, a w szczególności z hydrantów przeciwpożarowych zainstalowanych na sieci wodociągowej.

§ 44

Zapewnienie dostawy wody na cele przeciwpożarowe następuje na podstawie umowy zawieranej pomiędzy Gminą, Przedsiębiorstwem i jednostką straży pożarnej.


§ 45

W kalkulacji ceny za wodę pobieraną na cele przeciwpożarowe poprzez urządzenia usytuowane na terenie publicznym, Przedsiębiorstwo uwzględnia koszty utrzymania urządzeń niezbędnych dla zapewnienia wymaganych zdolności dostawczych hydrantów, powiększone o marżę zysku.


§ 46

Ilość wody pobieranej na cele przeciwpożarowe wraz z określeniem punktów poboru jest ustalana na podstawie pisemnych informacji składanych przez jednostkę straży pożarnej w umownie ustalonych okresach.

§ 47

W przypadku poboru wody na cele przeciwpożarowe z urządzeń wodociągowych, którymi woda jest dostarczana dla innych Odbiorców, jednostka niezwłocznie przekazuje Przedsiębiorstwu informacje o ilości wody pobranej.

§ 48

Gmina ponosi koszty wody pobranej na cele przeciwpożarowe.



ROZDZIAŁ IX

POSTANOWIENIA KOŃCOWE


§ 49

Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały, traci moc uchwała Rady Miejskiej we Wrześni nr LVIII/384/2002 z 9 września 2002r. w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzenia ścieków na terenie gminy Września ( Dz. Urz. Woj. Wlkp. Nr 127 poz. 3493)


§ 50

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.


Przewodniczący Rady Miejskiej we Wrześni

Maciej Baranowski

/-/





Uzasadnienie



Obowiązek wprowadzenia nowego Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków wynika z nowelizacji ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzania ścieków. Zgodnie ze wspomnianą ustawą regulamin powinien określać prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego oraz odbiorców usług, w tym:

  1. minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo- kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków,

  2. szczegółowe warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług,

  3. sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach,

  4. warunki przyłączania do sieci,

  5. techniczne warunki określające możliwości dostępu do usług wodociągowo – kanalizacyjnych,

  6. sposób dokonywania odbioru przez przedsiębiorstwo wodociągowo- kanalizacyjne wykonanego przyłącza,

  7. sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzonych do kanalizacji ścieków,

  8. standardy obsługi odbiorców usług a w szczególności zakłóceń w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków,

  9. warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe.






Projektodawca:

Burmistrz Miasta i Gminy Września

Tomasz Kałużny

/-/



Pdf
DRUKUJ
POWRÓT
ZGŁOŚ
NIEŚCISŁOŚĆ
Decyzja użytkownika w zakresie plików Cookie na niniejszej stronie

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookie i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. W programie służącym do obsługi Internetu można zmienić ustawienia dotyczące plików cookie.Korzystanie z tego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących plików cookie oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.