BIP Września

Technologia google logo wewnętrzna
Strona Główna . . Baza dokumentów . Rejestr zmian . Dostęp do informacji . Statystyki . Kontakt . . . .
Statystyki   »
stronę odwiedziło osób:
18876749
ostatnia aktualizacja BIP'u:
30-11-2022
Portal - Akty prawne i protokoły
UCHWAŁA Nr XVIII/239/08

UCHWAŁA nr XVIII/239/08
Rady Miejskiej we Wrześni
z dnia 7 listopada 2008 roku

zmieniająca uchwałę nr XXXVII/218/93 Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 15 stycznia 1993r. w sprawie podatku od nieruchomości.


Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 roku , Nr 121, poz. 844 – tekst jednolity ze zm: Dz.U.z 2005r. Nr 143, poz. 1199, M.P. z 2006r. Nr 72, poz. 721, M.P.z 2006r. Nr 75, poz. 758, Dz.U.z 2006r. , Nr 220, poz.1601, Dz.U. z 2006r.,Nr 225, poz.1635, Dz.U.z 2006r., Nr 249. poz.1828, Dz.U. z 2006r., Nr 251, poz.1847, Dz.U. z 2006r. Nr 245, poz. 1775, M.P. z 2007r., Nr 47, poz.557, M.P. z 2007r. Nr 76, poz.813, Dz.U.z 2006r. Nr 249, poz. 1828, Dz.U.z 2008r., Nr 93, poz. 585, Dz.U. z 2008r., Nr 116, poz. 730) w związku z art 40 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku – o samorządzie gminnym (Dz.U.z 2001 r. , Nr 142, poz. 1591, Dz.U.z 2002, Nr 23, poz. 220, Dz.U.z 2002, Nr 62, poz. 558, Dz.U.2002r , Nr 113, poz 984, Dz.U.z 2002r., Nr 214, poz. 1806, Dz.U.z 2003r., Nr 80, poz. 717, Dz.U.z 2003r., Nr 162, poz. 1568, Dz.U.z 2002r., Nr 153, poz. 1271, Dz.U.z 2004r, Nr 116, poz. 1203, Dz.U.z 2005r., Nr 172, poz. 1441, Dz.U.z 2006r, Nr 17, poz. 128, Dz.U.z 2005r., Nr 175, poz. 1457, Dz.U.z 2004r., Nr 102, poz.1055, Dz.U.z 2006r , Nr 181, poz.1337, Dz.U.z 2007r., Nr 48, poz. 327, Dz.U. z 2007r. Nr 138, poz.974, Dz.U. z 2007r., Nr 173, poz.1218) Rada Miejska we Wrześni uchwala, co następuje:

§ 1

W uchwale nr XXXVII/218/93 Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 15 stycznia 1993r.
w sprawie podatku od nieruchomości, zmienionej uchwałą nr XLV/278/93 z dnia 3 grudnia 1993 r., uchwałą nr VII/44/94 z dnia 16 grudnia 1994r., uchwałą nr XIX/126/95 z dnia 29 grudnia 1995r., uchwałą nr XXX/210/96 z dnia 20 grudnia 1996r., uchwałą nr XL/284/97 z dnia 19 grudnia 1997r., uchwałą nr III/28/98 z dnia 18 grudnia 1998r., uchwałą nr XVIII/131/99 z dnia 20 grudnia 1999r., uchwałą nr XXXIII/232/00 z dnia 19 grudnia 2000r., uchwałą nr XLVII/317/01 z dnia 22 listopada 2001r. oraz uchwałą nr II/9/2002 z dnia 28 listopada 2002r, uchwałą nr IX/89/03 z dnia 29 kwietnia 2003 roku (Dz.Urz.woj.wlkp. z 2003 roku, Nr 164, poz. 3063) oraz uchwałą nr XIV/141/03 z dnia 27 listopada 2003 roku (Dz.Urz.woj.wlkp. z 2003 roku, Nr 202, poz. 3977) Rady Miejskiej we Wrześni
wprowadza się następujące zmiany:

§ 1 ustęp 1 uchwały otrzymuje brzmienie: „1. Stawki podatku od nieruchomości wynoszą rocznie:

1/ od budynków lub ich części:

a) mieszkalnych - 0,49 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,

b) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej - 13,99 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,

c) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym - 7,05 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,

d) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych - 3,46 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,

e) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizację pożytku publicznego - 3,40 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,

2) od gruntów;

a) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków - 0,60 zł od 1 m2 powierzchni,

b) pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych - 3,28 zł od 1 ha powierzchni,

c) pozostałych – w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 0,10 zł od 1 m2 powierzchni,

3) od budowli - 2 % ich wartości ustalonej według zasad określonych w przepisach ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Września.

§ 3

Uchwałę podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń
w holu Urzędu Miasta i Gminy oraz opublikowanie w biuletynie „Wieści z Ratusza”.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2009 roku

Przewodnicząca Rady Miejskiej we Wrześni
/-/ Bożena Nowacka

 

Uzasadnienie do uchwały nr XVIII/239/08 Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 7 listopada 2008 roku zmieniającego uchwałę nr XXXVII/218/93 Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 15 stycznia 1993r. w sprawie podatku od nieruchomości.


Podstawowymi dochodami Gminy są dochody z tytułu podatków lokalnych, w tym podatku od nieruchomości z których to realizowane są zadania własne Gminy służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania te obejmują takie sprawy jak: sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, lokalnego transportu zbiorowego, pomocy społecznej, gminnego budownictwa mieszkaniowego,edukacji publicznej, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, targowisk i hal targowych, zieleni gminnej i zadrzewień, cmentarzy gminnych, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,wspierania i upowszechniania idei samorządowej,promocji gminy,współpracy z organizacjami pozarządowymi,współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw. Jak wynika z powyższego, zakres realizowanych zadań przez Gminę jest obszerny i wymaga uzyskania na ich realizację środków pieniężnych w tym także pochodzących z podatków lokalnych.

Biorąc pod uwagę fakt, iż stawka podatku od nieruchomości dotycząca budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej obecnie obowiązująca jest identyczna jak stawka podatku z 2001 roku oraz mając na względzie fakt, iż w tym czasie koszty towarów i usług uległy wzrostowi o kilkadziesiąt procent, a co za tym idzie koszty realizacji zadań gminnych także, Rada Gminy uważa za zasadne i słuszne społecznie oraz gospodarczo podwyższenie tej stawki.

Proponowane zmiany dotyczą następujących stawek podatku: od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczych, od budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie skupu i składowania zboża oraz przechowywania pojazdów i maszyn rolniczych oraz budowli wykorzystywanych bezpośrednio do wytwarzania ciepła, rurociągów i przewodów sieci rozdzielczej ciepła i wody a także od budowli służących do odprowadzania i oczyszczania ścieków.

W przypadku stawek podatku od nieruchomości dotyczących budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczych proponuje się podwyższenie tej stawki z kwoty: 12,99 zł

od 1 m2 powierzchni użytkowej do kwoty: 13,99 złotych. Zdaniem Rady ta zmiana o 1,00 zł (tj. ok 7%) w sposób znaczący może zasilić budżet Gminy.

Kolejna zmiana dotyczy stawki podatku od tzw. budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie skupu i składowania zboża oraz przechowywania pojazdów i maszyn rolniczych a także stawki podatku od budowli wykorzystywanych bezpośrednio do wytwarzania ciepła, rurociągów i przewodów sieci rozdzielczej ciepła i wody a także od budowli służących do odprowadzania i oczyszczania ścieków. Proponuje się zmianę obu w/w stawek.

W pierwszym przypadku zmiana polegałaby na podwyższeniu stawki z kwoty: 8,66 zł do kwoty: 13,99 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej budynku. A w przypadku budowli zmiana by polegała na podwyższeniu stawki podatku z 1% do 2 % wartości budowli.

Obie z w/w stawek podatku są stawkami preferencyjnymi i dotyczącą przedmiotów opodatkowania (w tym przypadku budynków i budowli) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. W praktyce stawki te mają zastosowanie do konkretnych podatników prowadzących działalność gospodarczą i służą wspieraniu konkretnych rodzajów działalności gospodarczej. Pozostawienie ich jako stawek preferencyjnych jest traktowane jako forma udzielania pomocy publicznej przez gminę która to może być udzielana tylko i wyłącznie jako tzw. pomoc de minimis (art.20c ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych). Dalsze obowiązywanie w/w stawek ponosi za sobą konsekwencje prawne polegające na tym, że uchwała w sprawie stawek podatku od nieruchomości w części dotyczącej tych stawek preferencyjnych winna być opracowana jako program pomocy de minimis zgodny z przepisami Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 roku w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (DZ.Urz. UE L Nr 379 z 28.12.2006r.). To z kolei powoduje że organ udzielający pomocy (gmina) jest zobowiązany do przestrzegania wszystkich zasad wynikających z w/w rozporządzenia w szczególności do wydawania przedsiębiorcom zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis zgodnie z Rozporządzeniem Rady ministrów z dnia 20 marca 2007 roku w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie i rybołóstwie ( DZ.U.z 2007 roku, Nr 563, poz. 354). W praktyce oznacza to, że w każdym przypadku zastosowania przez gminę wobec przedsiębiorcy takich preferencyjnych stawki podatku należy wydawać w/w zaświadczenia o udzielonej pomocy w których to należy wskazać wartość udzielonej pomocy. Przed wydaniem przedmiotowych zaświadczeń każdorazowo należy badać wielkość otrzymanej pomocy de minimis przez podatnika - przedsiębiorcę za okres kolejnych trzech lat kalendarzowych oraz każdej innej niż de minimis pomocy otrzymanej na te same koszty kwalifikowane z którymi związana jest pomoc de minim udzielana na podstawie uchwały. Ponadto organ udzielający pomocy jest zobowiązany do sprawdzenia, czy podmiot mający uzyskać pomoc de minimis nie znajduje się trudnej sytuacji ekonomicznej tj. nie spełnia kryteriów określonych w pkt 9-11 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 1.10.2004). Ponadto należy pamiętać także o tym ,iż pomoc de minimis udzielana w oparciu o przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 powinna być uwzględniana w okresowych sprawozdaniach sporządzanych zgodnie z przepisami Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej oraz sprawozdań o zaległych należnościach przedsiębiorców z tytułu świadczeń na rzecz sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 133 poz. 923).

Nieuchwalenia nowych stawek podatkowych i tym samym nie wyeliminowanie z dotychczasowej uchwały preferencyjnych stawek podatku o których mowa wyżej spowodowałoby , że w następnym roku podatkowym stosowano by dotychczasowe stawki podatku od nieruchomości (zgodnie z art. 20a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych) ale jakoże uchwała przewidywałaby udzielanie pomocy de minimis, musiałaby zostać dostosowana do przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z konsekwencjami prawnymi opisanymi wyżej.

Biorąc pod uwagę konieczność stosowania skomplikowanego procesu monitorowania ewentualnie udzielanej pomocy publicznej a także mało uzasadnione gospodarczo funkcjonowanie preferencyjnych stawek podatków dla wybranej kategorii przedsiębiorców Rada uznała za zasadne wyeliminowanie z uchwały preferencyjnych stawek podatku od nieruchomości i zastąpienie ich jedną, równą dla każdego przedsiębiorcy stawką podatku.

Pdf
DRUKUJ
POWRÓT
ZGŁOŚ
NIEŚCISŁOŚĆ
Decyzja użytkownika w zakresie plików Cookie na niniejszej stronie

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookie i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. W programie służącym do obsługi Internetu można zmienić ustawienia dotyczące plików cookie.Korzystanie z tego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących plików cookie oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.