Uchwała Nr VII/226/2008
Rady Miejskiej we Wrześni
z dnia 29 września 2008 r.
w sprawie: procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 roku Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska we Wrześni, uchwala co następuje:
§ 1.
1. Dyrektorzy i kierownicy jednostek i zakładów budżetowych i instytucji kultury, Naczelnicy Wydziałów oraz kierownicy referatów i samodzielni pracownicy samorządowi, przygotowują materiały do projektu budżetu rzetelnie według rzeczywistych potrzeb z uzasadnieniem w oparciu o realizowane zadania przez poszczególne jednostki lub pracowników odpowiedzialnych za wykonanie zadań w ramach powierzonych obowiązków.
1. Radni, przedstawiciele jednostek pomocniczych Gminy (sołectw) oraz inne podmioty nie zaliczone do sektora finansów publicznych, realizujące zadania gminy składają wnioski do projektu budżetu.
§ 2.
Materiały do projektu budżetu mogą być sporządzone w dowolnym układzie, zapewniającym prawidłowe przygotowanie projektu budżetu.
§ 3.
1. Ostateczny termin złożenia materiałów planistycznych przez osoby wymienione w § 2 ust. 1 ustala się na dzień 15 września roku poprzedzającego rok budżetowy, na który opracowany jest budżet.
2. Ostateczny termin złożenia wniosków przez osoby wymienione w § 2 ust. 2 ustala się na dzień 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, na który opracowany jest budżet.
§ 4.
Materiały składane są do Skarbnika Miasta i Gminy, który nadzoruje kompletność i terminowość złożonych dokumentów.
§ 5.
Na podstawie otrzymanych materiałów planistycznych Skarbnik Miasta i Gminy opracowuje zestawienia tabelaryczne do projektu budżetu biorąc po uwagę:
prognozy stawek podatkowych,
opłaty i ceny obowiązujące w roku poprzedzającym rok budżetowy, z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego,
przewidywany stan zatrudnienia w roku budżetowym,
informacje od dysponentów środków.
§ 6.
1.Burmistrz Miasta i Gminy na podstawie zebranych materiałów sporządza projekt budżetu Miasta i Gminy.
2.Projekt uchwały budżetowej powinien zawierać:
a)prognozowane dochody miasta i gminy według działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej z podziałem na dochody majątkowe i dochody bieżące,
b)planowane wydatki budżetu miasta i gminy według działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej z podziałem na wydatki bieżące z wyodrębnieniem
- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
- wydatków na obsługę długu miasta i gminy ,
- wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez j.s.t., a przypadających do spłaty w roku budżetowym,
- kwot dotacji dla podmiotów realizujących zadania miasta i gminy, oraz wydatki majątkowe,
c)źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki oraz kwotę deficytu lub nadwyżki budżetowej,
d)przychody i rozchody budżetu miasta i gminy,
e)wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi.
f)plan przychodów i wydatków funduszy celowych,
g)wydatki na programy i projekty realizowane ze środków UE,
h)plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, jednostek budżetowych i dochodów własnych jednostek budżetowych,
i)upoważnienie dla Burmistrza Miasta i Gminy:
do zaciągania pożyczek i kredytów na pokrycie deficytu występującego w ciągu roku budżetowego,
dokonywania zmian w planach wydatków z wyłączeniem przeniesień między działami,
do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym,
do zaciągania zobowiązań na finansowanie wydatków o których mowa w art. 166 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
j)zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,
k)zakres i kwoty dotacji celowych na finansowanie kosztów realizacji inwestycji
l)dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych miastu ustawami,
m)dotacje dla podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych,
n)dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych, realizowanych w drodze umów lub porozumień między j.s.t.
o)dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych programie profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych.
p)limit zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 82 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
§ 7.
Do projektu uchwały budżetowej Burmistrz Miasta i Gminy opracowuje informację o stanie mienia komunalnego (art.180 ustawy o finansach publicznych), objaśnienia do planowanych dochodów i wydatków budżetowych, prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne wynikające z zaciągniętych i planowanych zobowiązaniach.
§ 8.
Projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami Burmistrz Miasta i Gminy do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy przekazuje Przewodniczącemu Rady Miejskiej oraz przesyła Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania. Przewodniczący Rady Miejskiej przekazuje niezwłocznie projekt budżetu wraz z materiałami informacyjnymi do zaopiniowania komisjom rady. Komisje rady w terminie 14 dni odbywają posiedzenia, na których formułowane są pisemne opinie o projekcie budżetu.
W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenie do budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie, komisje zobowiązane są wskazać źródło jego sfinansowania.
§ 9.
1.Opinie i wnioski komisji Rady Miejskiej przekazywane są Przewodniczącemu Rady i Burmistrzowi Miasta i Gminy.
2.Propozycje zmian Burmistrz Miasta i Gminy przedstawia w formie autopoprawek na sesji budżetowej.
3.Wnioski komisji nieuwzględnione w autopoprawkach wymagają uzasadnienia.
4.Projekt porządku obrad sesji Rady Miejskiej, na której rozpatrywany będzie projekt uchwały budżetowej powinien uwzględniać następujące punkty:
przedstawienie projektu uchwały budżetowej,
odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej,
odczytanie opinii komisji Rady Miejskiej,
przedstawienie ewentualnych autopoprawek wniesionych przez Burmistrza Miasta i Gminy,
dyskusję i głosowanie nad autopoprawkami do projektu uchwały budżetowej,
głosowanie projektu uchwały budżetowej wraz z przyjętymi autopoprawkami.
§ 10.
Traci moc: uchwała Nr XVIII/136/1999 Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 20 grudnia 1999 r. w sprawie procedury uchwalenia budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu zmieniona uchwałą nr XIII/138/2003 Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 27 października 2003, uchwałą Nr XVII/165/2003 Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 19 grudnia 2003 r.
§ 11.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy.
§ 12.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodnicząca Rady Miejskiej we Wrześni
/-/ Bożena Nowacka
UZASADNIENIE
W związku ze zmianą przepisów dotyczących finansów publicznych należy zaktualizować uchwałę dotyczącą procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Przedstawiona uchwała określa obowiązki poszczególnych podmiotów i terminy obowiązujące w procedurze uchwalania budżetu, a także szczegółowość materiałów informacyjnych niezbędnych przy uchwalaniu budżetu.
POPRZEDNIĄ
NASTĘPNĄ
NIEŚCISŁOŚĆ