UCHWAŁA NR XXI/277/09
Rady Miejskiej we Wrześni
z dnia 19 lutego 2009 r.
w sprawie: zawiadomienia o zamiarze likwidacji Przedszkola Nr 3 „Mali Przyrodnicy” we Wrześni, w celu przekształcenia w przedszkole niepubliczne.
Na podstawie art. 59 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) Rada Miejska uchwala, co następuje:
§ 1. Zawiadamia się rodziców oraz Wielkopolskiego Kuratora Oświaty o zamiarze likwidacji Przedszkola Nr 3 „Mali Przyrodnicy” we Wrześni,w celu przekształcenia w przedszkole niepubliczne.
§ 2. Likwidacja nastąpi z dniem 31 sierpnia 2009 r. po uzyskaniu zgody Wielkopolskiego Kuratora Oświaty, w drodze odrębnej uchwały.
§ 3. Dzieciom zapewnia się możliwość kontynuacji wychowania przedszkolnego w nowo powstałym przedszkolu niepublicznym.
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Września.
§ 5. Uchwałę doręcza się Wielkopolskiemu Kuratorowi Oświaty oraz rodzicom dzieci uczęszczających do Przedszkola Nr 3 „Mali Przyrodnicy” we Wrześni.
§ 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodnicząca Rady Miejskiej we Wrześni
/-/Bożena Nowacka
UZASADNIENIE
Ustawa o systemie oświaty nie przewiduje procedury przekształcenia przedszkola publicznego, prowadzonego przez gminę, w przedszkole niepubliczne. Gmina może prowadzić tylko przedszkola publiczne. Przekształcenie przedszkola publicznego w niepubliczne może nastąpić tylko w drodze likwidacji placówki i utworzenia nowej na bazie jej majątku, który gmina ma prawo wynająć lub wydzierżawić podmiotowi tworzącemu przedszkole niepubliczne.
W związku z powyższym, by dokonać zmiany modelu funkcjonowania przedszkola, konieczna jest w pierwszym etapie jego likwidacja, która wymaga przeprowadzenia ustawowo obowiązującej procedury, określonej w ustawie o systemie oświaty:
-
podjecie przez radę gminy uchwały w sprawie zamiaru likwidacji,
-
zawiadomienie o zamiarze likwidacji przedszkola: rodziców dzieci i Wielkopolskiego Kuratora Oświaty w nieprzekraczalnym 6 miesięcznym terminie,
-
wyrażenie w drodze postanowienia pozytywnej opinii Wielkopolskiego Kuratora Oświaty,
-
podjęcie przez Radę Miejską we Wrześni uchwały o likwidacji przedszkola.
Wyżej wymieniona decyzja poprzedzona będzie konsultacjami przeprowadzonymi z rodzicami dzieci, pracownikami pedagogicznymi, administracyjnymi i obsługowymi oraz analizą możliwości organizacyjnych i finansowych placówki.
Nowo powstałe przedszkole funkcjonować będzie w dotychczasowym obiekcie uzyskanym po likwidacji przedszkola publicznego, na podstawie porozumienia, które zobowiązuje osobę przyjmującą mienie do prowadzenia statutowej działalności oświatowej zgodnie z art. 82 ustawy o systemie oświaty.
Jednocześnie przejmujący zobowiązany jest do prowadzenia przedszkola w standardzie nie gorszym niż przedszkola publicznego to jest:
-
stosowania zasad odpłatności za korzystanie z przedszkola niepublicznego w wysokości obowiązującej dla przedszkoli gminy Września,
-
zapewnienie personelu pedagogicznego posiadającego pełne kwalifikacje,
-
realizowanie programów MEN,
-
przeprowadzania rekrutacji na zasadzie powszechnej dostępności,
-
zapewnienie wszystkim dzieciom wyżywienia według ich potrzeb,
-
zachowania bądź przedłużenia godzin otwarcia przedszkola,
-
ponoszenia kosztów eksploatacji związanych z utrzymaniem budynku i terenu,
-
ubezpieczenia budynku,
-
utrzymania budynku i terenu w należytym stanie estetycznym i technicznym,
-
przeprowadzenia konserwacji i remontów bieżących oraz usuwania awarii,
-
każdorazowo uzgadnianie, w formie pisemnej, adaptacji, modernizacji i remontów pomieszczeń.
Zakłada się, iż przekształcenie w przedszkole niepubliczne umożliwi wprowadzenie nowych form współpracy pomiędzy przedszkolem a rodzicami i opiekunami dzieci oraz poszerzy się oferta edukacyjna i wychowawcza.
Należy zaznaczyć, że przedszkole niepubliczne stosujące zasady odpłatności tak jak za korzystanie z przedszkoli publicznych, otrzymuje dotację na jedno dziecko w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jedno dziecko.
Wobec powyższego uzasadnionym wydaje się podjęcie powyższej uchwały.
POPRZEDNIĄ
NASTĘPNĄ
NIEŚCISŁOŚĆ