Uchwała Nr XI/143/2012
Rady Miejskiej we Wrześni
z dnia 28 marca 2012 r.
w sprawie:miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę usługową we Wrześni w rejonie ulic: Słowackiego i gen. Sikorskiego
Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80. poz. 717 z późn. zm.) oraz art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 130, poz. 871) Rada Miejska we Wrześni uchwala, co następuje:
§ 1.
-
Uchwala się miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę usługową we Wrześni w rejonie ulic: Słowackiego i gen. Sikorskiego po stwierdzeniu zgodności ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Września zatwierdzonym uchwałą Rady Miejskiej we Wrześni nr IX/108/99 z dnia 27.07.1999 r., ze zmianami: uchwała Nr XI/99/03 z dnia 09.07.2003 r., oraz uchwała nr XIV/190/2008 z dnia 15.05.2008 r.
-
Granice obszaru objętego planem oznaczono na rysunku planu w skali 1:1000.
-
Integralnymi częściami uchwały są następujące załączniki:
-
rysunek planu, o którym mowa w ust. 2 - stanowiący załącznik nr 1,
-
rozstrzygnięcie dotyczące sposobu rozpatrzenia uwag do projektu planu - stanowiące załącznik nr 2,
-
rozstrzygnięcie o sposobie realizacji zapisanych w planie inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej należących do zadań własnych gminy oraz zasadach ich finansowania – stanowiące załącznik nr 3.
-
§ 2.
-
Na obszarze objętym planem nie występuje potrzeba ustalania:
-
granic zasad i sposobów zagospodarowania terenów górniczych,
-
granic terenów narażonych na niebezpieczeństwo powodzi,
-
granic terenów wymagających przeprowadzenia scaleń i podziału nieruchomości,
-
granic terenów rehabilitacji istniejącej zabudowy i infrastruktury technicznej,
-
granic pomników zagłady oraz ich stref ochronnych.
-
-
Na obszarze objętym planem nie występują tereny zagrożone niebezpieczeństwem osunięcia się mas ziemi.
§ 3.
Ilekroć w ustaleniach niniejszej uchwały jest mowa o:
-
-
planie – należy przez to rozumieć ustalenia planu, o których mowa w § 1 niniejszej uchwały;
-
uchwale – należy przez to rozumieć niniejszą uchwałę Rady Miejskiej we Wrześni;
-
usługach – należy przez to rozumieć takie usługi, które służą zaspokojeniu podstawowych potrzeb ludności, tj.: handel, gastronomię, hotel, stację paliw, obsługę komunikacji i nie wytwarzają dóbr materialnych;
-
handlu: należy przez to rozumieć usługi handlu detalicznego realizowane w ramach wolnostojących lub wbudowanych lokali w których jest prowadzona sprzedaż detaliczna;
-
działalności produkcyjnej - należy przez to rozumieć działalność wytwarzającą i przetwarzającą bezpośrednio dobra materialne;
-
przedsięwzięciach mogących znacząco oddziaływać na środowisko - należy przez to rozumieć przedsięwzięcia, o których mowa w przepisach o ochronie środowiska;
-
rysunku planu – należy przez to rozumieć załącznik graficzny nr 1 do niniejszej uchwały;
-
nieprzekraczalnej linii zabudowy – należy przez to rozumieć linię, poza którą nie mogą znajdować się żadne elementy zabudowy;
-
grodzeniu terenu – należy przez to rozumieć budowę ogrodzeń;
-
powierzchni zabudowy – należy przez to rozumieć powierzchnię terenu zajętą przez budynek w stanie wykończonym. Powierzchnia zabudowy jest wyznaczona przez rzut pionowy zewnętrznych krawędzi budynku na powierzchni terenu. Do powierzchni zabudowy nie wlicza się: powierzchni obiektów budowlanych ani ich części nie wystających ponad powierzchnię terenu, powierzchni elementów drugorzędnych, np. schodów zewnętrznych, daszków, markiz, oświetlenia zewnętrznego, powierzchni zajmowanej przez wydzielone obiekty pomocnicze (np. szklarnie, altany).
-
§ 4.
Na rysunku planu obowiązują następujące oznaczenia graficzne:
-
-
granice obszaru objętego planem miejscowym,
-
linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu i różnych zasadach zagospodarowania;
-
nieprzekraczalne linie zabudowy;
-
symbole przeznaczenia terenów;
-
§ 5.
Przedmiotem ustaleń niniejszej uchwały są:
-
-
tereny zabudowy usługowej, oznaczone na rysunku planu symbolem – U;
-
tereny dróg publicznych, oznaczone na rysunku planu symbolem – KDD.
-
§ 6.
Zasady ochrony ładu przestrzennego
Na obszarze objętym planem kształtowanie i ochronę ładu przestrzennego należy realizować poprzez:
zakaz stosowania betonowych elementów prefabrykowanych oraz pełnego muru do grodzenia działek.
§ 7.
-
Na obszarze objętym planem ochronę środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego należy realizować poprzez:
-
zakaz lokalizacji działalności produkcyjnej;
-
minimalizację emisji zanieczyszczeń.
-
-
Nakaz przywrócenia do stanu pierwotnego uszkodzonych, w wyniku prac budowlanych, skarp i rowów melioracyjnych.
-
Masy ziemne powstające podczas realizacji inwestycji należy składować w wyznaczonych przez Gminę Września miejscach składowania ziemi z wykopów lub zagospodarować na terenie własnej posesji z zachowaniem interesów właścicieli działek sąsiednich, tj. osób trzecich.
-
W oznaczonej na rysunku planu strefie potencjalnego oddziaływania akustycznego od drogi KD-OP, leżącej poza granicami niniejszego planu (w ciągu drogi krajowej nr 92), dla budynków z pomieszczeniami na stały pobyt ludzi oraz terenów należy przewidzieć staraniem i na koszt inwestora, stosowne środki techniczne, technologiczne i organizacyjne dla zabezpieczenia przed uciążliwościami akustycznymi wywołanymi ruchem drogowym.
§ 8.
Dla ochrony archeologicznego dziedzictwa kulturowego, istnieje konieczność prowadzenia badań archeologicznych podczas realizacji inwestycji związanych z zabudowaniem i zagospodarowaniem przedmiotowego terenu. Na prowadzenie badań archeologicznych należy uzyskać pozwolenie WWKZ, przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę.
§ 9.
Na obszarze objętym planem przestrzeń publiczną stanowią drogi publiczny KDD, których szczegółowe zasady zagospodarowania określono w §13.
§ 10.
-
Ustala się zakaz podziałów wtórnych działek istniejących.
-
Nie wyznacza się terenów objętych scalaniem.
§ 11.
-
Na terenach projektowanej zabudowy usługowej, oznaczonych na rysunku planu symbolem U ustala się:
-
prawo do lokalizacji budynków usługowych;
-
dla budynków związanych z usługami handlu prawo realizacji powierzchni sprzedażowej nie większej niż 400m2;
-
dla budynków, o których mowa w pkt.1, maksymalną wysokość II kondygnacji;
-
krycie budynków dachem płaskim lub dachem spadzistym, o nachyleniu połaci dachowych 150 – 350;
-
poziom posadzki parteru budynku na wysokości max. 0,6 m;
-
wysokość krawędzi gzymsu max 12m, od poziomu gruntu rodzimego na działce;
-
obsługę komunikacyjną z ul. Słowackiego;
-
zakaz tworzenia bezpośrednich włączeń do drogi krajowej nr 92, oznaczonej na rysunku projektu planu symbolem „KD-GP”;
-
prawo do grodzenia terenu w granicach działki do wysokości 1,80 m;
-
obowiązek realizacji min. 15 miejsc postojowych na 1000 m2 powierzchni usługowej;
-
zachowanie odległości 4m od skrajnej krawędzi kanalizacji sanitarnej tłocznej do projektowanych budynków z prawem do przełożenia sieci kanalizacyjnej w uzgodnieniu z gestorem sieci;
-
prawo lokalizacji parterowych, tymczasowych budynków na czas budowy z obowiązkiem ich rozbiórki po zakończeniu prac budowlanych;
-
max. powierzchnię zabudowy dla działki budowlanej na 40% oraz obowiązek przeznaczenia min. 30% powierzchni działki jako powierzchni biologicznie czynnej;
-
w oznaczonej na rysunku planu strefie potencjalnego oddziaływania akustycznego od drogi KD-GP, w przypadku przekroczenia dopuszczalnych norm akustycznych dla budynków z pomieszczeniami na stały pobyt ludzi należy przewidzieć, staraniem i na koszt inwestora, stosowne zabezpieczenia przed uciążliwościami akustycznymi wywołanymi ruchem drogowym;
-
prawo do lokalizacji usług mogących znacząco oddziaływać na środowisko;
-
prawo realizacji obiektów budowlanych służących reklamie w odległości od krawędzi jezdni przyległych dróg zgodnej z przepisami dotyczącymi dróg publicznych;
-
prawo realizacji urządzeń służących reklamie w postaci szyldów i neonów w ujednoliconej formie;
-
prawo realizacji pylonów reklamowych w obrębie całego terenu z zachowaniem obowiązujących odległości od dróg publicznych z uwzględnieniem pkt 18;
-
w przypadku realizacji na terenie objętym projektem planu pylonów reklamowych o wysokości powyżej 25 m, ich lokalizację od zewnętrznej krawędzi jezdni drogi krajowej nr 92 należy przewidzieć w odległości równej całkowitej wysokości przedmiotowych pylonów;
-
w przypadku realizacji w obrębie terenu stacji paliw oraz budynków hotelowych i innych z pomieszczeniami przeznaczonymi na stały pobyt ludzi odległości pomiędzy obiektami winy być zgodne z przepisami odrębnymi;
-
prawo do realizacji ciągów pieszych oraz urządzeń małej architektury;
-
prawo realizacji urządzeń służących wypoczynkowi, w tym urządzeń zabaw dla dzieci, ogrodów jordanowskich;
-
prawo do realizacji niezbędnej infrastruktury technicznej.
-
-
Dla terenów, o których mowa w ust.1 obowiązują odpowiednio zapisy § 6-10 i §14.
§12.
Układ komunikacyjny na obszarze objętym planem, stanowią drogi publiczne, oznaczone na rysunku planu jako KDD.
§13.
-
Dla terenu dróg publicznych – KDD, ustala się:
-
szerokość w liniach rozgraniczających, zgodnie z oznaczeniem na rysunku planu;
-
wskazanie do nasadzenia drzew wzdłuż pasa drogowego;
-
prawo do przeprowadzenia niezbędnej infrastruktury technicznej;
-
prawo realizacji napowietrznych stacji transformatorowych w granicach terenu;
-
zakaz lokalizacji: nośników reklamowych o powierzchni większej niż 3,0 m2;
-
zakaz lokalizacji: nośników reklamowych o powierzchni większej niż 3,0 m2;
-
§14.
-
Na obszarze objętym planem ustala się następujące zasady modernizacji, rozbudowy i budowy systemów infrastruktury technicznej:
-
zasilanie w energię elektryczną z istniejących i projektowanych przyłączy, na warunkach dostawcy;
-
W przypadku zaistnienia konieczności budowy konsumentowych stacji transformatorowych przewiduje się ich realizacje jako wbudowane w budynki. W przypadku realizacji stacji wbudowanych w budynki, pomieszczenia przeznaczone na stacje transformatorową winny spełniać wymogi określone w odrębnych przepisach i być zlokalizowane w miejscu dostępnym z poziomu drogi dojazdowej. Do stacji, w których cześć urządzeń stanowić będzie majątek przedsiębiorstw energetycznego winien być zapewniony całodobowy dostęp służb eksploatacyjnych gestora sieci;
-
odprowadzenie ścieków poprzez system kanalizacji sanitarnej do oczyszczalni ścieków;
-
odprowadzenie wód opadowych do sieci kanalizacji deszczowej przy zastosowaniu urządzeń oczyszczających, dopuszcza się częściowe odprowadzenie wód deszczowych na teren działki;
-
zaopatrzenie w wodę z istniejącej sieci wodociągowej poprzez projektowane przyłącza;
-
zaopatrzenie w gaz: docelowo zakłada się pełną gazyfikację terenu;
-
gromadzenie i segregację odpadów w miejscach ich powstawania oraz ich dalsze zagospodarowanie zgodnie z regulaminem utrzymywania czystości i porządku na terenie gminy i przepisami odrębnymi;
-
w nowo lokalizowanych lub modernizowanych budynkach należy do celów grzewczych lub grzewczo-technologicznych stosować paliwa płynne, gazowe i stałe z wyłączeniem paliw węglowych, lub wykorzystywać alternatywne źródła energii.
-
§15.
Zgodnie z artykułem 36 ust. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustala się następującą stawkę służącą naliczeniu opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości:
-
-
dla terenu projektowanej zabudowy usługowej (U) – 20%;
-
dla terenu dróg publicznych (KDD) – 0%.
-
§16.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Września.
§17.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 30 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Przewodnicząca Rady Miejskiej we Wrześni
/-/Bożena Nowacka
PODSUMOWANIE
STRATEGICZNA OCENA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO
Ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę usługową we Wrześni w rejonie ulic: Słowackiego i gen. Sikorskiego
1. PODSTAWA FORMALNO – PRAWNA
-
Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. Nr 199,poz. 1227),
-
Ustawa z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.); - Ustawa „Prawo ochrony środowiska" (tekst jednolity Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902 z późn. zm.).
2. ZAKRES I USTALENIA PROGNOZY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO
Opracowanie „Prognozy oddziaływania na środowisko ustaleń planu jest realizacją obowiązku określonego w art. 51 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z Ustawą z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. 80, poz. 717 z późn. zm.) Prognoza nie posiada mocy prawnej i nie stanowi przedmiotu uchwały Rady Miejskiej. Jest dokumentem towarzyszącym, bez którego projekt planu nie może być uchwalony. Stanowi element postępowania w sprawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, przeprowadzanego przez Burmistrza na podstawie przepisów zawartych w Dziale IV - „Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko" wspomnianej wyżej ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko.
Zakres i stopień szczegółowości informacji wymaganych w Prognozie został uzgodniony w trybie art. 53 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko:
-
w dniu 12.10.2009 r. Burmistrz Miasta i Gminy Września zwrócił się do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego we Wrześni oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu o ww. uzgodnienie,
-
w dniu 05.11.2009 r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny uzgodnił powyższe pismem znak NS-72/5-25(1)/2009.
-
w dniu 13.01.2011 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu uzgodnił powyższe pismem znak RDOŚ-30-OO.III-7041-1673/09/pw.
Opracowanie „Prognozy" miało na celu ocenę realizacji ustaleń planu pod kątem szeroko rozumianej ochrony zasobów środowiska przyrodniczego, a także przedstawienie przewidywanych skutków dla stanu i funkcjonowania środowiska (przekształceń) oraz warunków życia mieszkańców. Ustalenia zawarte w Prognozie zostały uwzględnione w przyjętym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
3. OPINIE I UZGODNIENIA WŁAŚCIWYCH ORGANÓW:
Właściwymi organami, zgodnie z Art. 57 i Art. 58 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko są:
-
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu,
-
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny we Wrześni
Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko został udostępniony w/w organom i uzyskał wymagane opinie i uzgodnienia. Uwagi, wynikające z uzyskanych opinii i uzgodnień zostały uwzględnione w projektowanym dokumencie.
4. UDZIAŁ SPOŁECZEŃSTWA W POSTĘPOWANIU
W dniu 1.10.2009 r. ogłoszono o przystąpieniu do przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko do projektu planu informując jednocześnie o możliwości składania wniosków do projektowanego dokumentu.
Obwieszczenie o przystąpieniu do przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko ukazało się na stronie internetowej gminy oraz a także na tablicy ogłoszeń Urzędu.
Obwieszczenie o wyłożeniu do publicznego wglądu ukazało się na stronie internetowej gminy oraz w biuletynie Wieści z Ratusza a także na tablicy ogłoszeń Urzędu.
W wyznaczonym terminie tj. do dnia 16.01.2012 r. nie wpłynęła żadna uwaga, w związku z powyższym nie zaistniała konieczność ich rozpatrzenia.
Mieszkańcy gminy uzyskali możliwość zapoznania się z dokumentami (projekt planu miejscowego oraz prognoza oddziaływania na środowisko do projektu planu) w trakcie ich wyłożenia do publicznego wglądu.
5. WYNIKI POSTĘPOWANIA TRANSGRANICZNEGO
Postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko nie było wymagane i nie zostało przeprowadzone.
6. UZASADNIENIE WYBORU PRZYJĘTEGO DOKUMENTU W ODNIESIENIU DO ROZPATRYWANYCH ROZWIĄZAŃ ALTERNATYWNYCH.
W prognozie oddziaływania na środowisko odniesiono się do istniejącego stanu środowiska, jego warunków i predyspozycji użytkowych oraz zawarto ocenę przewidywanych skutków dla środowiska, które mogą wynikać z projektowanego przeznaczenia terenu i rozwiązań funkcjonalno - przestrzennych, uznając je jednocześnie za optymalne w określonej sytuacji prawno- przestrzennej. Z tego powodu na analizowanym terenie nie zaproponowano alternatywnych rozwiązań.
7. PROPOZYCJE DOTYCZĄCE METOD I CZĘSTOTLIWOŚCI PRZEPROWADZANIA MONITORINGU SKUTKÓW REALIZACJI POSTANOWIEŃ DOKUMENTU:
Monitorowanie postępów zmian wynikających w przestrzeni gminy na skutek wejścia w życie ustaleń wymaga analizy wydawanych na podstawie planu miejscowego pozwoleń na budowę przez stosowne Starostwo Powiatowe. Zmiany w zagospodarowaniu gminy oparte na analizie wydanych pozwoleń na budowę oraz popartych inwentaryzacją terenową i analizą obowiązujących przepisów odrębnych powinny być wykonane przynajmniej raz w kadencji Rady Miejskiej we Wrześni. Zakres analizy zmian wymaga wzięcia pod uwagę zmian zachodzących w środowisku i zakres ich oddziaływania na środowisko, w tym lokalizację przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Szczególnej uwagi wymaga monitoring utrzymywania się standardów hałasu w środowisku określonych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 29 lipca 2004 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. Nr 78, poz.1841). Sprawdzenie poziomów hałasu w środowisku powinno odbywać się przynajmniej raz w kadencji Rady oraz każdorazowo po realizacji lub przebudowie dróg.
POPRZEDNIĄ
NASTĘPNĄ
NIEŚCISŁOŚĆ