Uchwała nr XXXVI/365/05
Rady Miejskiej we Wrześni
z 24 listopada 2005 r.
w sprawie: utworzenia Związku Gmin Szlaku Piastowskiego i przyjęcia jego statutu.
Na podstawie art. 64 ust. 1 i 2 Ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001r. z późn. zm.) Rada Miejska we Wrześni uchwala, co następuje:
§ 1
Postanawia się utworzyć Związek Gmin Szlaku Piastowskiego, położonych na terenie powiatu gnieźnieńskiego, powiatu wrzesińskiego, powiatu wągrowieckiego, którego zadaniem będzie wspólne wykonywanie zadań publicznych na rzecz ochrony środowiska w szczególności w zakresie zagospodarowania odpadów, ochrony powierzchni ziemi, ochrony powietrza i gospodarki wodnej.
§ 2
Przyjmuje się Statut Związku Gmin Szlaku Piastowskiego, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3
Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej we Wrześni
Maciej Baranowski
/-/
STATUT ZWIĄZKU GMIN
SZLAKU PIASTOWSKIEGO
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
-
Tworzy się Związek Gmin Szlaku Piastowskiego zwany dalej Związkiem.
-
Związek zrzesza gminy:
- powiatu gnieźnieńskiego:
-
Miasto Gniezno,
-
Gmina Gniezno,
-
Miasto i Gmina Czerniejewo,
-
Gmina Kiszkowo,
-
Miasto i Gmina Kłecko,
-
Gmina Łubowo,
-
Gmina Mieleszyn,
-
Gmina Niechanowo,
-
Miasto i Gmina Trzemeszno,
-
Gmina i Miasto Witkowo,
- powiatu wrzesińskiego:
-
Miasto i Gmina Września,
2) Miasto i Gmina Nekla,
-
Gmina Miłosław,
-
Gmina Kołaczkowo,
-
Miasto i Gmina Pyzdry,
- powiatu wągrowieckiego:
-
Gmina Mieścisko,
-
Siedzibą Związku jest miasto Gniezno.
-
Związek tworzy się na czas nieokreślony.
§ 2
Do zadań Związku należy reprezentowanie i koordynacja działań na rzecz ochrony środowiska w zakresie:
-
opracowania i realizowania planu i programów gospodarki odpadami dla gmin wchodzących w skład Związku,
-
budowy i eksploatacji systemu zakładu zagospodarowania odpadów,
-
zbiórki, segregacji i utylizacji odpadów komunalnych na terenie objętym Związkiem,
-
opracowania i realizacji programów gospodarki wodnej, ochrony powierzchni ziemi, ochrony powietrza,
-
i innych.
§ 3
-
Do Związku mogą przystąpić inne gminy po uprzednim podjęciu uchwały o przystąpieniu do Związku oraz uchwały o przyjęciu jego statutu przez Radę zainteresowanej gminy.
-
Nabycie członkostwa Związku wymaga zgody Zgromadzenia Związku.
§ 4
-
Związek posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
-
Związek podlega nadzorowi prawnemu Wojewody Wielkopolskiego i nadzorowi budżetowemu Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu.
-
ORGANY ZWIĄZKU
§ 5
Organami Związku są:
-
ZGROMADZENIE ZWIĄZKU.
-
ZARZĄD ZWIĄZKU.
ZGROMADZENIE ZWIĄZKU
§ 6
-
Zgromadzenie Związku, zwane dalej Zgromadzeniem jest organem stanowiącym i kontrolnym Związku.
-
Zgromadzenie tworzą prezydenci, burmistrzowie lub wójtowie gmin Związku.
-
Na wniosek wójta (burmistrza, prezydenta) Rada Gminy może powierzyć reprezentowanie gminy w Zgromadzeniu zastępcy wójta (burmistrza, prezydenta) lub radnemu.
-
Obowiązki Przewodniczącego Zgromadzenia pełni wójt (burmistrz, prezydent) wybrany na pierwszym posiedzeniu Zgromadzenia.
-
Funkcja Przewodniczącego Zgromadzenia nie może być powierzona członkowi Zarządu Związku oraz członkowi Komisji Rewizyjnej.
§ 7
1. Kadencja Zgromadzenia jest równa kadencji Rady Gminy.
2. Przedstawiciel ustępujący na skutek upływu kadencji Zgromadzenia pełni swoje obowiązki do czasu ukonstytuowania się Zgromadzenia w nowym składzie.
§ 8
Do zadań Zgromadzenia należy:
-
uchwalanie rocznego planu finansowego Związku,
-
zatwierdzanie kierunków działania Związku,
-
podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Związku przekraczających zakres zwykłego zarządu,
-
tworzenie, przekształcanie, likwidacja jednostek organizacyjnych Związku i określenie zasad ich działania,
-
podejmowanie uchwał dotyczących zmian w statucie Związku,
-
powoływanie i odwoływanie członków Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej,
-
przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu i udzielanie absolutorium Zarządowi,
-
przyjmowanie sprawozdań z działalności Komisji Rewizyjnej oraz informacji Komisji Rewizyjnej o wynikach przeprowadzonych kontroli,
-
określenie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania majątkowe,
-
podejmowanie uchwał o wyrażeniu zgody na przystąpienie nowego członka związku oraz o wykreśleniu i wystąpieniu członka Związku,
-
podejmowanie uchwały o postawienie Związku w stan likwidacji,
-
uchwalenie Regulaminu Zarządu i Regulaminu Komisji Rewizyjnej.
§ 9
Wybór organów wymienionych w § 8, pkt. 6 następuje w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.
§ 10
-
Zgromadzenie podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.
-
Członek Zgromadzenia może wnieść pisemny sprzeciw w stosunku do uchwały Zgromadzenia w ciągu 7 dni od daty jej podjęcia na ręce Przewodniczącego Zgromadzenia.
-
Wniesienie sprzeciwu przez członka Zgromadzenia wstrzymuje wykonanie uchwały i wymaga ponownego rozpatrzenia sprawy w terminie 14 dni od daty wniesienia sprzeciwu.
-
Sprzeciw członka nie może być zgłoszony do uchwały podjętej w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy.
§ 11
-
Zgromadzenie odbywa posiedzenia nie rzadziej niż raz na kwartał.
-
Z zastrzeżeniem ust. 3 Zgromadzenie zwołuje Zarząd Związku z własnej inicjatywy nie później niż na 7 dni przed terminem posiedzenia, z jednoczesnym wskazaniem na piśmie porządku obrad i przekazaniem projektów uchwał.
-
Zarząd zobowiązany jest zwołać Zgromadzenie na pisemny wniosek co najmniej 1/3 członków Związku, najpóźniej w terminie 14 dni od daty otrzymania wniosku. Wniosek powinien określać proponowany porządek obrad.
-
Posiedzenia Zgromadzenia są protokołowane, a protokół podpisuje Przewodniczący Zgromadzenia oraz protokolant.
§ 12
-
Zgromadzenie wybiera ze swego grona Komisję Rewizyjną.
-
W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi 3 członków.
-
Członkami Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkowie Zarządu Związku oraz Przewodniczący Zgromadzenia.
-
Do udziału w pracach Komisji Rewizyjnej mogą być zaproszone osoby nie będące członkami Zgromadzenia z głosem doradczym.
§ 13
Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
-
przeprowadzanie kontroli działalności Zarządu, szczególnie w zakresie realizacji budżetu, uchwał Zgromadzenia, wykonania zadań zleconych przez Zgromadzenie,
-
badanie sprawozdań finansowych,
-
składanie corocznie Zgromadzeniu sprawozdania ze swojej działalności i przesłanie jego odpisu Zarządowi,
-
informowanie Zgromadzenia o nieprawidłowościach w pracy Zarządu,
-
opiniowanie wniosków Zarządu co do podziału zysków,
-
wnioskowanie o udzielenie bądź nie udzielenie absolutorium Zarządowi.
§ 14
-
Komisja Rewizyjna jest organem kolegialnym.
-
Komisja Rewizyjna odbywa swe posiedzenia nie rzadziej niż raz na kwartał.
-
Komisja Rewizyjna podejmuje uchwały bezwzględną większością statutowej liczby członków Komisji.
-
Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin uchwalony przez Zgromadzenie.
ZARZĄD ZWIĄZKU
§ 15
-
Organem wykonawczym Związku jest Zarząd.
-
Zarząd jest 3 – osobowy i składa się z Przewodniczącego Zarządu, Zastępcy i członka Zarządu.
-
Dopuszcza się wybór członków Zarządu spoza członków Zgromadzenia w liczbie nie przekraczającej 1/3 składu Zarządu Związku.
-
Członkowie Zarządu wybierani są w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków.
-
Zarząd Związku powołuje się na okres kadencji gmin.
-
Zarząd działa do odbycia pierwszego Zgromadzenia mającego miejsce po ustawowych wyborach do władz samorządowych, maksymalnie w ciągu 2 miesięcy.
§ 16
-
Do zadań Zarządu należy:
1) przygotowanie projektu budżetu Związku,
2) przygotowanie projektów uchwał,
3) realizacja budżetu Związku,
-
realizacja uchwał Zgromadzenia,
-
ustalanie kierunków działania Związku,
-
bieżące kierowanie działalnością Związku,
-
ustalanie terminu, miejsca i porządku obrad Zgromadzenia.
-
Zarząd wykonuje działa kolegialnie.
§ 17
-
Do kompetencji Przewodniczącego Zarządu Związku należy:
1). reprezentowanie Związku,
2). kierowanie bieżącymi sprawami Związku,
3). podpisywanie umów i porozumień,
4). zwoływanie oraz prowadzenie posiedzeń Zarządu,
5). składanie sprawozdań ze swej działalności na posiedzeniach Związku.
2. Do składania oświadczeń woli w sprawach majątkowych i niemajątkowych oraz do ich podpisywania w imieniu Związku uprawnieni są Przewodniczący Zarządu samodzielnie lub 2 członków Zarządu łącznie.
3. Do Przewodniczącego Zarządu Związku stosuje się odpowiednio przepisy prawa określające kompetencje wójta (burmistrza, prezydenta).
-
MIENIE I GOSPODARKA ZWIĄZKU
§ 18
-
Mienie Związku stanowi:
1). majątek wniesiony przez członków Związku,
2). dochody z majątku Związku,
3). dotacje, darowizny, zapisy, spadki,
5). inne przychody.
-
Majątek Związku jest odrębny od majątku Jego członków i jest odrębnie zarządzany.
-
Księgowość Związku jest prowadzona odrębnie od księgowości członków Związku w oparciu o obowiązujące przepisy.
-
Za zobowiązania wobec osób trzecich Związek odpowiada całym swoim majątkiem.
§ 19
-
Związek prowadzi działalność zgodnie z § 2.
-
Gospodarka finansowa Związku prowadzona jest na podstawie rocznego planu finansowego obejmującego dochody i wydatki Związku.
-
Do gospodarki finansowej Związku stosuje się odpowiednio przepisy normujące gminną gospodarkę finansową.
§ 20
-
Członkowie Związku ponoszą koszty jego działalności.
-
Straty z działalności Związku są pokrywane przez członków Związku proporcjonalnie do wysokości ponoszonych przez nich kosztów, w terminie 3 miesięcy od dnia podjęcia stosownej uchwały przez Zgromadzenie.
§ 21
-
Dochody Związku przeznacza się na prowadzenie działalności w ramach jego statutowych zadań oraz utrzymanie Związku.
-
Zarząd może wnioskować o przeznaczenie dochodów na konkretne cele wynikające z działalności statutowej Związku.
§ 22
-
Szczegółowe zasady korzystania przez gminy z urządzeń i obiektów Związku określa regulamin uchwalony przez Zgromadzenie.
-
Korzystający z obiektów i urządzeń Związku nie będący członkiem Związku ponoszą odpłatność, zgodnie z zasadami określonymi przez Zgromadzenie.
IV. ZMIANY W SKŁADZIE ZWIĄZKU
§ 23
-
Członek Związku może z niego wystąpić, po podjęciu stosownej uchwały o wystąpieniu przez Radę Gminy.
-
Wystąpienie członka Związku może nastąpić za 6-miesięcznym wypowiedzeniem, ze skutkiem na koniec roku budżetowego.
-
Gminie występującej zwraca się majątek wniesiony do Związku w postaci rzeczowej lub pieniężnej.
-
O formie zwrotu majątku decyduje Zgromadzenie Związku, uwzględniając propozycje gminy występującej oraz interes pozostałych członków Związku.
§ 24
-
W przypadku gdy gmina nie wypełnia obowiązków zgodnie ze Statutem Związku, Zgromadzenie może podjąć uchwałę o pozbawieniu jej członkostwa.
-
Pozbawienie członkostwa następuje na podstawie uchwały Zgromadzenia podjętej bezwzględną większością głosów statutowej liczby jego członków.
-
Pozbawienie członkostwa nie zwalnia gminy z obowiązku uregulowania zaległych zobowiązań majątkowych.
-
Wraz z pozbawieniem gminy członkostwa zwrotowi podlega mienie wniesione do Związku. Zwrot następuje w formie pieniężnej lub w naturze po uprzednim rozliczeniu zobowiązań majątkowych, o których mowa w ust. 3.
-
O formie zwrotu majątku decyduje Zgromadzenie Związku, uwzględniając propozycje gminy pozbawionej członkostwa oraz interes pozostałych członków Związku.
V. ZASADY LIKWIDACJI ZWIĄZKU
§ 25
-
Zgromadzenie podejmuje uchwałę o postawieniu Związku w stan likwidacji na podstawie uchwał Rad Gmin podjętą bezwzględną większością głosów co najmniej połowy zrzeszonych gmin.
-
W przypadku określonym w ust. 1 Zgromadzenie powołuje likwidatora i określa jego zadania.
-
Majątek pozostały po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu zobowiązań podlega podziałowi proporcjonalnie do wartości wniesionego przez członków Związku majątku.
VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 26
-
Założyciele Związku stają się jego członkami z dniem ogłoszenia Statutu w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
-
Zmiana Statutu następuje w trybie przewidzianym do jego ustanowienia.
Przewodniczący Rady Miejskiej we Wrześni
Maciej Baranowski
/-/
UZASADNIENIE
Gminy powiatu gnieźnieńskiego, wrzesińskiego oraz gmina Mieścisko z powiatu wągrowieckiego postanowiły utworzyć Związek Gmin w celu wspólnego wykonania zadań na rzecz ochrony środowiska w zakresie 1) opracowania i realizowania planów i programów gospodarki odpadami dla gmin należących do związku 2) budowy i eksploatacji systemu zakładu zagospodarowania odpadów 3) zbiórki, segregacji i utylizacji odpadów komunalnych na terenie objętym związkiem oraz 4) opracowania i realizacji programów gospodarki wodnej, ochrony powierzchni ziemi, ochrony powietrza i innych zadań.
Utworzenie związku gmin umożliwi realizację kosztownych przedsięwzięć, trudnych do wykonania przez każdą z gmin z osobna. Międzygminny system gospodarki odpadami i wspólne działania na rzecz ochrony środowiska pozwolą wywiązywać się gminom z ustawowych zobowiązań dotyczących między innymi poziomów odzysku i recyklingu poszczególnych rodzajów odpadów. Wspólne działania umożliwią także pozyskiwanie środków finansowych.
Zgodnie z ustawą samorządową, utworzenie Związku wymaga przyjęcia jego statutu przez Rady zainteresowanych Gmin.
W związku z tworzeniem Związku Gmin przyjmuje się Statut Związku Gmin Szlaku Piastowskiego określający organy Związku, jego mienie i zadania do niego należące. Zgodnie z przepisem art. 13 pkt 3) ustawy o ogłoszeniu aktów normatywnych, opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa podlega statut związku.
Uchwała o podjęciu statutu nie podlega ogłoszeniu w w/w trybie. Takie stanowisko zajął też organ nadzoru – Wojewoda Łódzki w rozstrzygnięciu nadzorczym z dnia 6.06.2001 r sygn. 2001/4/125 – PR 0911/100/2001.
Projektodawca:
burmistrz Miasta i Gminy Września
Tomasz Kałużny
/-/
POPRZEDNIĄ
NASTĘPNĄ
NIEŚCISŁOŚĆ