Protokół
komisji rewizyjnej
z posiedzenia
29 grudnia 2003 r.
Pkt. 1
Przewodniczący komisji radny Arkadiusz Czajkowski o godz. 19.00 otworzył posiedzenie komisji.
Zgodnie z listą obecności (załącznik nr 1) w posiedzeniu uczestniczyło 9 członków komisji, co stanowiło quorum.
Uczestnicy posiedzenie nie będący członkami komisji:
- Alfred Bogucki, skarbnik Miasta i Gminy Września;
- Kunegunda Zakrzewska, naczelnik wydziału gospodarki gruntami i architektury;
- Robert Klimczak, specjalista w Biurze Rady Miejskiej, protokolant.
Pkt. 2
Komisja jednogłośnie przyjęła zaproponowany przez Przewodniczącego komisji porządek obrad (załącznik nr 2).
Porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Kontrola wykonania przez burmistrza Miasta i Gminy Września następujących uchwał Rady Miejskiej we Wrześni:
- realizacja uchwały Rady Miejskiej we Wrześni nr V/46/03 z dnia 20 stycznia 2003 r. w sprawie: określenia zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata;
- realizacja uchwały Rady Miejskiej we Wrześni nr VIII/79/03 z dnia 31 marca 2003 r. w sprawie: wyrażenia zgody na udzielanie bonifikat przy sprzedaży komunalnych lokali mieszkalnych oraz ustalenia zasad ich zbywania.
4. Wolne głosy i wnioski.
5. Zakończenie posiedzenia.
Pkt. 3
Kunegunda Zakrzewska, naczelnik wydziału gospodarki gruntami i architektury, omówiła informację dotyczącą realizacji w roku 2003 uchwały Rady Miejskiej we Wrześni nr V/46/03 z 20 stycznia 2003 r. w sprawie: określenia zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata i uchwały Rady Miejskiej we Wrześni nr VIII/79/03 z dnia 31 marca 2003 r. w sprawie: wyrażenia zgody na udzielanie bonifikat przy sprzedaży komunalnych lokali mieszkalnych oraz ustalenia zasad ich zbywania (załącznik nr 3).
Radna Maria Taciak poprosiła o wyjaśnienie zapisów w tabeli, gdzie przywołuje się kwotę 366 zł przy czym różnicuje się treść kolumny, z czego to wynika?
Kunegunda Zakrzewska, naczelnik wydziału gospodarki gruntami i architektury wyjaśniła, że 366 zł, to kwota wpłaty na poczet ceny nabycia lokalu (koszt oszacowania wartości lokalu). Rzeczoznawca został wyłoniony w przetargu, dlatego występuje jedna i ta sama kwota.
Radny Piotr Matuszewski powiedział, że z przedstawionego wykazu nie wynika z jakich bonifikat korzystali nabywcy lokali. Jakich bonifikat było najwięcej? Jaka była sprzedaż lokali mieszkalnych w roku 2002, a jaka w roku 2003?
Kunegunda Zakrzewska, naczelnik wydziału gospodarki gruntami i architektury, wyjaśniła, że był tylko jeden przypadek w Słomowie kiedy nabywcy skorzystali z wszystkich bonifikat (3 najemców podpisało umowy w jednym dniu). Najczęstsza ulga, to odliczenie udokumentowanych kosztów remontu.
W roku 2002 sprzedano 9 lokali mieszkalnych, a w roku 2003 sprzedano 31.
Radny Piotr Matuszewski poprosił o informację, ile jest lokali mieszkalnych w zasobach ZGM-u? Czy jest sporządzony wykaz mieszkalnych lokali komunalnych?
Kunegunda Zakrzewska, naczelnik wydziału gospodarki gruntami i architektury, wyjaśniła, że wykaz lokali komunalnych był sporządzony pod koniec ubiegłej kadencji i jeśli będzie potrzeba, to nie ma przeszkód by go odszukać i udostępnić.
Radny Piotr Matuszewski poprosił o informację, czy najemcy mieszkalnych lokali komunalnych zostali poinformowani o możliwości wykupy mieszkań na nowych zasadach, które określiła Rada Miejska podejmując omawiane uchwały?
Kunegunda Zakrzewska, naczelnik wydziału gospodarki gruntami i architektury, poinformowała, że wysłano do wszystkich najemców mieszkalnych lokali komunalnych indywidualne pisemne informacje o możliwości wykupu mieszkań na nowych zasadach. Także biuletyn gminny „Wieści z Ratusza” informował o tych możliwościach.
Skutek był taki, że przez wydział „przewinęła” się lawina pytających.
Radny Piotr Matuszewski zaproponował, żeby powtórzyć informacje na omawiany temat w biuletynie gminnym i na stronie internetowej oraz poprosił o informację na temat artykułu, który się ukazał w Rzeczpospolitej i dotyczył bonifikat przy zakupie lokali komunalnych.
Kunegunda Zakrzewska, naczelnik wydziału gospodarki gruntami i architektury, wyjaśniła, że ukazał się artykuł, który informował, że Rzecznik Praw Obywatelskich wypowiada się, iż różnicowanie mieszkańców poprzez wprowadzenie różnych bonifikat jest nadużyciem.
Radny Piotr Matuszewski poprosił o wyjaśnienia w sprawie bezpłatnego użyczenia na czas nieokreślony nieruchomości nr 62/10, położonej w Bierzglinku z przeznaczeniem na świetlicę, kaplicę i mieszkanie dla dozorcy.
Kunegunda Zakrzewska, naczelnik wydziału gospodarki gruntami i architektury, wyjaśniła, że w Bierzglinku została zlikwidowana szkoła podstawowa. W budynku szkoły było jedno mieszkanie, które wynajmuje nauczycielka oraz pomieszczenie po szkole. Rada Sołecka zwróciła się z wnioskiem o przeznaczenie wolnych pomieszczeń na świetlicę dla Rady Sołeckiej oraz na świetlicę, kaplicę i mieszkanie dla dozorcy.
Na okoliczność realizacji wniosku Rady Sołeckiej została zawarta umowa bezpłatnego użyczenia.
Radna Maria Taciak powiedziała, że z wyjaśnień wynika, że dozorca nie płaci gminie za użyczony lokal.
Radny Ryszard Szwajca wyraził opinię, że być może zaistniał jakiś konflikt prawny w świetle relacji między Radą Sołecką, użyczającym i parafią. Radny poprosił o wgląd do umowy użyczenia.
Kunegunda Zakrzewska, naczelnik wydziału gospodarki gruntami i architektury, przekazała Przewodniczącemu komisji kopię umowy bezpłatnego użyczenia na czas nieokreślony nieruchomości na 62/10, położonej w Bierzglinku z przeznaczeniem na świetlicę, kaplicę i mieszkanie dla dozorcy (Przewodniczący komisji przekazał otrzymaną kopię radnemu R. Szwajcy).
Radny Piotr Matuszewski poprosił o informację, czy były wnioski załatwione odmownie?
Kunegunda Zakrzewska, naczelnik wydziału gospodarki gruntami i architektury wyjaśniła, że mieszkańcy budynku w Otocznej, który znajduje się na terenie szkoły złożyli wniosek, ale decyzją burmistrza został rozpatrzony odmownie.
Radna Maria Taciak poprosiła o informację, na podstawie którego przepisu zawarto umowę użyczenia?
Kunegunda Zakrzewska, naczelnik wydziału gospodarki gruntami i architektury wyjaśniła, że umowę zawarto na podstawie §3 ust. 1 uchwały w sprawie: określenia zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata.
Radny Ryszard Szwajca powiedział, że w Bierzglinku jest problem komu nauczycielka będzie płacić czynsz, ponieważ z użyczeniem wiąże się niepłacenie, a płacenie z dzierżawą.
Kunegunda Zakrzewska, naczelnik wydziału gospodarki gruntami i architektury wyjaśniła, że umowa jest tak skonstruowana, że przedmiotem umowy użyczenia są tylko pomieszczenia przeznaczone na świetlicę, kaplicę i mieszkanie dla dozorcy.
Radna Elżbieta Tutak powiedziała, że podczas debaty przy likwidacji szkół mówiono, że decyzje w sprawie przeznaczenia budynków po szkołach będą leżały w gestii rad sołeckich.
Radna Maria Taciak poprosiła o wyjaśnienie, dlaczego w przedstawionym wykazie nie ma przejętego budynku w Sokołowie?
Kunegunda Zakrzewska, naczelnik wydziału gospodarki gruntami i architektury wyjaśniła, że nieruchomość została przejęta w roku 2002, a wykaz dotyczy roku 2003.
Radny Piotr Matuszewski powiedział, że nasuwa się wniosek, czy nie należałoby się zastanowić nad bonifikatą w wysokości 80% dla wszystkich wykupujących mieszalne lokale komunalne?
Wnioski pokontrolne:
Komisja rewizyjna 8 głosami „za”, przy 0 „przeciw” i 1 „wstrzymującym się” po zapoznaniu się z przygotowanym przez burmistrza Miasta i Gminy Września dokumentem dotyczącym realizacji w roku 2003 uchwały Rady Miejskiej we Wrześni nr V/46/03 z 20 stycznia 2003 r. w sprawie: określenia zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata i uchwały Rady Miejskiej we Wrześni nr VIII/79/03 z dnia 31 marca 2003 r. w sprawie: wyrażenia zgody na udzielanie bonifikat przy sprzedaży komunalnych lokali mieszkalnych oraz ustalenia zasad ich zbywania stwierdza, że nie znaleziono nieprawidłowości w realizacji ww. uchwał.
Komisja rewizyjna jednogłośnie stwierdza, że w związku z podjęciem przez Radę Miejską we Wrześni ww. uchwał zwiększyła się ilość sprzedanych komunalnych lokali mieszkalnych.
Pkt. 4
Alfred Bogucki, skarbnik Miasta i Gminy Września, omówił następujące dokumenty:
- wyjaśnienia dotyczące zestawień zaległości podatkowych, przedstawionych na posiedzeniu komisji rewizyjnej 12 grudnia 2003 r. (załącznik nr 4);
- wykaz podmiotów (osób prawnych) posiadających największe zadłużenie z tytułu podatków lokalnych (załącznik nr 5);
- potwierdzenie wydania materiałów Wrzesińskiemu Ośrodkowi Kultury przez spółkę Tonsil (załącznik nr 6).
Radny Ryszard Szwajca w związku z tym, że materiały zostały przygotowane z datą na 29 grudnia 2003 r., a burmistrz podczas XVI sesji mówił o umowie z PEBEROL-em poprosił o informacje na temat tej umowy.
Alfred Bogucki, skarbnik Miasta i Gminy Września wyjaśnił, że do kasy gminy wpłynęło 200 tys. zł z tytułu egzekucji zaległości podatkowych z PEBEROL, reszta zostanie wpłacona do 15 stycznia 2004 r. Majątek PBEROL-u był na tyle duży, że na pewno zostaną pokryte wszystkie zobowiązania tego przedsiębiorstwa.
Radny Ryszard Szwajca poprosił o informację, czy na okoliczność regulacji zobowiązań PKP wobec gminy została podpisana umowa przedwstępna?
Alfred Bogucki, skarbnik Miasta i Gminy Września wyjaśnił, że nie ma możliwości podpisywania umowy przedwstępnej z PKP w tej kwestii, ponieważ w tej sprawie decyzje wydaje burmistrz w drodze decyzji administracyjnej. Na okoliczność tej sprawy jest korespondencja.
Radny Ryszard Szwajca poprosił o informację, czy cała wierzytelność Przedsiębiorstwa Zbożowo-Młynarskiego jest objęta postępowaniem egzekucyjnym?
Alfred Bogucki, skarbnik Miasta i Gminy Września powiedział, że tak.
Radny Ryszard Szwajca poprosił o informację na temat zaległości Mikromy.
Alfred Bogucki, skarbnik Miasta i Gminy Września wyjaśnił, że z Mikromą są problemy. Gmina poprzez komornika ściągnęła należność w wysokości 200 tys. zł. Resztę rozłożono na raty i Mikroma nie wywiązała się z tej umowy. W tej chwili w Mikromie jest wdrażane postępowanie restrukturyzacyjne mające na celu uregulowanie należności wobec ZUS.
Radny Ryszard Szwajca poprosił o informację, dlaczego egzekucja hipoteczna w toku nie obejmuje całej zaległości Tonsilu wobec gminy?
Alfred Bogucki, skarbnik Miasta i Gminy Września wyjaśnił, że zabezpieczona hipotecznie została cała zaległość, która istniała w momencie dokonywania wpisu na hipotekę. Zaległość cały czas narasta i różnice będą uzupełnione.
Komisja rewizyjna przyjęła do wiadomości przedstawione materiały na temat zaległości podatkowych na dzień 30 września 2003 r. oraz wciągnięcia sprzętu z Tonsilu na poczet WOK. Ewentualne odpowiedzi na pytania zostaną rozpatrzone na kolejnym posiedzeniu komisji.
W związku z zastrzeżeniami członków komisji dotyczącymi wniosków pokontrolnych sformułowanych podczas posiedzenia komisji 12 grudnia 2003 r. członkowie komisji wypracowali nowy wniosek.
Wniosek pokontrolny:
Komisja rewizyjna 8 głosami „za”, przy 0 „przeciw” i 1 „wstrzymującym się” na podstawie przedstawionych dokumentów stwierdza, że ściągalność podatków lokalnych nie zmienia się na przestrzeni ostatnich lat.
Termin kolejnego posiedzenia – luty 2004 r.
Pkt. 5
Wobec wyczerpania porządku obrad przewodniczący komisji o godz. 21.15 zamknął posiedzenie.
Protokół zawiera 5 ponumerowanych stron.
Wszystkie załączniki znajdują się do wglądu w Biurze Rady Miejskiej w Urzędzie Miasta i Gminy we Wrześni.
Protokolant: Przewodniczący
Robert Klimczak
/-/
komisji rewizyjnej
radny Arkadiusz Czajkowski
/-/
POPRZEDNIĄ
NASTĘPNĄ
NIEŚCISŁOŚĆ